کد خبر: ۴۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶ 14 February 2015
مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز از زنده‌گیری 700 سگ ولگرد در این استان، در قالب طرح عقیم‌سازی این حیوانات خبر داد.
 به گزارش فارس حسین محمدی اظهار داشت: در سال‌های گذشته افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و دیگر حیوانات ولگرد مشکلاتی را برای مردم در نقاط مختلف کشور ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه یک کارگروه کشوری که سازمان حفاظت محیط زیست نیز عضو این کارگروه است، متولی اصلی اجرای طرح‌هایی که با هدف کاهش تعداد و جمعیت سگ‌های ولگرد است مشخص شد.
این مسئول افزود: این وظیفه بر عهده شهرداری‌ها قرار دارد و در نهایت شهرداری‌ها به عنوان متولی اجرای طرح‌هایی با هدف کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد معرفی شدند.
محمدی بیان داشت: در سال‌های گذشته سگ‌های ولگرد از سوی ماموران شهرداری با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای کشته می‌شدند که مشکلات و آلودگی‌هایی را ایجاد می‌کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: همچنین سگ‌های ولگرد پس از کشته شدن، لاشه‌هایشان جمع‌آوری و سوزانده می‌شد که این کار نیز آلودگی‌هایی را به همراه داشت، ضمن اینکه این شیوه موجب اعتراض گروه‌های حمایت از حیوانات می‌شد.
محمدی اظهار داشت: در نهایت مقرر شد که سگ‌های ولگرد زنده‌گیری شده و پس از جمع‌آوری در یک مکان مشخص، مورد آزمایش قرار گرفته و سگهای بیمار در بیهوشی معدوم شوند.
وی تصریح کرد: سگ‌هایی که بیمار نباشند هم پس از عقیم‌سازی با راه‌های علمی، در اختیار دامداران، کشاورزان و صاحبان کارخانه‌هایی که نیاز به سگ نگهبان دارند، قرار می‌گیرند.
این مسئول افزود: استان البرز جزو نخستین استان‌هایی است که این کار را آغاز کرده و مکانی توسط شهرداری کرج در منطقه حلقه‌دره برای این منظور راه‌اندازی شده و دیگر دستگاه‌ها از جمله اداره کل دامپزشکی نیز همکاری لازم را در زمان اجرای طرح دارند.
محمدی گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 700 سگ ولگرد در استان البرز زنده‌گیری و عقیم‌ شده‌اند و این طرح مورد حمایت انجمن‌های حمایت از حیوانات نیز قرار دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار