نخستین شناور جمع آوری آلودگی های دریایی در کشور موسوم به " دریاپاک " در حالی روز یکشنبه 24 خردادماه در بندرعباس به آب انداخته شد که درباره جزئیات و نحوه عملکرد وی و خصوصیات این کشتی کمتر سخن گفته شده است.
کد خبر: ۴۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳ 14 June 2015
به گزارش تابناک - جزیره، اولین کشتی جمع آوری آلودگی های نفتی ساخت داخل، یک شنبه 24 خرادماه با حضور اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور و جمعی از مقامات استانی و یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس به آب انداخته شد.

 این شناور به عنوان نخستین شناور جمع آوری کننده آلودگی های نفتی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان در منطقه خاورمیانه بشمار می رود که بدست متخصصان داخلی کشورمان و با مشارکت شرکت بوت سرویس نروژ و بوت سرویس ایران ساخته شده و کار خود را امروز پس از به آب اندازی رسما آغاز کرد.

از آن جا که خلیج فارس به عنوان کانون اصلی تامین نفت جهان بشمار می رود و به اقتضای اجرای پروژه های مختلف نفتی در این منطقه، آلاینده های فراوانی بخصوص آلاینده های نفتی در آن سرازیر می شود، اهمیت اجرای چنین پروژه ای در کشورمان فوق العاده بوده و می تواند در عرصه های بین المللی نیز موجب ارتقای تراز ایران در صیانت از محیط زیست دریایی در سطح منطقه شود.
 
شناور "دریاپاک 1" در اصل به سفارش سازمان بنادر و دریانوردی کشور ساخته شده و برای ساخت آن در طول 4 سال معادل 69 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

محل ساخت این پروژه نیز در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ( ایزوایکو ) در مجاورت شهر بندرعباس بوده است.

این شناور به طول 13 متر و عرض 5.5 متر 22 نفر خدمه را در خود جای می دهد که می تواند روزانه 550 مترمکعب مواد آلوده کننده دریا و ضایعات نفتی را جمع آوری کند.
 
شناور دریاپاک1 حدود 4 متر آبخور و سرعتی معادل 16 گره دریایی(30 کیلومتر بر ساعت) دارد و از پیشرفته ترین شناورهای ساخته شده در کشور است که در سریعترین زمان ممکن، می تواند در نقاط آلوده دریایی حاضر شده و اقدام به پاکسازی کند.

این شناور از دو سامانه رانش به زاویه 360 درجه برخوردار است و می تواند آلودگی های نفتی را تا عمق 25 متری دریا جمع آوری و پاکسازی کند.




* منابع آماری بر اساس اطلاعات تدریجی سازمان بنادر پایش شده است
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار