رییس مرکز بازپروری معتادین استان کرمان؛
رییس مرکز بازپروری معتادین استان کرمان گفت:آسان گیر بودن خانواده در برابر مصرف قلیان باعث شد مصرف این نوع ماده ی اعتیاد آور در خانواده ها به راحتی کسترش پیدا کند و باور عمیقی در گودکان و جوانان شکل گرفته که مصرف قلیان …
کد خبر: ۴۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷ 05 June 2015
رییس مرکز بازپروری معتادین ادامه داد: اگر عوامل حافظ کم باشند بیماری اعتیاد اتفاق خواهد افتاد، اما در مورد خانم ها عوامل ویژه ایی برای روی آوردن به اعتیاد وجود ندارد . در واقع همان عوامل خطری که در مردان می تواند منجر به خطر شود در میان زنان نیز موثرند.

شجاعی تشریح کرد: کمبود و نبود عوامل محافظ در میان مردان که می تواند منجر به اعتیاد شود در زنان نیز تاثیر گذار خواهد بود و در واقع می توان گفت که هر دو گروه به صورت مساوی در معرض بیماری قرار دارند.

در برابر خانم های معتاد با دو گروه کاملا متفاوت روبرو هستیم

این پزشک در ادامه اظهار داشت: بررسی های انجام شده نشان می دهد وقتی که در برابر بیمار خانم قرار می گیریم با دو گروه کاملا متفاوت روبرو هستیم. یکی کسانی هستند که کاملا مشکلات جدی روانپزشکی دارند، ترد شدگی ، خانواده های از هم پاشیده، رها شدن از سوی همسران و رها شده از دوران کودکی که در کنارحجم عظیم مشکلاتشان این بیماری نیز وجود دارد.

وی ادامه داد:  گروه دوم ،خانم هایی هستند که متعلق به یک خانواده هستند که احیانا فرد مصرف کننده در خانواده شان حضور دارد که به طور معمول همسرشان از مواد مخدر استفاده می کند وبنا به علل متفاوت از جمله درد های جسمی ، افسردگی و بیماری هایی مثل فشارخون، قند خون و چربی خون و مشکلات جسمی شروع به استفاده از مواد کرده اند و در حال حاظر دچار بیماری اعتیاد هستند.

تعداد افراد مراجعه کننده برای ترک اعتیاد به شکل روز افزون در حال افزایش است

رییس مرکز بازپروری معتادین تاکید کرد:  با قاطعیت نمی توان گفت که مصرف مواد در میان زنان رشد داشته یا خیر اما اخیرا تعداد افراد مراجعه کننده برای ترک اعتیاد به شکل روز افزون در حال افزایش است.

شجاعی بیان داشت: به خاطر عوامل اجتماعی موجود برای یک زن جهت بیان اینکه معتاد است زنان کمتر برای درمان مراجعه می کنند اما اخیرا بخاطر شرایط موجود در بحث درمان،افزایش مراکز ترک اعتیاد ، افزایش کیفیت درمان و آگاهی مردم در زمینه ی بیماری سبب شده که تعداد بیشتری از خانم ها جهت درمان مراجعه می کنند.

وی توضیح داد: افزایش مراجعه برای درمان اعتیاد دلیل بر این نسیت که بگوییم آمار مصرف اعتیاد بالا است چرا که درصد قابل توجهی از زنان خانه دار در کنار همسر مواد مصرف می کنند و هیچ گاه چهت درمان مراجعه نمی کنند تا متوجه شویم چند درصد به طور واقع به اعتیاد روی آورده اند.

تلاش خانم ها برای افزایش آزادی های فردی و رفتار مستقلانه یکی از زمینه های روی آوردن به اعتیاد بوده است

این پژوهشگر خانواده اظهر داشت: تلاش خانم ها برای افزایش آزادی های فردی، رفتار مستقلانه و حتی رفتارهایی در جهت استفاده از مواد مخدر جهت نشان دادن استقلال خود باعث شد زنان  به اعتیاد روی آورند.

رییس مرکز بازپروری معتادین در ادامه در خصوص افزایش مصرف قلیان در جامعه گفت: بوی خوش قلیان میوه ایی باعث شد که به راحتی جایگاه خود را در خانه باز کند و زن و مرد خانواده به راحتی در حضور دیگر اعضای خانواده از جمله فرزندان قلیان مصرف کنند.

مهم ترین عامل در افزایش استفاده از قلیان آسان گیر بودن خانواده ها  است

وی تشریح کرد: سهل انگاری خانواده حتی سبب شده است که حتی برای تفریح و خنده شلنگ قلیان را به کودکان بدهند و هنگامی که فرزندان خردسال قلیان مصرف می کنند مخالفتی از جانب والدین دیده نمی شود.

شجاعی تاکید کرد: به واقع آسان گیر بودن خانواده در برابر مصرف قلیان باعث شد مصرف این نوع ماده ی اعتیاد آور در خانواده ها به راحتی  کسترش پیدا کند و باور عمیقی در گودکان و جوانان شکل گرفته که مصرف قلیان اعتیاد نیست و هر کسی می تواند استفاده کند.

در بعضی از خانم ها تصور بر این است که مصرف قلیان نشان از تشخص اجتماعی است

این پزشک اظهار داشت: البته در بعضی از خانم ها تصور بر این است که مصرف قلیان نشان از تشخص اجتماعی است و عدم توانایی بر این کار عقب بودن از اجتماع و جامعه است که در این میان مصرف قلیان در میان خانواده هایی که تمکن مالی دارند و متعلق به گروه های خاص فرهنگی و اجتماعی هستند، بیشتر است.

رییس مرکز بازپروری معتادین با بیان این که مهم ترین عامل در استفاده از قلیان آسان گیر بودن خانواده ها بوده است تشریح کرد: خانواده ها به راحتی اجازه دادند که قلیان در خانه وارد شود و فرزندان در حضور آنان به مصرف قلیان روی آورند.

قلیان دروازه ی استفاده از سایر مواد مخدر است

وی ادامه داد: مصرف قلیان در استفاده از سایر مواد مخدر دخیل است و بی هیچ شکی می توان گفت که قلیان دروازه ی استفاده از سایر مواد مخدر خواهد بود.

شجاعی با بیان اینکه ۸۰ درصد مصرف مواد مخدر در جمع های دوستانه ، میهمانی ها و پارک ها رخ خواهد داد تشریح کرد: توصیه ایی اکید و جدی به خانواده ها دارم که بچه ها در سن ۱۴ تا ۲۲ سال نیاز به مراقبت جدی تر و قوانین سختگیرا نه تری دارند.

این پزشک در ادامه توضیح داد: رها کردن فرزندان و عدم مراقبت جدی؛ عدم نظارت و سختگیری خانواده و کم بودن اطلاعات خانوادها از مضرات و مشکلات قلیان زمینه ساز افزایش مصرف قلیان و سایر مواد مخدر شده است.

رییس مرکز بازپروری معتادین  در پایان گفت: فرزندان کم کم بعد از مصرف قلیان به الکل و سایر مواد مخدر روی می آورند و جالب است بدانید استفاده از موادی چون هروئین، شیشه، کراک و … بدلیل استفاده ی آسان گرایش بیشتری دارد وبسیاری از  افراد پس از استفاده از قلیان بلافاصله به این مواد روی می آورند.

انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار