لزوم توجه کاندیداهای ریاست جمهوری به امر آموزش
نداشتن سیستم جامع برای تربیت افراد متخصص از جمله مشکلات دیرینه ای است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم و جز افزایش تعداد متخصصین بیکار عایده ای نداشته است. در دولت های گذشته برای کاهش افراد بیکار که عموما جمعیت جوان دهه شصتی آن را شامل می شد یک راه حل به ذهن رسید و آن هم سرگرم شدن به تحصیل. جوانان تحصیل کرده که پا به میانسالی می گذارند با بحران نداشتن شغل و عدم آموزش صحیح مواجه هستند. امری که نیاز است کاندیدای ریاست جمهوری بدان بپردازند.
کد خبر: ۴۱۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲ 04 May 2017


















به گزارش تابناک رضوی؛ نداشتن سیستم جامع برای تربیت افراد متخصص از جمله مشکلات دیرینه ای است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم و جز افزایش تعداد متخصصین بیکار عایده ای نداشته است. در دولت های گذشته برای کاهش افراد بیکار که عموما جمعیت جوان دهه شصتی آن را شامل می شد یک راه حل به ذهن رسید و آن هم سرگرم شدن به تحصیل. بر این اساس بدون توجه به نیاز کشور افراد زیادی جذب دانشگاههایی شدند که نه تنها حرفه ای آموزش نمی دهد بلکه بهترین سرمایه جامعه که آن نیروی کار جوان است را بی علاقه کرده است و اکنون این دسته از جوانان که پا به میانسالی می گذارند با بحران نداشتن شغل و عدم آموزش صحیح مواجه هستند. امری که نیاز است کاندیدای ریاست جمهوری بدان بپردازند
 
حرف و حدیث های بسیاری در مورد سیستم آموزشی و غیر کاربردی بودن کتب درسی عنوان شده است. از سوی دیگر نظام آموزشی سیستمی را تعبیه کرده که عدالت آموزشی در آن کمرنگ است. بدین معنا که افراد با گرفتن معلم خصوصی و کتاب های غیر درسی و به معنای دیگر هزینه برای آموزش می توانند به مدارج بالاتری دست پیدا کنند. نکاتی که سالیان سال است فعالین حوزه آموزش از آن یاد می کنند. در این راستا نیز یکی از نمایندگان مجلس واکنش نشان داده است. 

محتوای دروس آموزشی کاربردی نیست
جلیلی رحیمی ، نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در خصوص محتوای دروس آموزشی گفت: محتوای دروس آموزشی در دوران مدرسه و دانشگاه کاربردی نیست و افراد پس از فارغ التحصیلی بجای کارشناسی باید کارآموز شوند و از صفر آغاز کنند. هزینه هنگفتی در کشور صرف دانشگاه‌‍‌ها می‌شود و دانشجویان بهترین دوران عمر خود را در دانشگاه سپری می‌کنند، اما سیستم کشورمان بازدهی کافی را ندارد. در قسمت پایه قبل از دیپلم و پس از آن در دانشگاه، در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری دچار مشکل هستیم. در حوزه انتخابیه تربت جام، تایباد و باخرزدر حدود 180 مدرسه غیرقابل استفاده‌اند، اما بازهم دانش آموزان در آن در حال تصیل هستند که جای تاسف دارد.


اجازه تفکر گرفته شده است
وی در ادامه مصاحبه خود در گفتگو با ایسنا عنوان کرد: امروز در آموزش پرورش و دانشگاه اجازه تفکر، فهم و درک را از دانش آموزان و دانشجویان گرفته‌ایم و نتوانسته‌ایم فضایی ایجاد کنیم که تفکر نهادینه شود. امروزه با گسترش متنوع دانشگاه‌ها در کشور مواجه هستیم که در برنامه ششم توسعه بخش مهمی برای ساماندهی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده و نباید اینطور باشد که مدرک یک دانشگاه معتبر با مدرک دانشگاهی سطح پایین برابر باشد. دانشگاه که محل تجمع افراد تحصیل کرده است، نباید برای تامین مخارج خود دستش جلوی وزارت علوم یا دانشجویان دراز باشد و در هیچ کشوری اینطور نیست. ما که کشوری مملو از مهندسین علوم پایه، پیراپزشکی و... هستیم نتوانسته‌ایم هیچگونه درآمدزایی انجام دهیم.د

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار