رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: تالاب پیرسلمان اسدآباد به عنوان یگانه تالاب زنده و طبیعی استان همدان حال مساعدی دارد.
کد خبر: ۶۳۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷ 23 July 2018
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: تالاب پیرسلمان اسدآباد به عنوان یگانه تالاب زنده و طبیعی استان همدان حال مساعدی دارد.
 
به گزارش ایسنا، روح‌الله زال‌پور اظهار کرد: تالاب پیرسلمان با توجه به بارش‌های مناسب بهار سالجاری خوشبختانه از وضعیت سطح آب مطلوبی برخوردار بوده و با گذشت یک‌ماه از تابستان با خشکسالی فصلی و موقت مواجه نشده است.

وی با اشاره به فعال بودن چشمه تالاب پیرسلمان و مشاهده شدن پرندگان و آبزیان و پوشش گیاهی متنوع مختلف در محیط اطراف این تالاب تصریح کرد: چنگر نوک‌سرخ، چوپ‌پا، آبچلیک، پرستو دریایی، حواصیل و ماهی قزل‌آلا و کپور از جمله پرندگان و آبزیان در حال زیست در این تالاب هستند.

زال‌پور با بیان اینکه تالاب پیرسلمان جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است، یادآور شد: این تالاب به مساحت ۳ هکتار از آب‌های زیرزمینی و چشمه‌ها تغذیه می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: از سال گذشته بیشتر پرندگان و مرغان مهاجر به علت وسعت، تنوع گیاهی و فضای تصفیه‌خانه شهر اسدآباد این مکان را به عنوان زیستگاه انتخاب کرده‌اند و تصفیه خانه شهر زیستگاهی مصنوعی برای این پرندگان و مرغان مهاجر شده است.

زال‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر طی بازدید‌های انجام شده از تصفیه‌خانه شهر بیش از ۱۵۰ پرنده از جمله پرستو دریایی، کشیم، آبچلیک، مرغابی سرسبز، چوب‌پا، چنگر نوک سرخ در این مکان در حال زیست هستند.

وی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه شهر اسدآباد به عنوان یک زیستگاه مصنوعی، زیستگاهی امن برای پرندگان و مرغان مهاجر شده، اما از لحاظ وضعیت آب مناسب نیست، اظهار کرد: به مرور زمان به علت راکد و ماندگاری بیش از حد آب بعد از مدتی آب تصفیه‌خانه تبدیل به گنداب می‌شود که همین امر شرایط زیستی نامطلوبی را برای پرندگان ایجاد می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: در راستای حل این مشکل و تغییر مکان دادن مرغان مهاجر و پرندگان از این زیستگاه مصنوعی در کارگروه مدیریت پسماند با تأکید فرماندار شهرستان مصوب شد تا هر چه سریع‌تر اداره آب و فاضلاب شهر نسبت به خروج آب تصفیه‌خانه اقدام کند که در همین راستا اداره امور آب پس از انجام مراحل اصولی تصفیه، آب‌های فاضلاب تصفیه شده را وارد آب‌های سطحی کرده و برای تغذیه آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت هوای شهرستان اسدآباد نیز گفت: از ابتدای سال تا کنون این شهرستان ۲ تا ۳ روز دارای گردوغبار بوده و وضعیت آلودگی هوای شهرستان در شرایط هشدار قرار گرفت که نسبت به مشابه سال قبل میزان روز‌های آلودگی هوا کمتر بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار