«نیمه» گونه ای از موسیقی بوشهر است که مرتبط با کارهای صیادی است و جاشوها و ملوانان آن را قرائت می کنند.
کد خبر: ۴۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶ 11 June 2015

تابناک بوشهر: در دومین فستیوال موسیقی آیینی- نواحی کشور (آینه دار) از برخی پیشکسوتان بوشهری فعال در این عرصه تقدیر شد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ همچنین در مراسم پایانی که با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شماری از هنرمندان از جمله محمود دولت آبادی و اهالی موسیقی در تالار وحدت برگزار شد، گروه «نیمه» بوشهر به سرپرستی عبدالرسول غریبی به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال حاضران مواجه شد.

«نیمه» گونه ای از موسیقی بوشهر است که مرتبط با کارهای صیادی است و جاشوها و ملوانان آن را قرائت می کنند.

همچنین در این جشنواره از تعدادی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی مناطق جنوب کشور تجلیل شد که برخی از آنها بوشهری بودند.

براین اساس، «شیخ ابولی» خیام خوان بوشهری، رجب سپهری پیشکسوت نوازندگی نی جفتی بوشهر، عبدالرسول غریبی نماینده گروه «نیمه» بوشهر، احمد علی شرفی نوازنده سازهای بادی و نی انبان بوشهر، مجید پاکدل نوازنده نی جفتی بوشهری و کرامت قنبری شروه خوان بوشهری از جمله هنرمندان همشهری بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین از خالو قنبر راستگو استاد نی جفتی منطقه هرمزگان، بابا عیسی قادری از قشم، «باباسِگر» معروف به ابو رشاد از بندر لنگه، محمد وطن خواه آوازخوان گروه بندر کنگ، عاشور چنانی نوازنده سازهای گِلِن و ربابه از خوزستان، عبدالکریم پاک سیرت موسیقیدان منطقه شوشتر و دزفول، «ماما کاظمیه» مامازار منطقه خوزستان، حیدر نوایی لوطی صاحب نام شهر میناب، ابراهیم شریف زاده نوازنده صاحب نام موسیقی خراسان تقدیر شدند.

دومین فستیوال موسیقی، آیینی، نواحی کشور با عنوان «آینه دار» در حالی به کار خود پایان داد که برگزارکنندگان از تشکیل «صندوق حمایت از پیشکسوتان موسیقی نواحی» توسط بخش خصوصی خبر دادند.

محمدرضا درویشی دبیر این دوره فستیوال «آینه دار» گفت: بسیاری از هنرمندانی که در این دوره از فستیوال شرکت کردند نوازندگان و هنرمندانی بودند که در قالب گروه‌های مختلف موسیقایی از مناطق جنوبی کشور آثار خود را ارائه دادند که جا دارد همین جا از همه آنها تشکر کنم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه افراد کلیدی این گروه های موسیقایی مشخصا یک یا چند نفر بودند که میانگین سنتی آنها بین ۷۰ تا ۸۰ سال است و متاسفانه باید گفت که دیگر جایگزینی برای این بزرگان وجود ندارد. حال سوال اینجاست چرا این افراد فاقد جایگزین هستند؟ که باید پاسخ داد معرفت این افراد که سال‌ها هنرشان را سینه به سینه از افراد نسل های بعدی خود دریافت کردند دیگر در بین نسل جوان تر وجود ندارد و این معرفتی است که نزول پیدا کرده و آسیب خورده است. در نتیجه از یک طرف استاد پرورش پیدا نمی کند و به تبع آن نیز نسل اجراکننده تمام می شود و از سوی دیگر شنونده هم دیگر طالب این نوع موسیقی نیست.

این آهنگساز تاکید کرد: من درباره یک زمان کوتاه صحبت نمی کنم بلکه درباره یک دوره تاریخی صحبت می کنم که شاهد افول یک فرهنگ هستیم و این لطمه بسیار بزرگی است چرا که صحبت از ریشه های تاریخی ما است. اگر زبان و موسیقی به عنوان دو عنصر هویت بخش فرهنگی آسیب ببیند دیگر قابل جبران نیست. حال برای مقابله با این فضا چه باید کرد؟ در برخی کشورها اماکنی را برای حفظ و آموزش موسیقی قومی خودشان درست کردند که می توان گفت با این کار مرگ موسیقی نواحی منطقه مورد نظرشان را عقب می اندازند اما ما در اینجا نه تنها این کار را نکردیم بلکه همه چیز را رها کرده‌ایم.  

این پژوهشگر صاحب نام موسیقی نواحی توضیح داد: برگزاری این همایش ها و برنامه ها به خاطر نسل جوانی است که بداند موسیقی فقط موسیقی ردیف دستگاهی نیست بلکه همین موسیقی که در این چند روز اجرا شد دارای ریتم، ملودی، رنگ، صدا و تنوع سازی است که می خواهیم آن را به نسل جوان و آینده نشان دهیم و جز این هم هدف دیگری نداریم. ما نمی توانیم این موسیقی را نگه داریم. این موسیقی حتی در برخی از مناطقی که تولید می شود هم غریب است چه برسد به اینکه در اینجا بخواهیم آن را بشنویم. به هر حال این فستیوال تنها راهی است که جوانان اگر خواستند این موسیقی را بشنوند آثاری وجود داشته باشد که به آنها رجوع کنند. اگر هم دلشان نخواست رجوع نمی کنند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در نیمه های مراسم به حاضران در تالار وحدت پیوست با اشاره به روند تاریخی از برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی در کرمان که پیش از این با دبیری محمدرضا درویشی و تعدادی دیگر از پژوهشگران توسط بخش دولتی برپا می شد، توضیح داد: در سال هایی که بار جشنواره موسیقی فجر زیاد شد به این نتیجه رسیدیم که موسیقی نواحی باید جشنواره مستقلی برای خود داشته باشد که بعد منجر به طراحی جشنواره موسیقی نواحی کرمان شد که استاد درویشی تا آنجا که خاطرم هست دبیری چهار دوره آن را به عهده داشتند. در آن دوران که بنده هم افتخار خدمتگزاری در مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشتم بر اساس این جشنواره آثاری ثبت و ضبط شد که واقعا گنجینه ای از موسیقی نواحی کشورمان به حساب می آید؛ گنجینه ای که با درگذشت هنرمندانی چون حاج قربان، نورمحمد درپور، غلامعلی پور عطایی و بسیاری از استادان دیگر اکنون ارزش بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد این بودیم که به موسیقی نواحی توجه چندانی نمی شد اما همین موسیقی به جایی رسید که حالا بعد از چند سال مردم برای شنیدن آن پول هزینه می کنند. به اعتقاد من موسیقی نواحی به درجه ای رسیده است که می توان روی آن حساب ویژه ای باز کرد و این موضوع حتما جزو برنامه های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با برپایی هفته های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی گروه های مختلف موسیقی نواحی در این رویدادها حضور پر رنگی داشته باشند. ضمن اینکه امسال ما برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کرمان هم برنامه ریزی ویژه ای کرده ایم که بتوانیم کماکان این گونه ارزشمند موسیقایی را پیگیری کنیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عارف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
سلام.ببخشید کلیپش رو تی چه سایتی هست؟؟؟یا همون آلبوم نیمه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار