کد خبر: ۴۶۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۸ 31 July 2017
پیشروی ارتش سوریه در حومه شرقی الرقه، اتهام تازه بحرین علیه قطر، باقی ماندن هفت هزار داعشی در عراق، حمله خمپاره ای به ارتش لبنان در مرز سوریه، 80 درصد کودکان یمنی در خطر مرگ به دلیل وبا و گرسنگی، استعفای نخست وزیر پاکستان و حبس ابد برای 58 عضو اخوان المسلمین از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، حمله سهمگین داعش به نیروهای کرد در رقه، از دیگر خبرهای مهم بوده است.
 
به گزارش «تابناک»، حمله تروریست های داعش به پایگاه نیروهای سوریه دموکراتیک در شرق رقه به کشته شدن ده ها تن انجامید.

داعش پس از این حمله، ده ها غیرنظامی را پس از نفوذ از مناطق تحت سیطره اش به شمال فرات به قتل رساند.

داعش مدعی شده که حمله چهار گروه مسلح داعشی، موجب کشته شدن شصت جنگجوی نیروهای سوریه دموکراتیک و انهدام چهار خودروی وابسته به نیروهای شرکت کننده در عملیات خشم فرات شده است. به ادعای داعش، تنها یک مهاجم عضو این گروه تروریستی کشته شده و بقیه به پایگاه های خود بازگشتند.
 
باقی ماندن ۷ هزار داعشی در عراق/ 80 درصد کودکان یمنی در خطر مرگ به دلیل وبا و گرسنگی/حمله سهمگین داعش به نیروهای کرد در رقه/ پیشروی ارتش سوریه در حومه شرقی الرقه
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از فعالان سوری گزارش داد، درگیری در این منطقه پس از نفوذ تروریست ها به آن به تلفات جانی در نیروهای "قسد" و آوارگان ساکن اردوگاه منطقه الکرامه انجامید.  

این فعالان همچنین گفتند، شماری از افراد توسط داعش ربوده و اسیر شدند؛ اما هنوز مشخص نیست که ربوده شدگان غیرنظامی بوده اند یا از جنگجویان نیروهای سوریه دموکراتیک هستند. 
 
پیشروی ارتش سوریه در حومه شرقی الرقه
 
ارتش سوریه در ادامه پیشروی های خود در حومه شرقی الرقه به ۴ کیلومتری شهرکی که آخرین موضع داعش در این استان است، رسید.

به گزارش سانا، ارتش سوریه در حومه جنوب شرقی الرقه پیشروی های چشمگیری داشت و به ۴ کیلومتری شهرک معدان ـ که آخرین مرکز داعش در استان الرقه محسوب می شود ـ برسند.

نیروهای ارتش سوریه همچنین به مرزهای غربی استان دیرالزور رسیدند.

ارتش سوریه در حال پیشروی به سوی شهرک السخنه در ۵۰ کیلومتری دیرالزور است و داعشی ها بسیاری از تروریست ها، خود را آماده جنگ کرده اند زیرا این درگیری برای آنها بسیار مهم خواهد بود.

تسلط بر السخنه یعنی گشوده شدن درب ها و راه ها و تحرک نیروهای ارتش سوریه به دیرالزور به شکل مستقیم.
 
باقی ماندن ۷ هزار داعشی در عراق/ 80 درصد کودکان یمنی در خطر مرگ به دلیل وبا و گرسنگی/حمله سهمگین داعش به نیروهای کرد در رقه/ پیشروی ارتش سوریه در حومه شرقی الرقه
از سوی دیگر، در شهر سراقب در حومه شرقی ادلب، گروه هیئت تحریر الشام وارد آنچه دادگاه شریعت نامیده می شود، شد و پرچم نیروهای ارتش آزاد سوریه را به پایین کشید.

روز گذشته هیأت تحریر الشام افراد وابسته به گروه موسوم به جنبش احرار الشام را بیرون کرده بود.

اتهام تازه بحرین علیه قطر 
 
وزیر خارجه بحرین، دولت قطر را به سند سازی و جعل تاریخ برای تصاحب ۳۰ درصد از خاک بحرین متهم کرد.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی " DMC" مصر، ماهیت مشکلات منامه با قطر را تشریح کرد و نمادین این مشکل را در گذرنامه قطر و یکسری اسناد نهفته دانست.

وی گفت: مشکل در گذرنامه قطری است...گذرنامهِ قطری که به یک تروریست داده و او با استفاده از آن وارد خاک عربستان شد. منظور المقرن رهبر شبکه القاعده در عربستان است. او با گذرنامه قطری تقلبی وارد عربستان شد و آنها (قطریها) از این امر آگاه هستند. مقرن علیه ملت عربستان توطئه و قتل مرتکب شد تا اینکه خود کشته شد.

منظور وزیر خارجه بحرین عبدالعزیز بن عیسی المقرن رهبر شبکه القاعده در جزیره العرب - شاخه عربستان است که در درگیری با نیروهای سعودی در ریاض در سال 2004 میلادی کشته شد.

وزیر خارجه بحرین همچنین دولت قطر را به سندسازی و جعل تاریخ برای تصاحب 30 درصد خاک بحرین متهم کرد و گفت: بحرین مرحله سختی را پشت سر گذاشت. از این کشور خواستند، یک سوم اراضی خود را بدهد. 30 درصد و بیشتر. 83 سند تقلبی وجود داشت که تاریخ و اسامی را جعل و داستان های مختلفی را سرهم کرده بود. به خواست خدا در دادگاه لاهه (این خواسته ها) به جایی نرسید و شکست خورد.

وی گفت: چهار کشور تحریم کننده قطر در آغاز به برادران برای اصلاح امور فرصت دادند؛ اما این امر صورت نگرفت لذا گام های واقعی علیه سیاسی قطر برداشتیم و نه ملت قطر.
 
 باقی ماندن ۷ هزار داعشی در عراق/ 80 درصد کودکان یمنی در خطر مرگ به دلیل وبا و گرسنگی/حمله سهمگین داعش به نیروهای کرد در رقه/ پیشروی ارتش سوریه در حومه شرقی الرقه
وزیر خارجه بحرین به بخش دیگری از مشکل کنونی با قطر پرداخت و گفت: مشکل کنونی ما در پایبندی قطر (به تعهداتش) و امضای آن (زیر برگه تعهداتش) است. این مسأله ای سیاسی و رسمی با کسی است که زمام امور این کشور را به دست دارد.

کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر از چندی پیش، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و علت آن را حمایت قطر از تروریسم دانسته اند.

این کشورها همچنین مرزهای زمینی و هوایی و دریایی خود را به روی قطر بسته اند و دوحه را تحت محاصره قرار داده اند.

کشورهای تحریم کننده شروطی را برای از سرگیری روابط اعلام کرده اند که دوحه آنها را غیرقابل اجرا دانسته و رد کرده است.
 
باقی ماندن ۷ هزار داعشی در عراق
 
مسئولان امنیتی عراق اعلام کردند، حدود ۷ هزار تروریست مسلح داعش و حامی این گروه تروریستی بعد از آزادسازی موصل همچنان در این کشور حضور دارند.

به گزارش اسکای نیوز، سه مسئول دفاعی و اطلاعاتی عراق گفتند: حدود ۴ هزار فرد مسلح و سه هزار حامی گروه تروریستی داعش در عراق حضور دارند.

بنا بر اظهارات مسئولان امنیتی عراق، حدود ۷ هزار تروریست مسلح و ۵ هزار حامی این تروریست ها نیز در سوریه هستند.
 
باقی ماندن ۷ هزار داعشی در عراق/ 80 درصد کودکان یمنی در خطر مرگ به دلیل وبا و گرسنگی/حمله سهمگین داعش به نیروهای کرد در رقه/ پیشروی ارتش سوریه در حومه شرقی الرقه

حیدر العبادی نخست وزیر عراق ۱۹ تیر ماه آزادی موصل را پس از گذشت بیش از ۹ ماه نبرد آزادسازی این شهر اعلام کرد.

تروریست های داعش تابستان سال ۲۰۱۴ شهر موصل را اشغال و بخش های وسیعی از شمال و غرب عراق را تصرف کردند.

گفتنی است همچنان مناطقی از استان های نینوا و الانبار و در حویجه و کرکوک در اشغال تروریست های داعش قرار دارد.
 
 حمله خمپاره ای به ارتش لبنان در مرز سوریه
 
 فرماندهی ارتش لبنان روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: یکی از مراکز ارتش در ارتفاعات منطقه "حرف الجرش- رأس بعلبک" هدف دو گلوله خمپاره قرار گرفت. 

بر اساس این بیانیه، این حمله از سوی عناصر مسلح در این منطقه صورت گرفته است. نیروهای ارتش لبنان نیز منابع آتش را هدف قرار دادند. 
در این حمله آسیبی به نیروهای ارتش لبنان وارد نشد. 

عناصر گروه های مسلح و تروریستی همچنان در برخی از مناطق ارتفاعات عرسال مستقر هستند.یک منبع نظامی لبنانی نیز اعلام کرده است که نیروهای ارتش خود را برای آزادسازی ارتفاعات رأس بعلبک و القاع آماده می کنند.

 
80 درصد کودکان یمنی در خطر مرگ به دلیل وبا و گرسنگی 
 
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با تشریح اوضاع بغرنج یمن نوشت، جنگنده‌های عربستان بیشتر زیرساخت‌های یمن را نابود کرده و مردم این کشور به آب تمیز و بهداشتی دسترسی ندارند و گرسنگی و وبا جان ۸۰ درصد کودکان یمنی را با خطر مواجه کرده است.

 روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت، سازمان ملل هشدار داده، کودکان یمن گروهی هستند که در حال تحمل سختی‌های جنگ یمن بوده و 80 درصد از کودکان این کشور احتیاج مبرم به غذا داشته و دو میلیون کودک نیز از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

روزنامه گاردین نوشت: تأثیرات جنگ و گرسنگی بر جوانان این کشور که حدود 12.5 میلیون تن هستند به دلیل بدترین بحران وبا در جهان تشدید یافته است.

همچنین اقدام جنگنده‌های عربستان در نابودی زیرساخت‌های این کشور بدان معناست که 14.5 میلیون تن از جمعیت این کشور که 8 میلیون نفر آنها را نیز کودکان تشکیل می‌دهند، به آب تمیز و بهداشتی دسترسی نداشته و انتظار می‌رود که تعداد موارد بیماری وبا در این کشور تا پایان سال جاری میلادی به 600 هزار نفر برسد.

"بسمارک سوانگین" مسئول ارتباطات یونیسف گفت، نیمی از موارد احتمالی ابتلا به وبا و 25 درصد از تلفات این بیماری از کودکان بوده است.
 
باقی ماندن ۷ هزار داعشی در عراق/ 80 درصد کودکان یمنی در خطر مرگ به دلیل وبا و گرسنگی/حمله سهمگین داعش به نیروهای کرد در رقه/ پیشروی ارتش سوریه در حومه شرقی الرقه
بنا بر گزارش‌ها، صحنه‌هایی که در بیمارستان‌ها دیده می‌شود، بسیار بغرنج و رقت انگیز بوده، به گونه‌ای که کودکان روی زمین بیمارستان‌ها بوده و قادر به حرکت نبوده و پدران و مادرانشان نیز بدون هیچ گونه توانایی در کنارشان قرار دارند.

سوانجین می‌گوید: زمانی که از مادران این کودکان درباره وضعیت پیش آمده پرسیده می‌شود، می‌گویند که امور خودشان را به خدا سپرده‌اند و این همه چیزی است که می‌توانند بگویند نشان دهنده وسعت یأسی است که آن را احساس می‌کنند.

"کارولین آنینگ" مشاور سازمان نجات کودکان می‌گوید: سالن‌های عیادت بیماران در بیمارستان‌ها با نقص شدید تجهیزات و نیروی انسانی مواجه بوده و کودکان روی زمین بیمارستان معالجه می‌شوند و بر هر تخت شش کودک خوابیده‌اند.

وی افزود: کشورهای مختلف تعهد داده بودند، در سال جاری 2.1 میلیارد دلار به صورت کمک‌های بشردوستانه به یمن بدهند؛ اما تا کنون فقط یک سوم از این کمک‌ها محقق شده است.

بسته بودن بندر اصلی الحدیدة و فرودگاه صنعاء نیز به پیچیده شده اوضاع منجر شده است.
 
استعفای نخست وزیر پاکستان
 
 منابع خبری پاکستان از استعفای نخست وزیر پاکستان از سمت خود خبر دادند.

به گزارش سی ان ان، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان در پی فشارهای وارد شده از سوی مخالفین و همچنین حکم دادگاه عالی پاکستان نسبت به عدم صلاحیت وی برای ادامه کار خود به عنوان سمت نخست وزیر این کشور از سمت خود استعفا کرد.  

در همین راستا، حزب متبوع نواز شریف با اعلام بیانیه ای اعلام کرد: نواز شریف تصمیم دادگاه عالی را خواهد پذیرفت. علیه ما بی عدالتی صورت گرفته است (با اینحال) نواز شریف از سمت خود به عنوان نخست وزیر پاکستان کناره گیری خواهد کرد.

منابع خبری پاکستان نیز همزمان از ترک کاخ نخست وزیری پاکستان توسط نواز شریف در عصر روز جمعه خبر دادند.

دادگاه عالی پاکستان، روز جمعه با صدور حکمی نواز شریف نخست وزیر پاکستان را فاقد صلاحیت تصدی سمت خود دانست. به گفته دادگاه عالی پاکستان این حکم به دلیل دست داشتن خانواده نواز شریف در پرونده های مختلف فساد مالی و ثروت اندوخته آنها که به گفته این دادگاه به صورت نامشروع اندوخته شده صادر شده است.
 
 باقی ماندن ۷ هزار داعشی در عراق/ 80 درصد کودکان یمنی در خطر مرگ به دلیل وبا و گرسنگی/حمله سهمگین داعش به نیروهای کرد در رقه/ پیشروی ارتش سوریه در حومه شرقی الرقه
گفتنی است دادگاه عالی پاکستان همچنین قرار تعقیب برای خانواده نواز شریف و دستور حسابرسی به اموال خانواده وی را نیز صادر کرده است.

«اعجاز افضل خان»، قاضی دادگاه عالی پاکستان با اعلام این خبر گفت: وی (نواز شریف) دیگر عضوی صادق برای پارلمان نیست و باید از سمت خود به عنوان نخست وزیر دست بکشد.

این در حالی است که نخست وزیر پاکستان، همواره اتهامات وارده به خود و خانواده اش را بی اساس دانسته و از پذیرش رسیدگی به اموال خود سر باز می زند. وی بر این باور است این ادعا از سوی گروه های سیاسی مخالف وی مطرح شده و هدف از آن را نیز توطئه چینی علیه خود دانسته است.
 
حبس ابد برای 58 عضو اخوان المسلمین
 
 
دادگاه نظامی مصر برای 58 تن از متهمان پرونده معروف به «مغاغه» حکم حبس ابد صادر کرد.

به گزارش مشرق، دادگاه نظامی شهر اسیوط این متهمان را که همگی از طرفداران گروه اخوان المسلیمن و محمد مرسی رئیس جمهوری سابق مصر هستند، به جرم حمله به مرکز پلیس منطقه مغاغه واقع در شهر «منیا» در رویدادهای پس از برکناری مرسی در سال 2013 به حبس ابد محکوم کرده است.

از مهمترین اتهام هایی که علیه متهمان پرونده معروف «مغاغه» عنوان شده، اقدامات خشونت آمیز, ایجاد اغتشاش، تحریک مردم برای حمله به مراکز دولتی و پلیس و همچنین وابستگی به گروه های غیر قانونی است.
 
از زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری پیشین مصر و وابسته به اخوان المسلمین در سال 2013 مقام های این کشور رهبران گروه اخوان و اعضای آن را به تحریک خشونت و تروریسم متهم کرده و آنان را گروهی تروریستی نامیده اند.
 
تاکنون بارها دادگاه های عمومی و نظامی این کشور برای اعضای گروه اخوان المسلمین احکام اعدام و حبس های طولانی مدت صادر کردند که بسیاری از این پرونده ها، هنوز در جریان است و احکام قطعی برای آنها صادر نشده است.
 
مصر از زمان برکناری «محمد مرسی»، نخستین رئیس جمهوری منتخب این کشور از قدرت تاکنون صحنه حملات مرگبار بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار