چرا تمرکز بر سپاه افزایش پیدا کرده است
کمیته خطر جاری‌ کمیته‌ای است که نزدیک به ۵۰سال پیش توسط جمعی از مدیران مجرب سیا و پنتاگون، اساتید مشهور دانشگاه‌های امریکا، سناتورها و مؤسسه تحقیقاتی امریکن اینترپرایز تأسیس شد.
کد خبر: ۴۵۰۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ 01 July 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از روزنامه جوان، این کمیته درگزارش سال۸۴ خود تحت عنوان «ایران و امریکا، رهیافت جدید»، سه محور اساسی «نظریه مهار، مبارزه رسانه‌ای و نظام‌مند کردن نافرمانی مدنی» را در۱۵سرفصل مهم جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران مورد مداقه و تأکید قرار می‌دهد که در یکی از این۱۵فصل می‌آید: «باید قدرت بسیج و سپاه را از میان برد.»

با اوج‌گیری فشارهای بین‌المللی علیه سپاه پاسداران و از سوی دیگر تخطئه دستاوردها و فعالیت این نهاد توسط برخی از جریانات داخلی از سال ۸۴ تاکنون، می‌توان به تأثیرپذیری سیاست خارجه دولت امریکا از کمیته خطر جاری پی برد تا جایی که تلاش‌های هماهنگ و گسترده نظام سلطه و جریان هواخواه لیبرالیسم در داخل در مفاهیمی مانند تضعیف سپاه، از مرکزیت خارج کردن این نهاد انقلابی و محصور کردن اقدامات آن به جغرافیای ایران (به عنوان یک گارد نظامی دولتی) خلاصه شده است.

چهار سال اخیر ازجمله مقاطع مهمی است که سپاه پاسداران محور فعالیت‌های ضد ایرانی ایالات متحده و طیف غربگرای داخلی قرار گرفته است که تصویب اولیه تحریم «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران۲۰۱۷»‌ توسط سنا، از جمله آخرین تصمیمات بین‌المللی علیه سپاه بوده است.

در هفته پیش هم۲۵۶ نماینده از اعضای پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای، با طرح این ادعا که حقوق‌بشر در ایران نقض می‌شود، سپاه پاسداران را به دست داشتن در بحران‌های منطقه متهم کرد و خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست‌های سیاه بین‌المللی شد، این لیست که شش ماه یک بار به روز می‌شود نام شخصیت‌هایی مانند سردار سلیمانی را در خود جای داده است.


«نیکی هیلی» نماینده امریکا در سازمان ملل نیز در نشست پنج شنبه شورای امنیت سازمان ملل، ضمن متهم کردن ایران به نقض مکرر و متعمدانه قطعنامه۲۲۳۱به تکرار پرتاب موشک‌های بالستیک، قاچاق ثابت شده تسلیحات، خرید فناوری موشک و نقض ممنوعیت سفر مقامات نظامی ایران به عنوان عدم پایبندی سپاه به تعهدات بین‌المللی اشاره می‌کند که به خوبی نشان دهنده ائتلاف نانوشته سه ضلعی نظام سلطه، تروریست‌های تکفیری و جریان هواخواه لیبرالیسم علیه سپاه است. این در حالی است که جان برنان، رئیس سازمان سیا چندی پیش در باب ضرورت افزایش فشارها به سپاه بیان می‌کند: «تنها راه مهار سپاه و غلبه به ایران متهم کردن سپاه به فساد در داخل کشورشان است تا از چشم مردم بیفتد. »

تمرکز ۳ضلع علیه سپاه در۴سال اخیر

با افزایش انتقادات برخی از عناصر افراطی در داخل کشور از اقدامات سپاه جهت حفظ امنیت داخلی و منطقه‌ای از سال۹۲تاکنون، این احساس تلقی در نظام سلطه به‌وجودآمده که می‌توان براساس دستورالعمل«کمیته خطر جاری» سپاه را با تحریم و فشار محدود و تضعیف کرد تا به‌واسطه آن براندازی نظام اسلامی ممکن الوصول شود؛ به همین دلیل است که امریکایی‌ها بیش از چند بار مدعی نقض قطعنامه۲۲۳۱از سوی ایران به‌واسطه فعالیت‌های سپاه شده‌اند که از جمله آن می‌توان به اظهارات جان کربی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه امریکا پس از بازپس‌گیری حلب سوریه اشاره کرد که وی حضور سردار سلیمانی در شهر حلب را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ می‌داند و پیرو این ادعا رسانه‌های غربی از چنین ادعایی فعالیت مستشاری سپاه را نقض صلح و امنیت منطقه معنا کردند.

اظهارات روز پنج‌شنبه نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل درخصوص ممنوعیت حضور فرماندهان نظامی ایران در کشورهای منطقه شباهت فراوانی به سخنان جان کربی درسال۹۵ دارد.

از نمونه‌های دیگر تلاش برای افزایش فشارها به سپاه، کمیته فرعی امور تروریسم، منع گسترش تسلیحاتی و تجارت وابسته به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان طرح «قانون تحریم‌های تروریستی سپاه پاسداران ایران» را چندی پس از تصویب قطعنامه۲۲۳۱ به رأی گذاشت که براساس آن وزیر خزانه‌داری امریکا موظف شد در مدت۳۰روز با ارائه گزارشی به کنگره تعیین کند که آیا مشخصات لازم برای تعیین شدن سپاه به عنوان یک نهاد تروریستی را دارد یا خیر.

پس از چند ماه تد کروز و جیم اینهاف طرحی به سنا ارائه می‌کنند که بر اساس آن وزارت خارجه امریکا موظف شد سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی مورد شناسایی قرار دهد یا در ادامه طرح مشابهی توسط مایکل مک‌کال از اعضای مجلس نمایندگان به ثبت می‌رسد.
مایکل مک کال نماینده ایالت تگزاس در بخشی از تحلیل خود درباره سپاه می‌گوید: «سپاه اجازه داشته در قالب شرکت‌ها و شبکه قاچاقی مخفیانه از حکم رسمی بگریزد. دولت اوباما تصمیم گرفته بود که چشم بر این فعالیت‌ها ببندد تا توافق هسته‌ای پیش برود؛ توافقی که آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود رفتار ایران راتغییر نمی‌دهد. در نتیجه، سپاه قدس در سال‌های اخیر گروه‌های مورد حمایت خود مثل حزب‌الله و حماس را مورد آموزش قرار داد و متحدان و امنیت ملی ما را در منطقه به خطر انداخت. »

نقش مهم دستگاه دیپلماسی

آنچه مهم است اینکه امریکایی‌ها از یک سو با وضع تحریم‌های جدید تلاش می‌کنند ضمن تنگ‌تر کردن حلقه فشارها به سپاه زمینه براندازی نظام اسلامی را فراهم کرده و ازسوی دیگر فعالیت‌های فرماندهان سپاه را با تفاسیر یکجانبه از متن قطعنامه ۲۲۳۱، رفتاری مغایر بااصول حاکم بر منشور سازمان ملل (ایجاد صلح، ثبات امنیت جهانی) خوانده و به‌واسطه آن زمینه قرار دادن این نهادانقلابی در لیست سازمان‌های تروریستی را فراهم کنند.

نتیجه دیگرچنین رویکردی آن است که رفتارهای جمهوری اسلامی ایران همچنان برهم‌زننده صلح و امنیت بین‌المللی تفسیر می‌شود که اتخاذ چنین روشی قرار گرفتن کشورمان ذیل فصل هفتم منشورسازمان ملل متحد را (همانگونه که در متن قطعنامه۲۲۳۱هم آمده) استمرار و مشروعیت قانونی می‌بخشد؛به همین دلیل ضروری است که دستگاه سیاست خارجه به صورت رسمی و به اشکال مختلف تحریم‌ها علیه سپاه را محکوم و مغایر بااصول حاکم بر حقوق بین‌الملل معنا و به‌صورت متراکم تفسیرهای یکجانبه مقامات این کشور از قطعنامه۲۲۳۱ علیه شخصیت‌ها و نهادهای مرتبط با سپاه را مغایر با روح و متن عنوان کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار