رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه شاخص اهدای عضو در این شهرستان بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 9 بیمار مرگ مغزی اقدام به اهدای عضو می‌کنند.
کد خبر: ۵۲۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸ 23 June 2015
علیرضا مسلم در مراسم تجلیل از خانواده‌های اهداکنندگان عضو و اهداکنندگان مستمر خون سبزوار با بیان اینکه شاخص اهدای عضو در این شهرستان بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 9 بیمار مرگ مغزی اقدام به اهدای عضو می‌کنند که این عدد در سبزوار به 14 می‌رسد که نشان از بالاتر بودن شاخص اهدای عضو در شهرستان دارد.

وی با بیان اینکه واحد پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از سال 85 فعال و از آن زمان تاکنون تعداد 62 مورد پیوند عضو در شهرستان صورت گرفته است، تصریح کرد: در سال گذشته 12 مورد مرگ مغزی در شهرستان صورت گرفته که از این تعداد اعضای بدن هفت بیمار پس از اعلام رضایت خانواده‌هایشان اهدا شد که خوشبختانه سبب نجات جان بیش از 20 بیمار نیازمند به دریافت عضو شد.

مسلم با بیان اینکه امسال نیز دو مورد مرگ مغزی به ثبت رسیده خاطرنشان کرد: خوشبختانه اعضای بدن هر دو بیمار با اعلام رضایت خانواده‌هایشان به بیماران نیازمند اهدا شد.

وی با اشاره به اینکه از 62 مورد بیمار مرگ مغزی در سبزوار 45 بیمار مرد و مابقی خانم هستند، اعلام کرد: از این تعداد 55 بیمار بومی و اهل سبزوار و هفت بیمار از سایر شهرستان‌ها هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: جوان‌ترین اهدا کننده عضو در سبزوار 4 ساله و مسن‌ترین نیز 64 ساله بوده است.

مسلم با اشاره به اینکه روزانه بیش از 7 تا 10 هزار نفر بر اثر نبود عضو در کشور جان خود را از دست می‌دهند، یادآور شد: سومین عامل مرگ در کشور تصادفات است که در ایران سالانه بیش از 20 هزار نفر جان خود را از طریق سوانح رانندگی از دست می‌دهند و از این تعداد 5 تا 8 هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که 3 هزار نفر می‌توانند اعضای خود را اهدا کنند.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از 24 هزار بیمار دیالیزی شناسایی شده‌اند، گفت: سالانه 12 درصد به این تعداد افزوده می‌شود که 3 هزار نفر آنها از طریق پیوند کلیه درمان می‌شوند،‌که از این تعداد هزار و 200 نفر با پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی و هزار و 800 نفر با پیوند از بیماران زنده تامین عضو می‌شوند.

مسلم با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به افراد در زمینه اهدای عضو و برکات آن می‌تواند به توسعه این امر خدا پسندانه کمک کند، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت ما در شهرستان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی خانواده‌ها در زمینه پیوند اعضا و نجات جان هموطنان است که سبب شده تا شاخص اهدای عضو در شهرستان بالاتر از میانگین کشور باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به فعالیت واحد شناسایی پیوند اعضا گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته امیدواریم امسال بتوانیم این واحد را به مرکز فرآوری اعضا در قطب شمال کشور ارتقاء دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار