روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در توییتر نوشت: «ما داعش را در سوریه شکست داده‌ایم؛ داعش تنها دلیل برای حضور ما در آن‌جا در زمان ریاست‌جمهوری من بود.»
کد خبر: ۶۹۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶ 23 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از شهروند، روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در توییتر نوشت: «ما داعش را در سوریه شکست داده‌ایم؛ داعش تنها دلیل برای حضور ما در آن‌جا در زمان ریاست‌جمهوری من بود.»

اما آیا حق با ترامپ است؟ جنگ طولانی علیه داعش بر روی نقشه به نظر خوب می‌رسد، اما بر روی زمین جنگ، این پیروزی هنوز قطعی نشده است.

این گروه تروریستی بیش از ٩٥‌درصد سرزمین‌هایی را که در ‌سال ٢٠١٤ اشغال کرده بود را از دست داده است و نیروهای عظیم تخریب‌گر داعش به همان جایی که در آغاز از آن‌جا رشد کرده بود، بازگشته‌اند؛ یعنی زمین‌های کوچکی در اطراف رود فرات در مرز عراق و سوریه.

در آن‌جا نیروهای کرد سوری که مورد حمایت آمریکا هستند، در روستاها و شهرهای اطراف دیرالزور در سوریه همچنان در حال مبارزه علیه نیروهای جان‌سخت داعش‌ هستند.

دست‌کم ٢٥٠٠ جنگجوی داعشی هنوز در آن‌جا حضور دارند و از مواضعی که در شرق و غرب از دست داده‌اند، نجات پیدا کرده و جان سالم به در برده‌اند. این گروه تروریستی گر چه استحکامات خود را در دو طرف رودخانه فرات از دست داده است، اما هنوز هم اگر با آنها مبارزه نشود، قدرت تخریب‌گری خطرناکی را دارند. وزن زیادی از این جنگ بر دوش کردهایی بوده است که توسط ایالات متحده آمریکا حمایت مالی و تسلیحاتی شده‌اند. آنها که به‌ عنوان اس.دی.اف یا نیروهای دموکراتیک سوریه شناخته می‌شوند، بیش از ١٥٠٠ تن از یارانشان را در این جنگ چهار ساله با داعش از دست داده‌اند تا افراط‌گرایان را از مناطق شرقی سوریه عقب برانند. کردها همواره بر توانایی مشارکت خود با واشینگتن‌ برای مقابله با داعشی که در آستانه شکست قرار دارد، حساب کرده‌اند و مایلند تا سرنوشت خوبی در شرایط پس از جنگ در سوریه برایشان رقم بخورد.

اما در اوایل ‌سال جاری، از سرعت مبارزه علیه داعش کاسته شد؛ چراکه ترکیه نیروهایی را برای مقابله با کردها از سوی شمال غربی سوریه به این منطقه اعزام کرد. آمریکا نیز به این دلیل که روابط جدیدی را با ترکیه پیش گرفته بود، از مداخله در این جنگ خودداری کرد و حتی چراغ سبزی را برای تهاجم نظامی ترکیه به سوریه نشان داد.

این اما درس خوبی برای کردها و رهبرانشان بود که گمان می‌کردند زیباتر و عزیزتر از عروس جدید آمریکا (یعنی ترکیه) هستند.

با این حال اما از بین‌بردن داعش برای آمریکا به ‌عنوان یک موضوع ضروری باقی ماند و هنوز هم کردها فرصت این را داشتند تا شرکای آمریکایی خود را قانع کنند که برای ادامه مبارزه به حضور و حمایت آنها نیاز دارند.

اما اقدام ترامپ برای خروج نیروهای نظامی‌اش از سوریه برای کردها به مثابه یک خیانت بزرگ به حساب می‌آید و حتی اگر آمریکا به هر دلیلی تصمیم بگیرد که به سوریه بازگردد و جنگ را تمام کند، دیگر نمی‌تواند روی کردها حساب کند و باید به دنبال شریک جدیدی بگردد.

اقدام ترامپ دست ترکیه را باز می‌گذارد تا با آسودگی بیشتری به دشمنانش؛ یعنی شبه‌نظامیان کرد حمله کند و اراده خود را در منطقه تقویت کند.

در مرکز عراق در هفته‌های گذشته حملات علیه نیروهای نظامی شدت گرفته است که به نظر می‌رسد اقدامی تلافی‌جویانه به دلیل حضور در جنگ سوریه باشد. در رقه، یکی از مهمترین پایگاه‌های داعش در سوریه، بمب‌گذاری‌ها و حملات تک‌تیراندازی افزایش یافته است. یکی از این حملات ساعتی پیش از توییت ترامپ برای خروج نیروهایش از سوریه اتفاق افتاد.

حالا به نظر می‌رسد که اقدام ترامپ هدیه بزرگی به داعش باشد و باعث شود که رهبران داعش ادعا کنند که آنها بودند که نیروهای آمریکایی را مجبور کردند از این منطقه خارج شوند. حتی بدون خروج نیروهای آمریکایی هم افراط‌گرایان داعشی احتمالا برای ماه‌ها قادر خواهند بود که سازماندهی نیروهای باقیمانده‌شان را افزایش دهند و از آن‌چه که هنوز برایشان باقی مانده، دفاع کنند. شاید حتی حالا که دیگر بزرگترین دشمن‌شان صحنه نبرد را ترک کرده، داعش توان و قدرت تولد دوباره را بیابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار