مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه داری در افراد مبتلا به دیابت و بیمارانی که کلیه سنگ ساز دارند توصیه نمی شود.
کد خبر: ۴۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴ 18 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی دکتر عبدالرضا نوروزی درگفت و گو با ایرنا افزود: تحقیقات نشان داده روزه داری برای همه انواع بیماران دیابتی مانند وابسته به انسولین و یا بیماران دیابتی که قرص مصرف می کنند عوارضی در پی دارد.

وی گفت: افت شدید قند خون در طول روز، افزایش شدید آن بعد از افطار و کمبود آب در بدن که موجب اختلال در سیستم متابولیک می شود برای فرد مبتلا به دیابت آسیب رسان است.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین روزه داری برای افرادی که کلیه سنگ ساز دارند و تاکنون سنگ با اندازه بیش از چهار میلیمتر دفع کرده اند بخاطر تاثیر کاهش آب بدن بر ایجاد سنگ، ضرر دارد.

وی ادامه داد: با این حال مبتلایان به دیابت و بیماریهای کلیوی اگر اصرار بر روزه داری دارند حتما باید با پزشک مشورت کنند.

دکتر نوروزی گفت: در برخی از بیماران قلبی و عروقی نیز که 'استنت' گذاشته و یا عمل جراحی 'بای پس' قلب انجام داده اند روزه داری توصیه نمی شود اما تحقیقات نشان داده روزه گرفتن برای بیماران مبتلا به فشار خون ضرری ندارد.

وی افزود: افراد در ماه مبارک رمضان علاوه بر بهره بردن از فیوضات معنوی آن می توانند به کاهش وزن و کاهش چربی بدن خود کمک کنند.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یک چهارم بزرگسالان کبد چرب دارند لذا ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای استراحت دادن به کبد و کاهش چربی بدن است.

وی بر لزوم سحری خوردن برای تامین ذخیره غذایی بدن تاکید و بیان کرد: پرخوری در وعده سحر نیز عارضه دارد لذا سحری نباید سنگین باشد.

دکتر نوروزی بهترین غذا در وعده سحری را یک لیوان شیر، نان و تخم مرغ عنوان کرد.

این پزشک متخصص تغذیه گفت: در طول فاصله افطار تا سحر نیز مصرف میوه ها به ویژه انواع آبدار مانند خربزه، هنداونه و همچنین آب و مایعات ضروری است و با این اقدام هم مشکلات یبوست برطرف شده و هم آب بدن تامین می شود.

وی افزود: بدن انسان در روز نیازمند یک و نیم لیتر آب و سایر مایعات است.

دکتر نوروزی همچنین بر جداسازی وعده افطار از شام تاکید و بیان کرد: شروع افطار با دو عدد خرما و پس از آن مایعات و غذاهای آبکی مانند سوپ، آش و چند لقمه نان و پنیر توصیه می شود و پس از گذشت نیم ساعت، شام که همان غذای اصلی است میل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار