جنجال در پارلمان شهری شورای مشهد
از اعتراض به سفرهای خارجی مدیران شهرداری تا پاسخ شهردار مشهد که این سفرها را ماموریتهای کاری و آموزشی خواند تا افزایش اختیارات معاونت فرهنگی شهرداری در زمینه تقدیم هدایا و ادعای سیاسی کاری مهمترین نکات نشست اخیر شورای شهر مشهد بود.
کد خبر: ۳۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶ 21 May 2015


به گزارش ، شهردار مشهد در جلسه علني این هفته شوراي شهر با ارائه گزارشي از عملکرد حوزه حمل ونقل وترافيک گفت: سه هزار دستگاه اتوبوس براي حمل و نقل عمومي اين شهر نياز است لذا بايد 950 دستگاه اتوبوس ديگر با هزينه 4 هزار و 700 ميليارد ريال به ناوگان اتوبوسراني مشهد اضافه شود.

سيد صولت مرتضوي اعتبار مورد نياز امسال را براي توسعه و نوسازي ناوگان اتوبوسراني اين شهر، هزار و 290 ميليارد ريال اعلام و بيان کرد: پارسال 86 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني مشهد اضافه شدو214 دستگاه نيز تا پايان امسال به اين ناوگان افزوده مي شود.
به گفته وي هم اکنون دو هزار و 186 دستگاه اتوبوس با متوسط عمر هفت سال در ناوگان اتوبوسراني مشهد فعاليت دارند وهزار و 159 دستگاه اتوبوس فعال مشهد فرسوده هستند.
شهردار مشهد در ادامه از فعاليت 13 هزار و 774 دستگاه تاکسي در ناوگان حمل و نقل عمومي مشهد خبر داد و افزود: امسال 536 دستگاه جديد به اين ناوگان افزوده خواهد شد.وي با اشاره به اينکه در سال هاي گذشته تخصيص اعتبارات دولتي براي ناوگان حمل و نقل عمومي مشهد به ويژه قطارشهري ناچيز بوده است، افزود: طبق قانون، دولت بايد زيرساخت هاي حمل و نقل عمومي را تامين کند لذا شهرداري بايد فقط 5/17 درصد از اعتبار نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي را بپردازد.
شهردار مشهد پيشرفت اجراي پروژه خط دوم قطارشهري مشهد را نيز 46 درصد اعلام و بيان کرد: اين پروژه فروردين ماه سال 96 به بهره برداري مي رسد.او ادامه داد: مطالعات خط سوم قطارشهري نيز به طول 5/28 کيلومتر و همچنين عمليات آماده سازي شفت ورودي در دست انجام است.وي اعتبار مورد نياز براي اين پروژه را 50 هزار ميليارد ريال اعلام و بيان کرد: پنج هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت براي آغاز عمليات اجرايي اين پروژه طي دو مرحله منتشر مي شود.

کاهش مسافر زنگ خطر است

عضو کميسيون حمل و نقل و ترافيک شوراي اسلامي شهر مشهد در واکنش به اين گزارش شهردار مشهد گفت: کاهش 15 درصدي جابه جايي مسافر توسط ناوگان اتوبوسراني اين شهر زنگ خطر است.

حسن قديري طرقي افزود: با توجه به گنجايش سازمان اتوبوسراني مشهد سالانه بايد 400 ميليون مسافر درون شهري از طريق آن جا به جا شوند ولي در سال 92حدود 340 ميليون مسافر و پارسال حدود 330 ميليون مسافر از طريق اين ناوگان جا به جا شده اند که اين امر نشان دهنده سير نزولي آمار جا به جايي مسافر در ناوگان اتوبوسراني مشهد است.

به گفته وي از آنجا که بر اساس برنامه بايد سهم ناوگان اتوبوسراني مشهد در جا به جايي مسافر و حمل و نقل عمومي 75 درصد باشد، اين سير نزولي زنگ خطر است.وي سهم کنوني ناوگان اتوبوسراني مشهد را در حمل و نقل عمومي، حدود 20 درصد ذکر و بيان کرد: بايد علت کاهش استقبال شهروندان از اين ناوگان مشخص و آسيب شناسي شود.

قديري افزود: مشکل ناوگان حمل و نقل عمومي مشهد کمبود اتوبوس نيست چون از گنجايش اتوبوس هاي موجود به اندازه کافي استفاده نمي شود.

از سفرهاي خارجي گزارش بدهيد

در ادامه جلسه، جواد ستاري عضو ديگر شورا نيز اعلام کرد: مشکل اتوبوسراني و حمل و نقل قراردادهايي بوده که به دليلي با ترک تشريفات در گذشته واگذار شده بود که ما انتظار داريم شهرداري مشهد در اين زمينه اقدامات خود را انجام دهد.

وي افزود: 100 دستگاه اتوبوس در سازمان اتوبوسراني متوقف بوده که با فشار شوراي شهر در حال حاضر به دنبال استفاده از آن هستند.

متاسفانه امروز معاون شهرداردر حوزه حمل ونقل وترافيک در سفر خارجي به سر مي‌برد که بايد گزارش اقدامات خود را از اين سفرها ارائه دهد. وي قبلابه روسيه و چين سفر کرده و هم‌اکنون نيز ژاپن هستند که بايد گزارش اين سفرها را ارائه دهند.

الزام پيوست زيست محيطي براي پروژه

اعضاي شوراي اسلامي شهر مشهد در ادامه با تصويب لايحه ارزيابي زيست محيطي طرح ها و پروژه هاي شهري و اخذ پيوست زيست محيطي براي آنها، بر لزوم اين امر تأکيد کردند. معاون خدمات و محيط زيست شهري شهردار مشهد در اين باره گفت: سند جامع طرح زيست محيطي در مشهد وجود ندارد لذا قراردادي با دانشگاه فردوسي مبني بر تدوين اين سند منعقد شده که تهيه و تدوين آن زمانبر است.

خليل ا... کاظمي افزود: پروژه هاي بزرگ شهري براي کلانشهر مشهد ،مشکلات زيست محيطي زيادي ايجاد کرده لذا براي جلوگيري از اين معضل اخذ پيوست زيست محيطي ضروري است.با اين حال رئيس کميسيون سرمايه گذاري و مشارکت هاي شوراي اسلامي شهر مشهد در همين نشست گفت: اين مصوبه باعث رکود ساخت و سازها مي شود.

عبدالکريم جوادي ادامه داد: اخذ پيوست هاي مختلف نظير پيوست فرهنگي و زيست محيطي براي پروژه هاي شهري زمانبر است و سبب دلزدگي سرمايه گذاران مي شود. درادامه مقرر شد شهرداري نسبت به تهيه آيين نامه اجرايي کليات طرح زيست محيطي و دستورالعمل اجرايي آن اقدام کند.

يک مصوبه براي خين عرب

در هفتادمين جلسه علني شوراي شهر همچنين نظريه کميسيون هاي برنامه وبودجه و فني و عمران شورا درباره عوارض ورود به محدوده اراضي خين عرب و تغيير حوزه در آمدي اين منطقه مطرح شد که محمد رضا قلندر شهردار منطقه 2 در اين باره گفت: 300هکتار از اراضي خين عرب براي انتقال مشاغل مزاحم داخل شهر در نظر گرفته شده و در کنار اين بخش وسيعي از اقتصاد شهر مشهدنيز در اين منطقه جريان دارد؛ منطقه اي که به ظاهر کم برخوردار است.

وي افزود: زمين هاي اين منطقه وسيع است و برخي در حال قطعه بندي کردن آن هستند و از آنجا که طرحي مانند سپاد براي اين منطقه در نظر گرفته شده است مارا براي توافق با مردم دچار مشکل مي کند؛ به همين دليل اين لايحه را ارائه کرد ه ايم.

هراتي رئيس کميسيون حمل ونقل شوراي شهر در اين جلسه اعلام کرد:منطقه خين عرب يک منطقه ويژه اقتصادي است و صاحبان مراکز تجاري آن جا ،در آمد هاي هنگفتي دارند اما هيچ هزينه‌اي پرداخت نمي کنند؛ به همين دليل بايد حوزه در آمدي يک محسوب شود و حدنصاب ورود به محدوده شهري براي اراضي هم 2 هزار متر باشد.

مردم را در نظر بگيريد

در ادامه نخعي راد يکي ديگر از اعضا نيز گفت:زمين هاي خين عرب يا انبار است يا تجاري است و وضعيت خوبي دارد و اين کشش که حوزه يک درآمدي باشد، وجود ندارد.

جوادي رئيس کميسيون اقتصادي شوراي شهر اعلام کرد: زمين هاي خين عرب فقط تجاري يا انبار نيست؛ زمين هاي خين عرب بسيار وسيع است ما اينجا تصميمي مي گيريم که براساس آن افرادي که در مناطق مسکوني خين عرب زندگي مي‌کنند، چنانچه بخواهند پروانه بگيرند با ضريب حوزه در آمدي 2 شهرداري مشهد فشار زيادي متحمل مي شوند.

«هراتي» نيز در ادامه گفت:منطقه خين عرب کار بري صنعتي دارد و نگراني دوستان درباره روستاي خين عرب است که از زون درنظر گرفته شده جداست و مسکوني هاي محدوده طرح تعداد کمي است که از بين مي‌روند.بعد از اظهار نظر هاي موافقان و مخالفان لايحه تغيير حوزه در آمدي منطقه خين عرب از چهار به 2 به غير از مناطق مسکوني ساخته شده و تعرفه ورود به محدوده اراضي 2 هزار متري به ميزان 35درصد تصويب شد.

نخعي راد پس ازتصويب اين لايحه با تذکر به سرويها که عهده دار رياست جلسه علني شورا بود گفت : شما براي تغيير حوزه درآمدي مناطق مسکوني راي گيري نکرديد در حالي که در کميسيون ها مقررشد که مناطق مسکوني در منطقه خين عرب از حوزه درآمدي 4 به 3 تغيير کند؛ حال نمي خواهيد حوزه در آمدي مناطق مسکوني خين عرب را افزايش دهيد.

سرويها در پاسخ گفت: نظريه کميسيون ها تغيير به حوزه در آمدي 3 است اگر موافق هستيد راي گيري کنيم که پس از راي گيري مناطق مسکوني خين عرب از حوزه در آمدي 4به 3 تصويب شد.پس ازاين راي گيري و تصويب تغيير حوزه درآمدي، ديمه کار عضو هيئت رئيسه شوراي شهر با اعتراض گفت :چرا قبل از راي گيري اجازه صحبت کردن به افراد در مقام مخالف و موافق تغيير داده نشد .

در منطقه مسکوني خين عرب مردم محروم زندگي مي‌کنند کاش دوستاني که راي دادند از اين منطقه بازديد مي کردند و مي ديدند چه وضعيتي دارد.سرويها گفت: دوستاني که به تغيير حوزه درآمدي از 4 به 3 راي دادند نفعي نمي برند بلکه قصد منفعت رساندن به ساکنان مناطق مسکوني خين عرب را دارند.

افزايش اختيارات معاون فرهنگي

همچنین به گزارش روزنامه خراسان، در ادامه جلسه نظريه کميسيون فرهنگي شوراي شهر درباره اصلاح اختيارات مالي معاونت فرهنگي در دادن هدايا ،اعانات و جوايز مطرح شد که سرويها با اشاره به نظريه مذکور گفت : چون موافق ومخالفي نيست راي گيري انجام شود؛ در اين زمان ديمه کار خطاب به سرويها اظهار کرد: در اين باره سوال دارم ،سرويها گفت : امروزسوال نداريم ، من صبح آمدم در جلسه هماهنگي وهمه دستور ها را خوانده ايم و گفتم همه سوال هايشان را بگويند شما به اين جلسه نيامديد.

وي افزود: چرا اجازه نمي دهيد قبل از راي گيري صحبت کنيم فقط به همفکران خود اجازه مي دهيد صحبت کنند.نخعي راد گفت: بيشتر از اين صحبت کردن يک کار تبليغي است که همه بنويسند (ديمه کار) از مناطق محروم دفاع کرد.

پس از اين سخن نخعي راد، جهان بخش يکي از اعضاي شوراي شهر خطاب به وي گفت: آقاي ديمه کار قصد کانديدا شدن براي نمايندگي مجلس را ندارد.

سيد جلال فياضي عضو ناظر شوراي شهر نيز با اعتراض به سخنان نخعي راد اظهار کرد: آقاي سرويها چرا جلوي صحبت هاي آقاي نخعي راد را نمي گيريد و به وي اجازه صحبت کردن مي دهيد.

نخعي راد با فرياد خطاب به فياضي گفت: نظارت شما نظارت سياسي است. ديمه کار در ادامه با صداي بلند افزود : امسال سال انتخابات است و مي خواهند اجازه پرداخت 500هزار تومان هديه را بدهند؛ موضوع اين است چرا بايد معاونت فرهنگي هديه بدهد سقف اين بودجه چقدر است ، سال انتخابات است مي خواهيد دستشان را باز بگذاريد.

سرويها خطاب به ديمه کار گفت: اگر شما مي خواهيد به صحبت هايتان ادامه بدهيد، ما از جلسه بيرون برويم.پس از صحبت هاي تند وتيز برخي از اعضاي شوراي شهر در باره لايحه اصلاح اختيارات مالي معاونت فرهنگي اجتماعي در دادن هدايا، اعانات و جوايز به شهردار مشهد اجازه داده شد اختيارات معاونت فرهنگي براي پرداخت هدايا اعانات و جوايز تا سقف 500هزار تومان را از محل اعتبارات ماده27 معاونت فرهنگي (ماده 17 سابق) اصلاح کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار