در پی افزایش اقبال پایتخت در دیوار نگاری؛ مروری بر تاریخ دیوار نگاری و میزان تاثیر آن بر چهره شهر داریم.
کد خبر: ۴۷۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱ 31 July 2017
به گزارش تابناک : دیوارنگاری یا گرافیتی به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوار و یا هر مکان عمومی‌ای که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گفته می‌شود.

 دیوارنگاشته‌ها، هرگونه علامت‌گذاری‌ای به حساب می‌آیند که می‌توانند در شکل‌های نوشتن ساده حرف‌ها تا نقاشی‌های استادانه ظاهر شوند. دیوار نوشته‌ها از دوران باستان به عنوان مثال یونان باستان، امپراطوری‌های‌ روم، چین و ایران وجود داشته‌اند.

پس از پایان جنگ و در دهه ‌های۷۰ و ۸۰ خورشیدی، شهرداری‌های شهرهای مختلف نخستین گام‌ها برای زیباسازی شهرشان را برداشتند. کاری که پیش‌تر برای یک جامعه‌ی درگیر انقلاب و جنگ تجملی، غیرضروری و حتی ممنوع به نظر می‌رسید.

 از این سال‌ها به بعد بود که تنوع بیشتری در نقاشی‌های دیواری به چشم خورد و هنرمندان چیره دست بسیاری در این زمینه خودنمایی کردند.

در ایران در شهر تهران این هنر به دوره های قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. در دوران حاضر این هنر، گستره‌ای جهانی داشته است. برای مثال کار هایی که "اسنس" در سال‌های ۲۰۰۰ میلادی در اطراف محل اقامتش در یکی از محله های تهران انجام داد را می توان بخشی از اولین  گرافیتی های تهران دانست که روی اینترنت نمایش داده شد.

"مهدی قدیانلو" یکی از هنرمندانی است که کارهای جالبی را بر دیوارهای شهر تهران تصویر کرده و قصد در زیباسازی شهر دارد.وبسایت مطرح Weezbo.com  آلبومی از تصاویر هنرمندی قدیانلو را منتشر کرد و می توان گفت که دیوارهای تهران را تبدیل به نمایشگاه بزرگی از کارهای خود کرده است.

چهره اخیر دیوارنگاری در تهران

 در سال ۱۳۸۵ فراخوانی از طرف شهرداری تهران داده شد که طبق آن از هنرمندان دعوت شده بود، طرح‌ها و ایده‌هایشان را برای دیوارهای شهر ارسال کنند. سرانجام طرح‌های مهدی قدیانلو برای اجرا در سطح شهر انتخاب شد و کار او آغاز شد.

 آقای قدیانلو درباره نخستین کار نقاشی دیواری‌اش می‌گوید: "از سال ۸۵ طراحی برای دیوار را آغاز ‌کردم. پس از یک سال، نخستین کارم روی دیوار پیاده ‌شد. اولین کار یک آکواریوم بزرگ و سبز است که در منطقه جنت‌آباد کشیده بودم. پس از آن کار بود که فکر کردم، می‌تواند بقیه نقاشی‌ها کمی بلندپروازانه‌تر باشد. اتفاقی که این روزها افتاده است."

شهرت آقای قدیانلو تنها محدود به ایران نیست. روزنامه لوموند در سال ۱۳۸۸ در مطلبی که به طرح زیباسازی در شهر تهران پرداخت، نوشته بود: «مهدی قدیانلو هنرمند ایرانی معتقد است که ‏جایگزینی نقاشی‌های دیواری فعلی با نقاشی‌های پیشین مثلا با مضمون صلح را می‌توان یک حرکت انقلابی در ایران نامید".

 تاکنون انتقادهای زیادی به تصاویر و نقاشی‌هایی که پیش از این بر دیوارهای شهر تهران نقش بسته بود شده است. برخی معتقدند، بسیاری از این تصاویر برای مثال در طول سال‌های جنگ تنها با هدف پاسداشت «شهدای جنگ» نقاشی شده است. تصاویری که حالا با گذشت سالیان نیاز به تغییراتی اساسی دارد.

 کارهای مهدی قدیانلو این روزها حال و هوای بهتری را به شهر خاکستری تهران هدیه کرده است. بگفته وی:"امیدوارم توانسته باشم، کمی انسجام و یا حداقل رنگ به چهره مغشوش معماری آلوده و دود گرفته شهر بیاورم".

پایان پیام/ سلیمانی فر









منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار