مدیرعامل کانون نابینایان ثامن‌الائمه(ع) خراسان رضوی:
‌مدیرعامل کانون نابینایان ثامن‌الائمه(ع) خراسان رضوی گفت: 95 درصد از نابینایان خراسان رضوی كه در حوزه‌ جمعیت فعال قرار می‌گیرند بیكار هستند و از این معضل بسیار بزرگ رنج می‌برند.
کد خبر: ۴۳۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸ 03 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری تسنیم،جواد رضایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: کانون نابینایان ثامن الائمه(ع) خراسان رضوی در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و تعداد 1400 نابینا عضو این کانون هستند و در این مجموعه فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و با هدف بالابردن سطح معلومات اجتماعی و فرهنگی نابینایان ارائه می‌شود.
وی افزود: نزدیک به 60 هزار نابینا و کم‌بینای شدید در خراسان رضوی داریم که 7500 نفر نابینا و 52 هزار و 500 نفر کم‌بینا هستند و از این تعداد 3 هزار نفر از آن‌ها در مشهد هستند که شامل 450 نفر نابینا و 2550 نفر کم‌بینا می‌شوند و کسانی که نابینایی کامل دارند نیازمند شدید به‌حساب می‌آیند.
مدیرعامل کانون نابینایان ثامن‌الائمه(ع) خراسان رضوی با بیان اینکه افراد نابینا عضوی از افراد این جامعه هستند و حق زندگی، اشتغال، استفاده از خدمات بیمه‌ای، اماکن ورزشی، کتابخانه‌های عمومی  و غیره را دارند، خاطرنشان کرد: عمده‌ترین مشکل نابینایان خراسان رضوی در حوزه اشتغال است و اگر کار مناسبی برای این گروه می‌بود نیازمندی‌هایی با این شدت وجود نمی‌داشت و این افراد تنها از کمک‌های مردمی در مناسبت‌های مختلف همچون ماه مبارک رمضان برخوردار هستند.
رضایی تصریح کرد: در آخرین مورد اقلام و بسته‌های اهدایی مردمی تعداد 100 بسته اقلام افطاری خشک و ساده توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی توزیع شد، هرچند که ممکن است این خدمات چشمگیر نباشد اما مشارکت خیران نیک‌اندیش در اینگونه اقدامات خیر و خداپسندانه سبب دلگرمی گروه‌های خاص جامعه از جمله نابینایان می‌شود.
وی تأکید کرد: متأسفانه سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط آن طور که در شأن نابینایان و کم‌بینایان است این حق را در برنامه‌ها ندیده‌اند و مسئولان باید نیازهای این قشر از افراد جامعه را در برنامه‌ها ببینند. 
مدیرعامل کانون نابینایان ثامن‌الائمه(ع) خراسان رضوی با اشاره به اینکه فقدان درآمد حداقلی، تضمین معیشت و عدم اعتماد به گروه‌های از جمله نابینایان نگران‌کننده است، بیان کرد: ‌95 درصد از نابینایان خراسان رضوی كه در حوزه‌ جمعیت فعال قرار می‌گیرند بیكار هستند و از این معضل بسیار بزرگ رنج می‌برند و این تفاوت آمار بیكاری در بین نابینایان و سایر اقشار نشان می‌دهد كه این گروه از شهروندان تا چه اندازه دچار مشكل اقتصادی هستند و امیدواریم که اقدام مناسبی در جهت اشتغال این گروه خاص از سوی مسئولان صورت پذیرد.
رضایی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت در سه ماه اخیر مستمری 52 تا 60 هزار تومانی نابینایان رشدی 3 برابری داشته و این رقم به 150 تا 250 هزار تومان رسیده است، گفت: متأسفانه باید گفت که این رقم هم ناچیز است و اگر نابینا در بحث اشتغال حمایت شود هیچ ضرورتی ندارد که بخواهد از سفره‌های حمایتی مردمی برخوردار شود.
وی افزود: مسئله اشتغال یکی از مشکلاتی است که هیچگاه رفع نخواهد شد مگر اینکه مسئله آموزش‎های مهارتی فنی‌وحرفه‌ای در سازمان‎های مردم‌نهاد برای این قشر با یک طرح و برنامه درستی اجرا شود و برنامه‌ریزی در جهت آموزش‌های مهارتی فنی‌وحرفه‌ای در توان کانون نابینایان ثامن‌الائمه(ع) خراسان رضوی نیست، چرا که این مهم به اعتبار فراوان نیاز دارد و این کانون بودجه‌ای در این حد ندارد.
مدیرعامل کانون نابینایان ثامن‌الائمه(ع) خراسان رضوی با اشاره به آمار فارغ‌التحصیلان و تحصیل‌کنندگان نابینا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در میان جامعه نابینایان خراسان رضوی افراد مختلفی از بی‌سواد تا دکتری داریم و امروزه 3 فارغ‌التحصیل مقطع دكتری، 14 دانشجوی مقطع دكتری، 30‌ فارغ‌التحصیل مقطع كارشناسی ارشد، 40 دانشجوی مقطع كارشناسی ارشد،  500‌ فارغ‌التحصیل مقطع كارشناسی، 500 دانشجوی مقطع كارشناسی، 400 فارغ‌التحصیل مقطع کاردانی و 200 دانشجوی دانشجوی مقطع کاردانی از قشر نابینا داریم و شمار فرهیختگان این گروه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
رضایی تصریح کرد: از مجموع نابینایان خراسان رضوی 3 درصد دارای مدرک دکتری، 17 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد، 30 درصد دارای مدرک کارشناسی، 10 درصد دارای مدرک کاردانی و 40 درصد دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم هستند.
وی در رابطه با خدمات ارائه شده برای قشر نابینا و کم‌بینا در مشهد، تأکید کرد: اقدامات مختلفی درجهت کمک به این گروه از افراد خاص جامعه شده است که آخرین مورد آن افتتاح و راه‌اندازی باجه ویژه ارائه خدمات بانکی به نابینایان و کم‌بینایان در بانک تجارت شعبه احمدآباد مشهد همزمکان با ایام فرخنده دهه مبارک فجر در سال 95 بود؛ برخی از طرح‌های اجرا شده هم با نواقصی همراه است که در جهت استفاده مطلوب نابینایان و کم‌بینایان نیازمند رفع این نواقص توسط مسئولان مربوطه هستیم و به‌طور مثال یکی از این موارد در پیاده‌روهای ویژه این تردد این گروه است و در برخی مکان‌ها مسیرهای ناهموار با مانعی دیده شده است که باید اصلاح شود.
مدیرعامل کانون نابینایان ثامن‌الائمه(ع) خراسان رضوی گفت: مردم خیر و نیک‌اندیش می‌توانند جهت آشنایی بهتر و بیشتر با فعالیت‌های این مجموعه می‌توانند به سایت کانون نابینایان خراسان رضوی به آدرس اینترنتی: www.blinds-samen.com مراجعه کنند و یا به دفتر این کانون واقع در خیابان کوهسنگی، کوهسنگی 16 پلاک 5.1 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 05138۴۴۳۷۷۲ در تماس باشند و از نحوه مشارکت خود جهت اهدایای هدایای نقدی و غیرنقدی‌شان به این گروه از اقشار خاص جامعه آشنا شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار