همزمان با خجسته زادروز ولی‌عصر(عج)
جشن و آیین های مهدوی همزمان با خجسته زادروز ولی‌عصر(عج) باشکوهي خاص و با حضور پرشور عاشقان امام زمان(عج) برگزار مي شود که احياي شب نيمه شعبان در حرم رضوی و نیز دانشگاه فردوسی مشهد از جمله برنامه های ویژه امسال است.
کد خبر: ۴۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ 02 June 2015
از احياي شب نيمه‌شعبان در حرم رضوي و دانشگاه فردوسی تا اجتماع منتظران ظهور

امشب؛ احياي شب نيمه شعبان در حرم رضوي

احياي شب نيمه شعبان يکي از مراسم باشکوهي است که طي سال هاي اخير با حضور پرشور عاشقان ولي عصر(عج) برگزار مي شود. حرم مطهر ثامن الحجج (ع) ميعادگاه اصلي عاشقان حضرت صاحب الزمان (عج) براي احياي اين شب باشکوه است و از ساعت يک بامداد فردا ميزبان اين مراسم خواهد بود. به گفته معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي اين مراسم از ساعت يک بامداد فردا، با حضور زائران و مجاوران بارگاه ملکوتي امام رضا(ع) در صحن جامع رضوي برگزار مي شود و تا اذان صبح روز نيمه شعبان ادامه مي يابد. اين مراسم با تلاوت قرآن، دعاي کميل، مناجات و مداحي ذاکران اهل بيت(ع) آغاز مي شود و سخنراني حجت الاسلام والمسلمين «مهدي ماندگاري» و قرائت مناجات شعبانيه از ديگر برنامه هاي احياي شب نيمه شعبان در حرم مطهر رضوي است.

احياي شب نيمه شعبان در دانشگاه فردوسي

امشب مراسم مشابهي نيز در مسجد دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي شود. به گزارش خبرگزاري دانشجو، براي پنجمين سال متوالي، آيين احياي شب نيمه شعبان توسط کانون مهدويت و با همکاري تشکل هاي دانشجويي در دانشگاه فردوسي برگزار مي شود. اين مراسم با همکاري و حمايت نهاد رهبري دانشگاه، هيئت دانشجويي سيد الشهدا (ع)، بسيج دانشجويي و هيئت موسي بن جعفر(ع) ساعت۲۲ شامگاه سه شنبه دوازدهم خرداد ماه، مصادف با فرخنده شب نيمه شعبان در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسي مشهد برگزار خواهد شد.

جشن ميلاد در حريم يار

حرم مطهر رضوي فردا نيز حضور منتظران ظهور را در جشن ميلاد ولي عصر(عج) به نظاره مي نشيند. اين مراسم باشکوه در رواق بزرگ امام خميني(ره) حرم مطهر رضوي برگزار مي شود و مديحه سرايي، شعرخواني، سخنراني، بيان احکام و مولودي خواني مداحان و ذاکران اهل بيت(ع) از جمله برنامه هاي آن در اين آستان مقدس است. همچنين در روز جمعه 15 خرداد و در پايان دهه مهدويت، مراسم پاياني جشن هاي اين دهه فرخنده، از ساعت 21 تا 22:30 برگزار مي  شود. در اين برنامه آيت ا... کازروني در سخناني به ويژگي هاي شخصيتي حضرت مهدي(عج) اشاره مي کند و در ادامه «رسول ميثمي» مداح و ذاکر اهل بيت عصمت و طهارت(ع) زيارت آل ياسين را قرائت مي  کند.

جشن نيمه شعبان در مجتمع فرهنگي خاتم الاوصيا(عج)

همچنين مجتمع فرهنگي خاتم الاوصيا (عج) مشهد نيز شب ميلاد امام زمان (عج) را ميزبان منتظران آن حضرت است. جشن نيمه شعبان اين موسسه از ساعت 9 امشب در مجتمع فرهنگي ياوران خاتم الاوصيا (عج) مشهد واقع در خيابان سناباد31 آغاز مي شود و علاوه بر مراسم مداحي، سرودخواني و برگزاري مسابقه، سردار تشکري نيز در جمع عاشقان مهدي موعود(عج) به سخنراني با موضوع «فرجام قيام يمن» مي پردازد. همچنين مراسم احياي نيمه شعبان در اين مجتمع، از بامداد فردا (ساعت12 امشب) با حضور خانواده هاي ايثارگران مشهد برگزار مي شود. در اين مراسم نيز در کنار برگزاري مراسم دعاي توسل، مناجات شعبانيه و مداحي اهل بيت(ع)، ابراهيم نيا، روايتگر دفاع مقدس، روايتگري خواهد کرد.

برپايي ستادهاي مردمي منتظران ظهور

در اين ايام در اقصي نقاط شهر مقدس مشهد نيز جشن هاي مردمي برپا مي شود و حضور مردم در برگزاري باشکوه جشن نيمه شعبان پررنگ تر از قبل مي شود. از آن جمله، ستاد مردمي منتظران ظهور محله حضرت حجت(عج) در منطقه توس است که با مشارکت اهالي اين محله برپا شده است، ستادي که اجراي برنامه هايي از جمله اجراي جشن نيمه شعبان در فضاي ميدان ورزشي معراج، برپايي کارناوال شادي و ايستگاه مردمي نذورات و ارائه خدمات واحدهاي صنفي با تخفيف را در برنامه دارد.

برپايي بيش از 200 ايستگاه و نمايشگاه فرهنگي

معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد نيز در تشريح ويژه برنامه هاي دهه مهدويت، اظهار کرد: شهرداري مشهد به مناسبت ولادت با سعادت حضرت قائم(عج) 20 ايستگاه شهري برپا مي کند و علاوه بر آن آمادگي دارد تا از 200 ايستگاه مردمي حمايت کند. به گفته «وحيد جليلي» علاقه مندان به برپايي اين ايستگاه ها در سطح محلات مي توانند براي دريافت برخي اقلام و پشتيباني،  به فرهنگسراي انتظار مراجعه کنند. جليلي در برنامه زنده تلويزيوني «گفت و گو» به اجراي جشن هايي در بوستان هاي مناطق مختلف شهر اشاره کرد و گفت: برخي آيين هاي خاص در اين جشن ها برگزار مي شود براي مثال مي توان به آيين سربندي اشاره کرد که در آن، پيشکسوتان هر محله به ويژه والدين شهدا يا رزمندگان قديمي محلات، سربند «يا مهدي(عج)» را به جوانان هديه مي کنند. وي با بيان اينکه تاکنون 700 نفر در کمپين «تا انقلاب مهدي(عج)» شرکت کرده اند، افزود: با توجه به اينکه شعار برنامه هاي امسال «تا انقلاب مهدي(عج)» نامگذاري شده است، افراد مي توانند يک جمله به آن اضافه کنند و در صفحه اينستاگرام يا سايت آپارات به اشتراک بگذارند.

حضور 30 ميهمان خارجي در جمع تشکل هاي فرهنگي

معاون شهردار همچنين با اشاره به ضرورت ترويج نگاه جهاني به دهه مهدويت، اظهار کرد: فرهنگسراي زيارت 30 نفر از ميهمانان خارجي شرکت کننده در مراسم ارتحال امام خميني(ره) را به سخنراني در جمع تشکل هاي فرهنگي دعوت کرده است که اين ميهمانان به بيان ديدگاه هاي خود در حوزه مهدويت و امام مهدي (عج) مي پردازند و در صورتي که استقبال مردمي از اين برنامه خوب باشد، در طراحي برنامه  سال هاي آينده قرار مي گيرد.

پخش سريال «ستاره شرق» از شبکه استاني

معاون سيماي خراسان رضوي، ويژه برنامه هاي ايام نيمه شعبان را در شبکه استاني اعلام و اظهار کرد: امسال مراسم اجتماع عظيم منتظران ظهور به صورت زنده از شبکه خراسان رضوي پخش مي شود. «عليرضا آينه دار»، در گفت و گو با ايکنا عنوان کرد: از 10 خردادماه هر شب برنامه جشن مردمي انتظار با آيتم هاي متنوع از قبيل پخش سرود، نمايش، طنز کوتاه و حضور مردم در جشن هاي شعبانيه در برنامه هاي سيماي خراسان رضوي گنجانده شده است. همچنين سريال تلويزيوني «ستاره شرق» با موضوع زندگي فضل ابن شاذان از 13 خرداد ماه به مدت 3 شب، در ساعت 23 پخش خواهد شد که تکرار آن ساعت 9:30 صبح فرداي آن روز خواهد بود.

جشن ويژه بانوان در مهديه مشهد

مدير بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود(عج) شعبه خراسان رضوي نيز از برگزاري جشن هاي ويژه بانوان امروز 14 شعبان المعظم در مهديه مشهد خبر داد و گفت: اين جشن ويژه طلاب، دانشجويان و دانش پژوهان مهدويت با هدف تبيين رسالت فرهيختگان در شکل گيري جامعه منتظر، در مهديه مشهد برگزار مي شود.

اجتماع عظیم منتظران صبح فردا در میدان شهدای مشهد

جشن هاي مردمي فرخنده ميلاد منجي عالم بشريت حضرت مهدي (عج) که از هفته گذشته در مشهدالرضا (ع) آغاز شده است، فردا به اوج مي رسد و منتظران ظهور با اجتماع در ميدان شهدا، عاشقانه هاي ظهور او را زمزمه مي کنند. اين دهمين اجتماع منتظران ظهور است که ساعت 8 صبح فردا در عرصه ميدان شهدا آغاز مي شود و حاضران براي گلباران حرم مطهر رضوي و عرض تبريک به محضر امام رضا (ع)، راه تشرف به اين خانه آسماني را در پيش مي گيرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار