درهفتمین نشست مشهد شهر من مطرح شد؛
دبیر انجمن سطوح آبگیری ایران گفت: از مردم و رسانه ها بخواهیم که غیر محرمانه شدن اطلاعات کیفی اب شرب مشهد مطالبه آنان از مسئولان باشد.
کد خبر: ۴۲۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ 10 May 2017
به گزارش تابناک رضوی،جواد طباطبایی در هفتمین نشست از سلسله نشست های «مشهد شهر من» با موضوع «محیط زیست» بیان کرد: مسئله آب بسیار گسترده و مهم است وهمه دنیا با این منبع حیات به نوعی درگیر هستند. 
وی در خصوص کیفیت آب مشهد اظهار کرد: هیچ شهروند مشهدی حق ندارد سطح کیفیت آب مشهد را بداند.و نمی داند آیا کیفیت آب مشهد  خوب است یا نه. در مورد آب معدنی هم این مسئله صدق می کند.
وی با بیان اینکه مهمترین معضل آب در مشهد بحث میزان کیفیت وعدم شفافیت سازی در مورد کیفیت آن است؛ افزود: شهروندان باید میزان کیفیت آب را بدانند.
دبیر انجمن سطوح آبگیری ایران تصریح کرد: البته کیفیت آب مشهد در مواقع مختلف متفاوت است؛ گاهی به دلیل کم شدن آب سد دوستی از آب چاهها برای ورود به شریان شهری استفاده می کنند و گاهی هم سد دوستی پر آب است و نیازی به استفاده از آب چاهها نیست.
وی با بیان اینکه آب باران باید مدیریت شود؛ افزود: در حال حاضر وقتی باران در خیابان ها جاری  می شود، با گل و لا و آشغال مخلوط می شود و در نهایت وارد کشف رود و از کشور خارج می شود.
وی تصریح کرد: اگر بعد از بارش باران، قبل از مخلوط شدن آن با گل و لا و آلودگی ها، برای جمع آوری آن مدیریت شود، علاوه برتامین بخشی از آب شهر، از آلودگی آبی که بهترین کیفیت دارد؛ جلوگیری می شود.
طباطبایی اظهار کرد: در فرهنگ ما حتی ته مانده آب لیوان خود را دور نمی ریزیم و لذا اگر احساس شود که این آب ها به سرعت آلوده می شود عقل و منطق حکم می کند که جلو آلودگی آن گرفته شود.
وی یکی از مشکلات مدیریت شهری در حوزه آب، را آبگرفتگی معابر در مواقع بارندگی دانست و افزود: مدیریت شهری برای جلوگیری از این مسئله، پل های جذبی را ایجاد کرد که به دلیل عدم راندمان به دنبال راههای بهتری برای رفع این مشکل هستند.
طباطبایی گفت: با توزیع گسترش شبکه فاضلاب شهری متاسفانه آب باران با کیفیت بسیار خوب، وارد این شبکه می شود و به دلیل نگاه درآمدی شرکت آب و فاضلاب نسبت به این موضوع ،اقدامی برای جلوگیری از ورود این آب نشده است.
وی در خصوص افزایش بهای آب گفت: اگر چه بین قیمت واقعی و فروش آب اختلاف است اما آب از جمله فراورده های است که به دلیل نیاز حیاتی بشر باید ارزان در اختیار همه قرار گیرد.
دبیر انجمن سطوح آبگیری ایران گفت: برای کاهش مصرف آب و جلوگیری از اسراف باید علاوه بر مدیریت در مصرف جداسازی آب صورت گیرد. 
وی تصریح کرد: غربی ها در مصرف آب به دلیل جدا سازی آب بسیار کم مصرف تر از ما هستند؛ آنان آب بی کیفیت را برای استخر و درختان استفاده می کنند ،در حالی که در ایران از آب با کیفیت علاوه بر مصرف ، به عنوان شرب برای درختان و پر کردن آب استخر استفاده می کنند.
وی بیان کرد: مدیریت شهری به جای افزایش قیمت آب، آب شرب بطری با کیفیت را در اختیار مصرف کننده قرار دهد و آب با کیفیت پایین را در شریان شهری جریان یابد.
طباطبایی با انتقاد از مدیریت شهری گفت: تا هنگامی که می توان برای مصرف آب مدیریت صورت گیرد دلیلی برای افزایش قیمت آب وجود ندارد.
وی بیان کرد: علت عدم اجرای مدیریت مصرف، دولتی بودن سیستم حاکمیتی است؛ در این سیستم کارمند منتظر تمام شدن وقت اداری است و کارشناس حق ارائه نظر و انتقاد به مدیر خود ندارد از چنین سیستمی چه توقعی می توان داشت. 
وی با بیان اینکه روان آب ها را باید در محلات جمع آوری کنیم؛ افزود: جمع آوری آب به صورت لوکال مشکلات آب را حل می کند؛ در کشورهای اروپایی جمع آوری آب به صورت لوکال صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: در مشهد با کمبود آب شرب باکیفیت مواجه هستیم؛ تفاوت بحث آب شرب و کشاورزی ازاینجا مشخص می شود که آب کشاورزی باید کمیت آن بالا باشد در حالی که آب شرب، کیفیت آن باید بالا باشد.
دبیر انجمن سطوح آبگیری ایران سهم مصرف آب شرب را 4 درصد، در صنعت 4 درصد و در کشاورزی 92 درصد عنوان کرد و گفت: ما بیشترین مصرف را در کشاورزی داریم. 
وی با بیان اینکه در شهر مشهد با مشکل بالا آمدن سطح آب و در مراتع با پایین آمدن سطح آب مواجه هستیم؛ تصریح کرد: مشهد در حال غرق شدن است؛ بالارفتگی آب در مشهد مشکلات زیادی برای مردم به وجود می آورد و در قسمت های شرقی این مشکل حادتر است.
وی تصریح کرد: مدیریت شهری برای پایین آمدن سطح آب و مصرف این ابها می تواند فضای سبز را توسعه دهد و از طرفی سرانه فضای سبز را نیز افزایش دهد.
وی در خصوص استفاده از چمن مصنوعی در فضای سبز شهری گفت: متاسفانه دانشگاهها در حال تحقیق در مورد جایگزینی چمن مصنوعی با چمن طبیعی هستند در حال که ایجاد فضای سبز طبیعی تاثیر بسیار گسترده ای در کاهش سطح آب دارد.
طباطبایی علت این رفتارهای غلط را به بهمریختگی در کشور دانست و گفت:  بعضی از مسئولین به جای اینکه در مسیر قانونی ودرست کار کنند و برای حل معضل از مسئول مربوط پیگیری کنند از فردی غیر متخصص استفاده می کنند.
وی بیان کرد: بیش از 300 انجمن علمی داریم که  توسط سازمان محیط زیست تاسیس شدند؛ این سازمان های مردم نهاد می توانند برای حل معضلات زیست محیطی در شهر ها راهکارهایی خوبی ارائه کنند اما از ظرفیت آنها غافل شده است.
وی با بیان اینکه همه دوست دارند مشکلات را حل کنند؛ افزود: همه ما از مشکلات شهر آگاه هستیم؛ مشکلاتی چون جمع اوری زباله، کمبود فضای سبز و ... ، اما مشکل ما در راه حل ها واختلاف نظر افراد مخاطب مرتبط به این مسئله، است. 
دبیر انجمن سطوح آبگیری ایران، بیان کرد: مسئولین باید برای حل معضلات برنامه داشته باشند لذا بدون برنامه به نتیجه نمی رسیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار