هنر هنرمندان در طراحی و بافت فرش دستباف خراسان رضوی در نوع خود بی‌نظیر است به گونه‌ای که این استان را به یکی از قطب‌های تولید فرش در جهان تبدیل کرده است.
کد خبر: ۴۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 30 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از فارس، در حالی که در سال‌های متمادی از خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف یاد می‌شود و به گفته کارشناسان، ظرافت‌ها و نقش‌هایی که هنرمندان این نوع فرش در خراسان رضوی می‌بافند منجر به تولید منحصر به فرد این صنعت در کشور شده، اما این سکه روی دیگری هم دارد و آن هم این است که هنرمندان تولید فرش دستباف با مشکلاتی مواجه هستند از این رو افتتاح نهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف در نمایشگاه بین‌المللی مشهد سبب شد تا با هنرمندان فرش دستباف در خراسان رضوی گفت‌وگو کرده و چالش‌های این صنعت را بررسی کنیم.

*مواد اولیه از کیفیت خوبی برخوردار نیستند

یکی از هنرمندان فرش دستباف در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه بافنده‌های خراسان رضوی بسیار حرفه‌ای‌تر از سایر نقاط کشور هستند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنعت فرش در استان نبود پشتوانه حمایتی از سوی مسئولان است و چون بسیاری از هنرمندان که در بافت فرش دستباف مشغول هستند در شهرستان‌هایی همچون نیشابور، قوچان و کلات فعالیت می‌کنند و از نظر اقتصادی با چالش‌های متعددی مواجه هستند.

فائزه حسین‌زاده که خود نیز سال‌ها قبل آموزش این هنر را دیده است و در حال حاضر به عنوان مربی فعالیت خود را ادامه می‌دهد، تاکید کرد: متاسفانه کیفیت مواد اولیه در خراسان رضوی خوب نیست و این امر در بافت فرش دستباف نیز تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: با توجه به قیمت مناسب فرش ماشینی معمولا مردم این نوع فرش را خریداری می‌کنند و این امر ضربه سنگینی به اقتصاد هنرمندان دستباف زده است.

*لزوم تقویت زیرساخت‌های صنعت فرش در خراسان رضوی

در همین زمینه، یکی از هنرمندان و دانشجویان رشته فرش دستباف به خبرنگار فارس گفت: این رشته که کمتر از انگشتان دست در دانشگاه‌های علمی کاربردی خراسان رضوی وجود دارد، از سال 75 فعال شده و تا سه سال پیش با استقبال بسیار خوب دانشجویان روبه‌رو بود اما وجود مشکلات مختلف در این مسیر سبب شد تا تعداد کمی از جوانان علاقه‌مند به این رشته از طریق آکادمیک و علمی رو آورند.

محمدحسن نجاتی با ابراز ناراحتی از نبود مقطع کارشناسی ارشد این رشته در مشهد تصریح کرد: متاسفانه مسئولان به این موضوع مهم که زیرساخت‌های علمی می‌تواند در کیفیت بهتر هنر به ویژه فرش دستباف تاثیرگذار باشد توجه نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: نبود طراحی علمی، کیفیت پایین مواد اولیه و نبود کارگر سبب شده تا کارگاه‌های تولیدی فرش دستباف در خراسان رضوی نیز دچار مشکلاتی برای تولید شوند.

*نبود بیمه تامین اجتماعی برای هنرمندان

در ادامه، یکی از غرفه‌داران مشهدی با اشاره به اینکه به هنرمندان تابلو فرش در مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی ظلم می‌شود، تاکید کرد: با وجود اینکه مشهد و کاشمر از قطب‌های فرش در کشور به شمار می‌روند اما مشکلات زیاد این حوزه سبب شده تا نتوانند در تابلو فرش گام‌های خوبی بردارند در نتیجه بیشتر تابلوفرش‌هایی که در استان وجود دارد از سایر شهرها وارد شده‌ است.

سجاد لوایی یادآور شد: حقوق کم هنرمندان خراسان رضوی یکی دیگر از مشکلات موجود است و متاسفانه هیچ کس، ارزشی برای کار آنها قائل نیست و حتی بیشتر هنرمندان بیمه تامین اجتماعی برای سابقه کار و فراهم شدن شرایط بازنشستگی ندارند.

*نبود کارگاه های متمرکز در مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی

یکی دیگر از هنرمندان فرش دستباف در این نمایشگاه به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه در سطح خراسان رضوی کارگاه‌های متمرکز تولید فرش دستباف نداریم و این امر سبب تولیدات ضعیف این نوع فرش می‌شود.

محمد علی‌آبادی اضافه کرد: با وجود اینکه ما در استان شهرستان بایگ را به عنوان تولیدکننده بزرگ ابریشم در کشور داریم اما ابریشم نیز انواع مختلفی دارد و معمولا ابریشمی که کیفیت نامناسبی دارد به هنرمندان فروخته می‌شود.

*بیمه هنرمندان فرش دستباف پیگیری می‌شود

با وجود اینکه هنرمندان صنعت فرش مشکلات موجود در تولید فرش دستباف را بیان کردند، اما رئیس مرکز فرش ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه جایگاه فرش دستباف خراسان رضوی در کشور و حتی سطح بین‌الملل چگونه است؟ گفت: آنچه که قابل توجه است تنوع سبک تولید این نوع فرش در تعداد گره و اندازه آن است که توسط عشایر، روستاییان و حتی هنرمندان مشهدی انجام می‌شود.

حمید کارگر بیان کرد: خوشبختانه خراسان رضوی دارای برندهای بسیار معروف در سطح جهان است به طوری که کشورهای خارجی فرش دستباف خراسان را با برندهای آن می‌شناسند.

وی، از خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب‌های تولید فرش جهان نام برد و افزود: از ابتدای سال 93 تاکنون شرایط مناسبی برای بیمه هنرمندان فرش دستباف فراهم شده است و ما به صورت جدی آن را پیگیری می‌کنیم.

گفتنی است؛ نهمین نمایشگاه فرش دستباف در نمایشگاه بین المللی مشهد واقع در انتهای بلوار وکیل‌آباد تا 10 خرداد ماه جاری دایر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار