کد خبر: ۳۷۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳ 22 May 2015
بسیاری بر این باورند که استان تازه تاسیس تاریخ چندانی ندارد ولی سرزمین البرز از هزاره های دور حرفهایی برای گفتن دارد. متاسفانه نبود موزه در استان جوان البرز باعث شده تاریخ در این دیار گُم شود.
به گزارش مهر، سه شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه گزارشی با عنوان «البرز استان بدون موزه / برگزاری مراسم آش «باران خواهی» در غفلت مسئولان» در خبرگزاری مهر منتشر شد. در این گزارش به عدم وجود موزه در استان البرز پرداخته شد.
خبرنگار مهر با اشاره به آغاز هفته میراث جهانی؛ در این گزارش به عدم افتتاح و یا حداقل مراسم کلنگ زنی برای احداث یک موزه یا نمایشگاه از آثار تاریخی یافت شده در استان البرز پرداخت. چرا که هر از چند گاهی اخباری مبنی بر کاوش ها و یافته های تاریخی از سوی مسئولان میراث فرهنگی در رسانه های استان و کشور منتشر می شود و این سوال در ذهن تداعی می شود که یافته های تاریخی و باستانی که در البرز کشف می شود، در کجا نگهداری می شود؟
در این گزارش به عدم برگزاری نمایشگاه های سالیانه میراث در کرج، مسابقه عکاسی از بافت تاریخی به منظور مشارکت شهروندان در حفظ آثار تاریخی، مسابقه درباره چگونگی حفظ معدود خانه های صد و چند ساله این شهر و توتستانها و همچنین دعوت از اساتید دانشگاهی و کارشناسان صاحب نظر مدیریت شهری و بهره بردن از توان و دانش آنان، پرداخته شد.
با گذشت دو روز از انتشار این گزارش، مدیر پایگاه پژوهشی ینگی امام اداره کل میراث فرهنگی البرز، در واکنش به این گزارش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از خبرگزاری مهر برای پرداختن به این موضوع که برای استان تازه تاسیس بسیار واجب و ضروری است تشکر می کنم چرا که در هفته جهانی میراث فرهنگی هستیم و توجه به کمبودهای فرهنگی - تاریخی در استان می تواند گره گشا باشد.
فرزان احمدنژاد با اشاره به اینکه البرز بیش از ۴ سال است استان شده، گفت: شهرستان های کرج طی ۳۰ سال پیش از تشکیل استان البرز، شهرستان های غرب استان تهران را تشکیل می دادند، سوال اساسی این است که در سه دهه گذشته تهران به عنوان برادر بزرگتر چه قدمی برای برادر کوچک خود یعنی کرج؛ برداشت و چه برنامه ای برای توسعه زیرساخت ها در شهرستان های  غرب خود داشت؟
وی با طرح این سوال که چرا تهران بزرگ دهها موزه در سطح و اِشل جهانی دارد ولی کرج و استان البرز حتی یک موزه روستایی هم ندارد؟ گفت: عقیده دارم که مسولان البرز کوتاهی نکرده اند، بلکه تهران به غرب آن زمان خود کم لطف بوده است. آیا تهران برنامه ای برای جبران کمی ها و کاستی های گذشته دارد؟ و چرا در ۳۰ سال گذشته کلنگ موزه ای به زمین نخورده است؟
وی با انتقاد از اینکه در تهران بزرگ و حومه ده ها اثر به ثبت ملی رسید، ولی از سال ۸۲ تا ۹۰ ده اثر از غرب تهران به ثبت نرسیده است، گفت: البرز ظرفیت ایجاد موزه های بسیاری دارد، از یک سو با توجه به جمعیت قابل ملاحظه استان و از سوی دیگر با توجه به گذرگاه بودن استان و نزدیکی به کلانشهر تهران امتیازات بسیاری برای ایجاد موزه دارد.
وی افزود: خارج از دایره انصاف است که تنها اداره میراث فرهنگی را متولی ساخت موزه بدانیم، به همان اندازه نیز خارج از انصاف است که تنها آموزش و پرورش را متولی امر آموزش بدانیم. این مثالی بود برای تاکید به یک همکاری بین بخشی، چه بین دو یا چند نهاد و دستگاه دولتی و چه نهاد های خصوصی و حتی تلفیقی از نهادهای دولتی و خصوصی با یکدیگر.
ی با اشاره به ظرفیت های استان البرز و اینکه می توان در استان موزه تاریخ کشاورزی ایران را ایجاد کرد، گفت: وجود دانشکده کشاورزی کرج یکی دیگر از ظرفیت های استان البرز برای احداث موزه است، در دانشکده کشاورزی ساختمانی است با نام مارکوف، معمار پر آوازه روس که طرح بسیاری از کارخانه های ایران در دوران پهلوی نخست را در این عمارت کشید، پیشنهاد می شود که این بنا تبدیل به موزه تاریخ کشاورزی در ایران شود.
احمدنژاد ادامه داد: کاوشهای باستان شناسی و تحقیقات گیاه باستان شناسی در دهه گذشته ایران را به عنوان یکی از خاستگاه های مهم کشاورزی در دنیا مطرح کرده، از سوی دیگر این بنا در دانشکده کشاورزی واقع شده و از هر حیث با طرح موزه به لحاظ محتوایی و فنی همخوانی دارد. به همین منظور دستگاه هایی مانند اداره کل میراث فرهنگی، دانشکده کشاورزی و جهاد کشاورزی می توانند با همکاری بین بخشی موزه تاریخ کشاورزی ایران را احداث کنند.
این مسئول در ادامه با اشاره به صنعتی بودن استان البرز احداث پارک موزه صنعت و خلاقیت را ضروری دانست و گفت: البرز یکی از قطب های صنعتی ایران است و شهرک های صنعتی و بزرگان حوزه صنعت ایران اغلب در این استان هستند. در کرج سه نقطه برای ایجاد پارک موزه صنعت و خلاقیت وجود دارد؛ یکی بقایای نخستین کارخانه ذوب آهن ایران است که قرار بود نخستین کارخانه ذوب آهن ایران باشد که جنگ جهانی نخست مانع از آن شد.
وی، دومین مکان پیشنهادی برای احداث موزه صنعت و خلاقیت را کارخانه جهان چیت اعلام کرد و گفت: بقایای این کارخانه در بهترین جای شهر واقع شده است اگر مسئولان شهری آن را برای احداث موزه ای برای شهر در نظر بگیرند و صاحبان صنایع آستین بالا بزنند به کمک میراث فرهنگی بیایند می توان موزه ای در شأن شهروندان احداث کرد.
وی در ادامه گفت: مکان کارخانه آرموت در ابتدای بلوار مولانای کرج می تواند با همت مسئولان و صاحبان صنایع تبدیل به پارک موزه صنعت و خلاقیت شود. دستگاه هایی مانند اداره کل میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی و انجمن شهرک های صنعتی و  صاحبان صنایع بزرگ می توانند این امر مهم را تحقق ببخشند.
احمدنژاد با اشاره به وجود دو آسیاب تاریخی یکی در روستای مهدی آباد در شهرستان نظرآباد، و دیگری آسیاب «حاجی رحیم» در روستای هیو ساوجبلاغ، گفت: احداث موزه تخصصی دانش فرآوری آرد و پخت نان می تواند برای بسیاری از گردشگران جذاب باشد.
وی در پایان گفت: با توجه به اینکه بزرگترین کارخانه تولید نان صنعتی در ایران و همچنین گروه تولیدی زر ماکارون که واحد تولید آرد دارد، در استان البرز واقع شده اند می توان به این صنعت هویتی موزه ای بخشید یکی موزه نان باشد که با مولاژ گونه های مختلف پخت نان در بین اقوام ایرانی نمایش داده شود و دیگری موزه تخصصی دانش فرآوری آرد و پخت نان باشد که این دانش سنتی که میراث ناملموس ما است احیاء شود.
به گزارش خبرنگار مهر، در موزه هر چیز با ارزش و هویت داری را می توان در معرض دیدگان مردم گذاشت و این دلیل مهمی برای ایجاد همدلی در میان مردمی است که از گوشه گوشه ایران به البرز آمده اند تا در کنار ظرفیت های صنعتی این استان زندگی مطلوبی را برای خود دست و پا کنند.
استان البرز ظرفیت های خفته بیشماری در دل خود دارد، شناخت این ظرفیت ها دست بسیاری از مسئولان را می بوسد تا گامهای بلندی برای رسیدن البرز به جایگاه واقعی بردارند.
نباید از خاطر دور داشت در موزه ثروتهای میراث طبیعی و فرهنگی جوامع محلی را می توان دید. هدف از احداث موزه در جوامع ارتقای ارتباط و درک میان مردم از فرهنگ های مختلف است. توجه به این حقیقت که مردم به تاریخ و هویت علاقمند هستند را نمی توان نادیده گرفت. یکی از زیرساختهای فرهنگی که در البرز از دید بسیاری از مسئولان پنهان مانده «موزه» است و فراموشی هم در کمین، این غفلتها کلانشهر کرج را با فرهنگی کهن را در گذرگاه فراموشی نگه داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار