معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: میزان باسوادی در این استان 89.1 درصد است که این رقم 2 درصد از میانگین کشوری این شاخص بالاتر است.
کد خبر: ۴۹۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹ 07 September 2017
به گزارش تابناک : علیرضا اسدی روز پنجشنبه در نشستی خبری در آستانه روز جهانی سوادآموزی، اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 95 میزان سواد در بازه سنی 10 تا 49 در این استان معادل با 96 درصد و در بازه بالای 6 سال 89.1 درصد اعلام شده است.
وی افزود: طبق آمار سال 95 در این استان 159 هزار نفر بی‌سواد 10 تا 49 سال ثبت شده‌اند.
اسدی با اشاره به این که اوایل انقلاب بی‌سوادی در کشور برابر با 53 درصد بود، بیان کرد: هم اکنون میزان سواد در ایران در گروه 10 تا 49 سال برابر با 94.7 درصد و در بازه بالای 6 سال حدود 87.6 درصد است.
وی گفت: روز جهانی سوادآموزی با شعار 'سوادآموزی در دنیای دیجیتال' تعیین شده، که در این راستا آموزش برای همه، آموزش‌های مادام العمر، رفع تبعیض جنسیتی در حوزه آموزش و توانمندسازی فراگیران مدنظر قرار می‌گیرد.
معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، تاثیر سواد را مربوط به سه محور افزایش قابلیت مقابله با فقر، برخورداری از زندگی سالم و بهبود مشارکت سیاسی و اجتماعی و ترویج جامعه سالم دانست.
اسدی، سیاست اصلی نهضت سوادآموزی را محو کردن بی‌سوادی عنوان کرد و در خصوص راهبردهای این سیاست بیان کرد: در نخستین راهکار قابل طرح با عنوان 'یک قدم مانده به صبح' تلاش می‌کنیم بی‌سوادی در میان اولیای دانش آموزان را به صفر برسانیم.
وی با اشاره به این که حدود چهار هزار و 650 نفر بی‌سواد از این طریق به ثبت رسیده و باسواد شده‌اند عنوان کرد: دومین برنامه نهضت سوادآموزی با عنوان 'کلید بهشت' اقدام با آموزش صحیح خوانی سوره‌های مربوط به نماز و احکام دینی است که در همین بخش نیز دوره 188 نفره‌ای برای آموزش دهندگان برگزار شده است.
وی افزود: سومین راهکار توسعه کمی و کیفی مراکز یادگیری و یاددهی در استان است که هم اینک 37 مرکز فعالیت دارند و در نظر داریم 21 مرکز دیگر را نیز راه اندازی کنیم.
اسدی بیان کرد: مراکز یادگیری و یاددهی دارای ماموریت‌هایی از جمله افزایش و ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه ای، کسب مهارت‌های زندگی، آموزش حقوق شهروندی به بانوان هستند.
وی با اعلام این که یکی از اقدامات دیگر در حوزه نهضت سوادآموزی پیشگیری از معلولیت‌ و بیماری‌ها است، اظهار کرد: به همین منظور اقدام به امضای تفاهم نامه‌ای با سازمان بهزیستی شد که در راستای این تفاهم نامه، خدمات آموزشی به تمامی مدارس نهضت از طرف بهزیستی ارائه می‌شود.
اسدی با بیان این که امسال حدود 53 هزار و 300 نفر در استان زیر پوشش کلاس‌های سوادآموزی بوده اند ادامه داد: 189 میلیارد ریال تامین اعتبار این تعداد کلاس و فرایند یادگیری و یاددهی بوده است.
وی در مورد ارائه خدمات به اتباع خارجی نیز افزود: سال گذشته 2 هزار و 600 نفر از اتباع تحت پوشش قرار گرفتند و در سال جاری نیز همین تعداد مورد حمایت آموزشی قرار می گیرند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال جاری حدود 29 هزار فعالیت اصلی و 53 هزار فعالیت مکمل در حوزه سوادآموزی به انجام رسیده، افزود: با توجه به جمعیت 6.5 میلیونی استان و حاشیه شهر مشهد، سرعت باسوادی در خراسان رضوی رتبه 6 کشوری را دارد.
اسدی با اشاره به این که نرخ جلوگیری از تبعیض جنسیتی در خراسان رضوی 5.8 درصد و در کشور 6.8 درصد است، گفت: این به معنای آن است که بانوان خراسان رضوی یک درصد باسوادتر از بانوان کشوری هستند.
وی ادامه داد: نواحی یک، 2 و پنج مشهد و منطقه تبادکان دارای بیشترین بی‌سواد، ناحیه سه و چهار مشهد دارای کم ترین بی‌سواد هستند.
هشتم سپتامبر مصادف با 17 شهریورماه، روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شده است.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار