آسیب‌های نزدیکی به تهران
بر اساس آمارهای رسمی،‌ اکثر امکانات کشور در استان تهران و بالاخص شهر تهران به عنوان پایتخت ایران متمرکز شده است و این امر اثر منفی در توسعه متوازن دیگر استان‌ها دارد.
کد خبر: ۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۳ 19 February 2015
به گزارش تابناک – البرز: استان البرز با وسعت 5800 کیلومتر مربع در شمال ایران و در دامنه رشته کوه‌های البرز مرکزی واقع شده است.
بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی استانداری البرز، این استان دارای جمعیت حدود 3 میلیون نفر بوده و مرکز آن شهر کرج است.
وعده تشکیل استان البرز حداقل به 10 سال پیش باز می‌گردد، اما به صورت جدی این موضوع در اواخر دوره هفتم و اوایل مجلس هشتم و از سوی نمایندگان کرج در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. 
بر اساس این گزارش، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق کشورمان در تاریخ 13 اردیبهشت سال 1388 و حدود یک ماه پیش از پایان کار دولت نهم و برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به کرج آمد و سخنرانی مفصلی در جمع مردم این شهرستان انجام داد.
وی در بخشی از سخنانی که در جمع مردم کرج داشت، به این موضوع اشاره کرد و گفت: "می‌خواهم اینجا بگویم که کرج یک گلستانی است که همۀ گل‌های زیبا و خوشبوی ایران در آن جمع هستند. در سفر قبلی دولت وزارت کشور را مأمور ارتقای سطح تقسیمات کشوری کرج کرد.
وزارت کشور تقریباً مطالعاتش را به پایان رسانده است. یکی، دو مشکل کوچک در اطراف هست. من اینجا می‌خواهم به وزیر کشور بگویم، اگر این دو تا گیر کوچک برطرف شد، فبها اگر نشد، خود کرج به تنهایی شایستگی این را دارد که نام البرز را بر کرج بگذاریم و این ان‌شا‌ءالله به فضل الهی در مسیر است و به لطف خدا و پشتیبانی شما مردم انجام خواهد شد.
در زمان انتخابات مجلس هشتم، بسیاری از کاندیداهای کرج به مردم وعده می‌دادند که مهمترین اولویت آنها در صورت کسب رای مردم، پیگیری طرح و تصویب قانون تأسیس استان البرز بوده و این طرح را به عنوان وعده انتخاباتی مطرح می‌کردند.
حدود 10 ماه بعد از حضور احمدی‌نژاد در کرج، یعنی در تاریخ 12 بهمن ماه 1388 هیئت دولت لایحه تأسیس استان البرز را برای نخستین بار تصویب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
نمایندگان مجلس نیز 6 ماه بعد در تاریخ هفتم تیر ماه 89 این لایحه را با اکثریت آرا، تصویب کردند.
لایحه فوق پس از تأیید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ارسال شد و محمود احمدی‌نژاد در تاریخ 22 مرداد 1389 آن را به وزارت کشور ابلاغ کرد.
مرکز استان البرز سومین شهر پر جمعیت ایران پس از تهران و مشهد به شمار می‌آید. شهرستان‌های دیگر این استان ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، فردیس و طالقان است.
این استان در کنار موقعیت طبیعی کم نظیر، دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای متعددی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، گردشگری، علمی و بالاخره ورزشی است.
تمام این ظرفیت‌ها پیش از این در قالب استان تهران شناخته می‌شد.
بر اساس آمارهای رسمی،‌ اکثر امکانات کشور در استان تهران و بالاخص شهر تهران متمرکز شدها است.
همجواری کرج با تهران، در سال‌های گذشته آسیب‌های جدی به این شهرستان و به طور کلی استان البرز وارد کرده است، چرا که بخش مهمی از منابع، درآمدها و امکانات شهرستان‌های نزدیک پایتخت، به تهران می‌رفت.
به همین دلیل است که می‌بینیم اکثر امکانات ورزشی کشور در تهران متمرکز شده و این در حالی است که در فاصله 25 کیلومتری پایتخت، محدودیت امکانات و زیرساخت‌های ورزشی شهرستان کرج به اندازه‌ای است که محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان البرز را فقیرترین استان کشور در این حوزه می‌داند.
روز گذشته گودرزی برای افتتاح چند طرح ورزشی به استان البرز سفر کرد و سید حمید طهایی استاندار البرز طی سخنانی در این مراسم خطاب به وزیر ورزش با اشاره به اینکه البرز فقیرترین استان در حوزه سرانه ورزشی است، افزود: به سبب وسعت کوچک استان البرز، امکانات کمی در اختیار آن قرار می‌گیرد که بسیار ناچیز است.
طهایی خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: استان البرز به سبب نزدیکی به تهران محروم واقع شده و نیازمند کمک ویژه وزرا و هیئت‌ دولت است.
طهایی نخستین مقام عالی‌رتبه‌ای است که به ریشه اصلی محرومیت استان البرز که همان قرار گرفتن در حاشیه پایتخت است، اشاره می‌کند.
البرز با وجود محرومیت‌های بسیاری که دارد، قهرمانان بزرگی را به ورزش ایران معرفی کرده که از این میان به می‌توان به علی کریمی،‌ جعفر مختاری‌فر، علی‌اصغر مدیرروستا،‌ فرشاد فلاحت‌زاده در فوتبال، مسعود مرادی بهترین داور فوتبال آسیا در سال 2003، علیرضا حیدری، مرحوم علیرضا سلیمانی، ابراهیم جوادی در کشتی، برادران داداشی به ویژه مرحوم روح‌الله داداشی در پرورش اندام و  ... اشاره کرد.
به طور قطع اگر امکانات و زیرساخت‌های ورزشی البرز توسعه یابد، جوانان این استان می‌توانند حرف‌های بسیار زیادی در میادین داخلی و بین‌المللی داشته باشند. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار