رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان مطرح کرد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به بیان مواردی در حوزه‌های کمبود نیروی پرستاری، فعالیت‌های دانشگاهی و عمرانی و بررسی دغدغه‌های مردمی در این دانشگاه پرداخت.
کد خبر: ۴۳۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 10 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، بخش بهداشت و سلامت همواره یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیتی در دولت‌ها بوده است و البته برای مردم نیز اهمیت بسیاری دارد.

به‌طور معمول، هیچ فردی در کشور وجود ندارد که نیازمند خدمات سلامت و بخش‌های زیرمجموعه آن نباشد و گذر همه ما به مراکز درمانی و بهداشتی بیش از سایر نهادها می‌افتد و از این‌رو، فعالیت‌ها و خدماتی که در این مراکز انجام می‌شود، از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

بخشی از پرسش‌های مردمی را در گفت‌وگو با دکتر مهدی شادنوش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان می‌خوانید.

با سپاس از فرصتی که در اختیار ما و مردم قرار دادید. آقای دکتر بفرمایید در حوزه ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه علوم پزشکی سمنان چه اقداماتی انجام شده است؟

دستاوردهایی که از دو سال گذشته تا امروز و بعد از 23 سال به لطف خداوند متعال توانستیم در دانشگاه علوم پزشکی سمنان ثبت کنیم، قابل توجه است.

یک رشته رزیدنتی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان دایر شد و در رشته بیهوشی، رزیدنت در این دانشگاه تربیت خواهد شد.

زیرساخت‌های زیادی باید در رشته‌های دستیاری فراهم شود تا یک دانشگاه صلاحیت پیدا کند تا در یک رشته دستیاری بتواند موفق عمل کند.

همه رشته‌های دستیاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان که مشروط بود، تأیید شد و امروز فعالیت می‌کند.

در حوزه فعالیت‌های عمرانی با توجه به محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای که وجود داشت، فعالیت ویژه‌ای داشتید؟ وضع مالی دانشگاه امروز چگونه است؟

بله. علی‌رغم حجم عملیاتی بسیار بالایی که در سه سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی سمنان اتفاق افتاد، برای اولین بار در تاریخ تأسیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، وضع حسابرسی دانشگاه از طریق حسابرس مستقل دانشگاه مطلوب و مقبول اعلام شد.

در اقتصاد مقاومتی هم دو پروژه‌ای که از طرف دانشگاه علوم پزشکی سمنان معرفی شده بود، یکی پروژه بازمهندسی دانشکده‌های آموزشی و دیگری هم مکانیزه شدن سیستم‌های تأسیسات دانشگاه بود که جزو برگزیده‌های استانی معرفی شد و قرار است به‌عنوان پروژه‌هایی مطلوب از استان سمنان در کشور معرفی شوند.

ضمن سپاسگزاری از خدمات بی‌وقفه و شبانه‌روزی نظام سلامت، به‌طور طبیعی پروژه‌هایی که امسال در دانشگاه علوم پزشکی سمنان به بهره‌برداری می‌رسند، زیرساخت‌هایی نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به مردم خدمات برسانند، نیروهایی هستند که باید در طرح‌های جدید شاغل شوند و در آن به فعالیت بپردازند؛ با توجه به اینکه الآن هم بر اساس گزارش‌ها در استان کمبود اساسی نیروی انسانی داریم، به‌خصوص در حوزه خدمات پرستاری و سایر خدماتی که در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود، چه تمهیداتی برای این بخش در نظر گرفته شده است و مشکل اساسی ما در این حوزه در چه حد است؟

یک بخش دیگر هم به نیروهایی برمی‌گردد که همین الآن در شرکت‌ها فعال هستند و به‌صورت شرکتی فعالیت می‌کنند، شرایط این نیروها چگونه خواهد شد؟

عمده پروژه‌هایی که قرار است افتتاح یا کلنگ‌زنی شود، مراکزی هستند که وجود داشتند و در 72 پروژه شهری و روستایی که انجام می‌دهیم، اغلب نیروهایی فعال هستند که ارائه خدمات می‌کنند.

ولی بسیاری از ساختمان‌ها الآن فرسوده هستند و برای اینکه این مراکز در آینده دچار مشکل نشوند، تعیین کردیم که به بازسازی آن‌ها بپردازیم.

یکی از سیاست‌گذاری‌های کلان دولت جمهوری اسلامی ایران، کوچک‌سازی بدنه دولت است؛ امروز دولت حجم بسیار سنگینی دارد که بسیاری از هدررفت‌های منابع به خاطر نیروهای اضافه‌ای است که فعالیت می‌کنند.

بنابراین دولت به سمت و سویی می‌رود که در حوزه‌هایی که وجود دارد، خرید خدمات انجام دهد.

به نظر شما این اقدام موفقیت‌آمیز بوده است؟

بله. طرح خرید خدمات، تقریباً برنامه موفقی بوده است. نیروهایی که خوب کار کنند، با انگیزه باشند، رابطه خوبی با مردم برقرار و خوب خدمات ارائه کنند، در این مراکز جذب می‌شوند و کار می‌کنند.

قراردادها در حوزه بیمه تأمین اجتماعی چون به‌صورت سالانه تمدید می‌شود، همه خودشان را مکلف و موظف خواهند دانست که بهترین خدمت را به جامعه، مردم و خدمت‌گیرندگان ارائه کنند.

بنابراین رقابتی ایجاد می‌شود که نیروها بهترین شکل کار را انجام دهند تا شغلشان را از دست ندهند و آحاد مردم از این خدمات بهتر بهره خواهند برد.

پس اساس کار بر این محور متمرکز شده است؟

در حوزه بهداشت و درمان تا امروز که بیش از سه سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد، اساس کار خدمات‌گیری از شرکت‌های طرف قرارداد بوده است؛ البته با نظارت دقیق که ظلمی اتفاق نیفتد و حقی از نیروها ضایع نشود و در ادامه هم همین‌گونه است.

85 نفر پرستار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان کمبود داشته و امکان جذب هم داریم؛ ولی نیروی کار نداریم که پای کار بیاید.

یکی از انتظاراتی که از دانشگاه علوم پزشکی سمنان وجود دارد، پرداختن به دغدغه‌های مردم است؛ بحث‌های تحقیقاتی قرار شده بود با مشارکت برخی از دستگاه‌ها راجع به شرایط شرکت فروسیلیس انجام شود. بفرمائید در این حوزه با تأکیداتی که استاندار سمنان داشت مبنی بر اینکه در این حوزه حتماً کار دقیق انجام شود، کاری انجام شده است یا خیر؟

بر اساس قوانینی که صراحت هم دارد، مسأله کارخانه‌ها و مراکز تولیدی از جلوی نگهبانی تا درون آن مربوط به دانشگاه علوم پزشکی سمنان می‌شود و در حوزه علوم پزشکی و سلامت باید نظر دهیم که فعالیت‌ها درست است یا خیر یا عواملی که روی نیروها اثر می‌گذارد را ارزیابی کنیم و گزارش دهیم.

خارج از در نگهبانی به بیرون و اینکه تأثیرات کارخانه در بیرون و در محیط چیست، با سازمان حفاظت محیط‌زیست خواهد بود و آن‌ها باید اظهار نظر کنند.

در خصوص آن قسمتی که به دانشگاه‌ها مربوط می‌شود، در حوزه سلامت ما همه چیز را مستند کرده‌ایم و عدد و ارقام و آمارهایمان موجود است.

در این زمینه به کرات اظهار نظر کردیم و اینکه کارخانه روی شهروندان تأثیر دارد یا ندارد یا مجوزهای لازم برای توسعه آن یا اقدامات دیگری اتخاذ شود، بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است که باید کار کارشناسی کنند.

پس یعنی شما بیرون از کارخانه‌ها مسؤولیتی ندارید؟ بحث بهداشتی کارخانه فروسیلیس از طریق دانشگاه علوم پزشکی سمنان چگونه پیگیری می‌شود؟

ملاک عمل ما باید قانون باشد و قانون باید همه چیز را تعیین کند؛ کار ما در حوزه سلامت و اشخاص است؛ اما بررسی تأثیراتی که فعالیتی روی محیط می‌گذارد، را قانون بر عهده محیط‌زیست گذاشته است.

محیط‌زیست باید بگوید که هوایی که استنشاق می‌کنیم، می‌تواند برای ما خطری داشته باشد یا خیر؟

ما در خصوص داخل خود کارخانه و نیروهای کارگری که کار می‌کنند، با توجه به مستنداتی که داشتیم، اعلام کردیم اینکه کارخانه برای کارگرانش مضر بوده و تأثیرات منفی روی آن‌ها داشته باشد، مستنداتی پیدا نکردیم.

اینکه این کارخانه آلایندگی دارد و می‌تواند بر کل شهر تأثیر بگذارد، محل صحبت کردن آن ما نیستیم.

در ارتباط با کل کارخانه‌های استان سمنان این وظیفه را شما بر عهده دارید؟ دبیر اجرایی کارگر استان سمنان اعلام می‌کردند که بسیاری از کارگران در واحدهای تولیدی در شرایط بسیار بدی ازلحاظ بهداشتی و بیماری‌ها در حال فعالیت هستند که باید به آن رسیدگی شود؛ شما در مجموعه استان چند واحد را بررسی کردید که دچار چنین مشکلاتی هستند؟

ما مرتباً رصد می‌کنیم و معلوم نیست که شرایط همیشه یکسان باشد. همه کارگران کارخانه‌های استان سمنان مورد معاینات طب کار قرار می‌گیرند.

مجموعه کاملی از بررسی آزمایش‌های مختلف بنا به کاری که انجام می‌دهند، صورت می‌گیرد و تابه‌حال با مشکلی در حوزه سلامت کارگران در استان مواجهه نبوده‌ایم.

در هر کدام از شهرستان‌ها خودمان کلینیک‌های طب کار احداث کردیم و همه کارخانه‌ها باید تأییدیه طب کار داشته باشند و در استان تقریباً کارخانه رسمی فعالی که خارج از نظر طب کار فعالیتی انجام دهد، نداریم.

در بحث معاینات قبل از استخدام چطور؟

به‌طور کامل ما در این زمینه موظف نیستیم؛ چون بیمه‌ها باید انجام دهند و متولی این امر، بیمه است.

معاینات کارگری بازه زمانی مشخصی دارد؟

بعضی از کارگران باید هر سه ماه یک‌بار معاینه شوند و این‌ها جداولی دارد و با توجه به نوع کار و نوع کارخانه، این معاینات باید انجام گیرد و همه این‌ها باید در پرونده کارگری ثبت شود.

یکی از راه‌های مستندسازی در این حوزه ورود دانشگاه علوم پزشکی سمنان است؛ مراکز تحقیقاتی پزشکی و سلامت در این دانشگاه وجود دارد که ازجمله آن‌ها، مرکز تحقیقات سرطان است؛ چرا دانشگاه متولی نمی‌شود و تحقیقاتی را که نیاز است، انجام نمی‌دهد؟

ما سیستمی به نام ریجستری داریم که بعضی از بیماری‌ها را ثبت می‌کند و این دوره زمانی دارد.

باید این دوره‌های زمانی طی شود و اینکه در چند سال آینده اعلام کنیم در استان سمنان سرطان بحران شده است، نیازمند بررسی‌های دقیق است.

آنجا می‌توانیم به‌صورت مستند بیان کنیم که این حرف درست است یا نیست و سرطان دستگاه گوارش در استان ما زیاد است یا خیر.

با سپاس از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار