جنجال پروازی میان شرکت های هواپیمایی تاجیکستان و روسیه که حدود شش ماه است ادامه‌ دارد به چالشی جدی بین دو طرف تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۰۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 05 April 2017
به گزارش تابناک : وزارت حمل و نقل تاجیکستان اعلام کرده است که در پاسخ به محدودیت اعمال شده از طرف روسیه بر روی پروازهای شرکت «سامان ایر» دو شرکت هوایی «اورالسکی اویلینی» و «یوتایر» را تحریم می‌کند. 
 مسئولین وزارت حمل و نقل تاجیکستان به رسانه های محلی گفتند، که به شرکت های هواپیمایی روسی هشدار دادند، که اگر منع پروازهای هواپیماهای شرکت «سامان ایر» تا 6 آوریل ( 17 اسفند) به شهرهای مسکو و سن پترزبورگ لغو نشود،تاجیکستان هفت پرواز شرکتهای روسی به شهرهای دوشنبه و خجند را منع خواهد کرد. 
در حالی، که به نظر می‌رسد بحث پروازهای میان روسیه و تاجیکستان در چهار ماه گذشته باز هم بیشتر شده ، برخی مسوولین در دوشنبه بر این باورند، که مسکو برای حفظ منافع خود، منافع طرف تاجیک را نادیده گرفته است. 
روسیه در یک تصمیم از روز سوم آوریل ( 14 فروردین) پروازهای شرکت سامان ایر را به مسکو و سن پترزبورگ هم محدود کرد. پیشتر نیز در دسامبر سال 2016 پروازهای شرکت تاجیکی به دیگر شهرهای روسی منع شده بود. 
«الهام طاهراف»، متخصص ارشد حوزه پروازی وزارت حمل و نقل تاجیکستان به رسانه های محلی گفت: که نامه آنها روز سه‌شنبه‌ به مسئولین وزارت حمل و نقل روسیه ارسال شد. به گفته او، در نامه ، هشدار داده شده است، که اگر تا شش آوریل تصمیم منع پروازهای هواپیماهای شرکت «سامان ایر به شهرهای مسکو و سن پترزبورگ لغو نشود، تاجیکستان نیز تصمیمات مشابهی خواهد گرفت. 
طاهراف گفت: بر همین اساس قرار است از ششم آوریل ، هفت پرواز شرکتهای هوایی «اورالسکی اویلینی» و «یوتایر»به شهرهای دوشنبه و خجند منع شود». 
ماجرای مسافرتهای هوایی میان روسیه و تاجیکستان از شش ماه گذشته تاکنون ادامه‌ دارد و هر دو طرف ظاهرا در مورد پروازهای شرکت «یمل» به توافقی دست نمی‌یابند. 
روز چهارم آوریل «ایگور لیاکین فرولوف» سفیر روسیه در تاجیکستان به بخش تاجیک تارنمای آزادی گفت، که دوطرف تلاش دارند تا مشکل پروازها را با اصول و معیارهای برابر حل کنند. 
وی گفت: مناسبت های مالی مشکلات فراوان دارد و طرف ها همیشه از منفعت های خود دفاع می‌کنند. 
سفیر روسیه در پاسخ به این سؤال که پشت جنجال پروازی میان تاجیکستان و روسیه ، چه انگیزه هایی نهفته است، گفت: «به اعتقاد من اختلاف اصلی پیرامون تعداد پروازها است، که شرکتهای هوایی روسیه می‌خواهند از فرودگاه ژوکاوسکیی مسکو به شهرهای تاجیکستان انجام دهند.» 
تاجیکستان هم این موضوع را تایید و می‌گوید که نبود برابری در شمار پروازها، منافع دوشنبه را زیر پا می گذارد. 
صبح چهارم آوریل وزارت حمل و نقل تاجیکستان بیانیه ای را رسانه‌ای کرد که بر مبنای آن و طبق توافقنامه بین دولتی تاجیکستان و روسیه ، پرواز هواپیماها به کشورهای همدیگر باید به تعداد مساوی صورت گیرد. اما واقعیت این است، که شرکتهای هوایی روسیه به فرودگاههای تاجیکستان در دو ماه گذشته 496 پرواز انجام داده در حالی که شرکتهای هوایی تاجیکستان به شهرهای روسیه تنها 295 پرواز کرده‌اند». 
وزارت حمل و نقل تاجیکستان نوشته است، که ما پیشنهاد کردیم شرکت هوایی «یمل» هفته‌ای دو پرواز به شهرهای قرغان‌تپه و کولاب انجام دهد اما شرکت روسی این پیشنهاد را نپذیرفت. سپس، ما پیشنهاد کردیم هفته‌ای دو پرواز به شهرهای دوشنبه و خجند انجام دهد. اما این پیشنهاد نیز قبول نشد و شرکت اصرار دارد که می‌خواهد به این دو شهر هفته‌ای هفت پرواز انجام دهد. 
الهام طاهراف، متخصص ارشد هواپیمایی وزارت حمل و نقل نقلیات تاجیکستان می‌گوید، که در پشت این ماجرا منافع روسیه نهان است. 
وی افزود: «هدف اصلی این ماجرا وارد آوردن فشار به شرکتهای هوایی تاجیکستان است یعنی، می‌خواهند مسافران شرکتهای هوایی ما را به دست آورند و از این راه شرکتهای هوایی تاجیکستان را ورشکسته کنند. 
طاهراف تصریح کرد: «چنین تجربه ای را ما در شرکتهای هوایی ارمنستان مشاهده کرده‌ایم. حالا ادعا می‌کنند، که نرخ بلیت را ما ارزان می‌کنیم و با این بهانه وارد بازار مسافر تاجیکستان شده و سپس می‌خواهند شرکتهای هوایی ما را فقیر سازند. 
در توافقنامه بین دو طرف به اصل برابری تاکید شده است اما در عمل این برابری از طرف روسیه نادیده گرفته می شود. 
«علی شیر رستم اف» کارشناس عرصه حمل و نقل هوایی تاجیکستان، بر این باور است 
که ماجرای هوایی میان روسیه و تاجیکستان از انگیزه‌های سیاسی عاری نیست. 
وی افزود: «روسیه از دو سال گذشته تحت تحریمهای بین‌المللی قرار دارد. یک بازار کسب درآمد شرکتهای هوایی روسیه بازار مسافربری اوکراین بود. اما، دو سال گذشته شرکتهای هوایی روسی را به کشور خود راه نمی‌دهد. به این خاطر آنها تلاش می‌کنند، که بازار کشورهای دیگر پساشوروی را تحت نظارت خود درآورند و بر همین اساس هدف اصلی روسیه تملک بازار هوایی تاجیکستان است. 
جنجال پروازی میان تاجیکستان و روسیه در حالی شدیدتر شد، که از ماه گذشته فصل سفر مهاجران کاری تاجیک به روسیه شروع شده است. 
برخی از کارشناسان حدس می‌زنند، که علت اصلی اختلاف نظرها در مورد حضور شرکتهای هوایی روسیه در بازار مسافربری هوایی تاجیکستان به نرخ قیمت بلیت پروازها ارتباط دارد . 
گفته می‌شود که شرکتهای هوایی روسیه به مسافران بلیتهای ارزانتری پیشنهاد می‌کنند که این موضوع با سیاست تجاری شرکتهای هوایی تاجیکستان سازگار نیست. همچنین این سؤال مطرح است، که چرا در موضوع تحریمهای «هوایی» از طرف روسیه تنها شرکت خصوصی «سامان ایر» قرار گرفته است، نه شرکت دولتی «تاجیک ایر». هرچند این دو شرکت تقریبا با مقدار برابر پرواز به شهرهای روسیه انجام می‌دهند. 


منبع : ایرنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار