رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان سمنان گفت : عمل زایمان به روش سزارین با اجرای طرح تحول سلامت در این استان 5.7 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۵۵۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 27 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، مهدی شادنوش روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : میزان عمل سزارین در استان از 30 درصد در سال 93، 24.8 در سال 95 کاهش یافته است.


وی با اشاره به میزان زایمان در استان در 6 ماهه نخست امسال خاطرنشان کرد : در بیمارستان های دولتی 46.7 درصد زایمان طبیعی و 53.3 درصد سزارین و بیمارستان تامین اجتماعی 51 درصد طبیعی و 49 درصد سزارین بوده است.


وی اظهارداشت : بیمارستان امیرالمومنین سمنان و ولایت دامغان با 6 اتاق و بیمارستان 15خرداد مهدی شهر با یک اتاق فعال و یک اتاق دردست راه اندازی، دارای اتاق های 'ال دی آر' در استان سمنان هستند. 


شادنوش با اشاره به این که در سال جاری موارد سزارین بار اول در کمیته ترویج زایمان طبیعی در تمام بیمارستان های استان مورد بررسی قرارگرفته است، اضافه کرد : در این مراکز تنها سزارین های مجاز و ضروری انجام و سایر زایمان ها به صورت طبیعی انجام می شود.


رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان به این که ترویج زایمان طبیعی یکی از شاخصه های بین المللی توسعه نظام سلامت و کاهش آمار سزارین یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت است،گفت : به منظور تحقق این امرمهم، زایمان های طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان و برای ترغیب پزشکان به این عمل تعرفه زایمان سزارین برای متخصصین زنان افزایش یافته است.


وی ادامه داد : برای فرهنگ سازی و ترویج زایمان طبیعی مادران باردار، از ابتدای طرح تحول سلامت کلاس های آمادگی زایمان جهت توانمندسازی و آموزش دوران بارداری برگزار شده و این آموزش ها تاثیر بسزایی درافزایش دانش و آگاهی آنها برای انجام زایمان طبیعی داشته است.


دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان حدود 2 هزار و 600 دانشجو در هشت دانشکده دارد که 2 رشته در مقطع کاردانی ، 18 رشته در مقطع کارشناسی دارد.


در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 2 دانشگاه علوم پزشکی یکی در سمنان و دیگری در شاهرود فعالیت دارد.


در 6 ماه نخست امسال چهار هزار و 725 نوزاد در استان متولد شدند که این آمار نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش یافت. 

منبع: ايرنا
برچسب ها: سزارین ، زایمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار