کد خبر: ۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹ 08 February 2015

میدان کرج که به عنوان پیشانی شهر از آن یاد می شود، شبها در سیاهی معضلات اجتماعی فرو می رود و ادامه بی توجهی ها نتیجه ای جز گُم شدن امنیت در میدان اصلی شهر در پی ندارد.
دوم شهریور امسال گزارشی تحت عنوان «معضلات میدان کرج شب زنده‌دار است/مسئولان زنگ خطر آسیب های اجتماعی را نمی شنوند» در خبرگزاری مهر منتشر شد. در این گزارش به معضلات اجتماعی که هر شب مانند قارچ، در میدان کرج رشد می کنند پرداخته شد. معضلاتی از قبیل فروش جگر توسط دست فروشان بدون رعایت موازین بهداشتی ، وجود معتادان و دستفروشی اجناس دسته چهارم، پنجم و الی آخر که البته این معضل مانند مُهری پیشانی کرج را نقره داغ کرده است، وجود زباله های که میراث هر شب میدان میوه و تره بار برای رهگذران میدان کرج است و ...
از خیابان تهران که وارد میدان کرج می شود در ابتدا از پُل تاریخی صفوی عبور می کنید که در سایه بی توجهی مسئولان، معتادان در این محل در حال چُرت زدن هستند، در ادامه از کنار قلعه صمصام السلطنه می گذرید که سیاهی های روی دیوارش نشان از افروختن آتش توسط کارتون خوابان دارد، و آثار بی اعتباری و بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی البرز از در و دیوارش نمایان است.
در ادامه مغازه های مرغ، ماهی، جگر و کله پاچه فروشی با بوی نامطبوع پراکنده شده در فضا مشامتان را می آزارد و همچنان که به قدم زدن ادامه دهید با معتادانی برخورد می کنید که به علت خماری در گوشه ای از خیابان ولو شده اند کمی آن طرف تر وجود نانوایی و شیرینی فروشی در کنار مغازه های فروش حیوانات که به گفته خودشان سالهاست به علت بی توجهی مسئولان امر نانشان آجر شده کمی شما را به فکر خواهد انداخت که شهروندان چگونه از میان فضولات حیوانات با آن بوی بد رد می شوند و نان سنگک داغ خاش خاشی را می خرند. وقتی که به میدان می رسید تازه به عمق فاجعه پی می برید گاری های کوچک و بزرگی را می بینید که با چراغی آویزان و روشنایی اندک به فروش جیگر مشغولند و به عبارتی میهمان ناخوانده هر شب میدان کرج هستند.

اجناس دسته دوم هنگام شب توسط معتادان به فروش می رسد

هوا که تاریک می شود از گوشه گوشه شهر معتادان برای داد و ستد اجناس کهنه به سوی میدان کرج می شتابند بازاری تشکیل می شود که در اینجا باید گفتن شنیدن کی بود مانند دیدن...
شهریور ماه فرماندار کرج پس از مواجه با سوال خبرنگار مهر که از وی پرسید شما مسئول تامین امنیت شهر هستید در رابطه با وضعیت نابسامان میدان کرج و روند رو به گسترش معتادان در هنگام شب چه برنامه ای دارید؟ گفت: طرح های بسیاری از سوی نیروی انتظامی و شهرداری برای استقرار نظم در این محدوده ارائه و اجرا می شود.
محمدتقی ایرانی در ادامه از اجرای طرح های چون برخورد با مزاحمان خیابانی، اراذل اوباش، متکدیانی که برای شهروندان مزاحمت ایجاد می کنند و همچنین افراد کارتن خواب توسط نیروی انتظامی در سطح شهر به ویژه در مناطقی مانند میدان کرج خبر داده بود و یادآور شده بود: اگر اعتراضی از سوی شهروندان به فرمانداری ارائه شود در کوتاه ترین زمان ممکن بررسی و ترتیب اثر داده می شود.
وی درباره ساماندهی وضعیت اسفناک خرید و فروش اجناس دسته دوم از سوی معتادان که به تبع برای تامین مواد مخدر مصرفی خود دست به چنین اقدامی می زنند، گفته بود: وضعیت افرادی که در این محدوده شهر اقدام به خرید و فروش اجناس دست دوم می کنند مورد بررسی مراجع امنیتی قرار خواهد گرفت، افرادی که قابل ساماندهی هستند از سوی مراجع مربوطه ساماندهی می شوند و متخلف و مجرمین نیز به دستگاه قضایی ارجاع داده می شود.

سرنوشت میدان کرج به وادی فراموشی سپرده می شود؟

ایرانی با اعلام اینکه از این قبیل آسیب ها در جامعه زیاد است و نیروی انتظامی و مراجع مربوطه باید با چنین آسیب هایی برخورد کنند تا شاهد افزایش آسیب های اجتماعی نباشیم، گفته بود: برخی افراد در معابر عمومی بساط کرده و باعث سلب آرامش از شهروندان می شوند، شهرداری باید این معضل را از میان بردارد.
محمد تقی ایرانی فرماندار ویژه کرج برای دومین بار و در پی پیگیری های خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که آیا زمان ساماندهی به وضعیت شبهای میدان کرج نرسیده است؟ می گوید: نظم بخشیدن به امور شهری با کمک شهرداری و نیروی انتظامی تحقق پیدا می کند چرا که میدان کرج مرکز شهر واقع شده است.
فرماندار ویژه کرج در پاسخ به این پرسش که شبها در میدان کرج معتادان به راحتی در میان اجناس دسته دوم مواد مخدر خرید و فروش می کنند، شما به عنوان مسئول تامین امنیت شهر چه اقدامی می کنید؟ می افزاید: شک نکنید این وضعیت ساماندهی می شود.
در ادامه خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شهریور ماه گذشته، گزارشی در این خصوص از این خبرگزاری منتشر شده است، و پیگیری خاصی از سوی مسئولان مشاهده نشد، چرا که وضعیت خرید و فروش شب هنگام دستفروشان معتاد همچنان به قوت خود باقی است، از فرماندار پرسید چه زمانی این وضعیت ساماندهی می شود؟ ایرانی در ادامه می گوید: تا قبل از پایان دهه فجر وضعیت میدان کرج ساماندهی می شود.
عدم مدیریتی واحد در میدان میوه و تره بار ناهماهنگی به وجود آورده است 
یکی دیگر از مشکلات میدان کرج وجود میدان تره بار است، تولید روزانه زباله به مقدار زیاد و همچنین وضعیت مدیریتی این میدان میوه و تره بار مشکلی دیگر به کوله بار مشکلات میدان کرج اضافه کرده است.
رضا عسگری، معاون سیاسی انتظامی فرماندار کرج می گوید: میدان میوه و تره بار توسط هیئت امنا، سازمان میوه و تره بار شهرداری کرج و اتحادیه بارفروشان مدیریت می شود و متاسفانه شرایط مدیریتی با ناهماهنگی همراه است. عسگری با اعتقاد به اینکه مدیریت میدان میوه و تره بار بر عهده سازمان میادین میوه و تره بار شهرادری است، خاطرنشان کرد: باید مدیریت محیطی این میدان به سازمان میوه و تره بار باشد و اتحادیه بارفروشان در خصوص مسائل صنفی پاسخگو باشد.
به گزارش مهر وی با اشاره به وجود نهادی بنام هیئت امنا در این میدان، بیان می کند: معضل حال حاضر، هیئت امنا است که به صورت قانونی وظیفه ای ندارد ولی در امور میدان میوه و تره بار میدان کرج دخالت می کند و نتیجه این دخالت ها باعث ناهماهنگی های موجود شده است.


هنگام شب امنیت شهروندان در میدان کرج به خطر می افتد
در ادامه باید گفت؛ وقتی هوا تاریک می شود امنیت شهروندان در این منطقه به خطر می افتد، شهروندان از نهادهای اجرایی انتظار دارند که برای برقراری امنیت تلاش کنند، در این زمینه عسگری می گوید: بعد از اینکه مدیریت این میدان تثبیت شد و طبق تفاهنامه هایی که شهرداری با نیروی انتظامی منعقد می کند بحث امنیت هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عسگری در پاسخ به این پرسش که حتما باید منتظر تعیین تکلیف و ساماندهی میدان میوه و تره بار میدان کرج از سوی شهرداری باشیم؟ اضافه می کند: خیر، ما برای اینکه بتوانیم معضلات را از میان برداریم منتظر نمی شویم تا تکلیف مدیریت شهری روشن بشود به همین منظور طبق مصوباتی که با نیروی انتظامی داریم طرح ویژه ای را برای برخورد با افرادی که به معضلات میدان کرج دامن می زنند مثل مواد فروشان، اجرا می کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که بانوان در این مکان رفت و آمد می کنند امنیت چگونه تامین می شود؟ می گوید: در آن ساعت شب دلیلی ندارد که بانوان در این مکان رفت و آمد داشته باشند!
وی با اشاره به اینکه میدان تره و بار کرج محل فروش به صورت عمده است، یادآور می شود: در ساعاتی که هوا تاریک می شود بانوان در این محل تردد نکنند، با توجه به رایزنی ها با شهرداری قرار است مکانی برای خورده فروشی میوه و تره بار تعبیه شود.
میدان کرج در حال تبدیل شدن به فضای بی دفاع شهری است
عسگری وجود میدان تره و بار در این منطقه را برای تردد بانوان منوط به روشنایی معابر، وجود پارکینگ و لحاظ کردن موارد امنیتی می داند و می افزاید: امیدواریم با طرح های ویژه انتظامی شرایط بهبود پیدا کند.
در پایان باید گفت؛ امنیت یکی از اساسی ترین فاکتورهای شهروندان برای انتخاب محل سکونت و داد و ستد است و از آنجایی که میدان کرج در منطقه ای از شهر که فاقد امنیت لازم است واقع شده، نیاز است که مقاماتی که مسئول تامین امنیت شهر هستند بیش از گذشته به فکر بهبود اوضاع باشند.
میدان کرج آن هم در شباهنگام در حال تبدیل شدن به فضای بی دفاع شهری است و این فضاها قابلیت این را دارد که رابطه سالم انسان و شهر را بر هم زند و زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود امیدواریم آخرین وعده که قبل از به پایان رسیدن بهمن ماه اعلام شده است توسط مسئولان تحقق پیدا کند در غیر این صورت باید، منتظر شنیدن اخبار ناخوشایند از این مکان که روزگاری محل داد و ستد مردمانی زحمتکش بوده است، باشیم از خاطر مسئولان نَرود که وقتی فرد در محیط احساس آرامش نکند، و همواره نگران قربانی شدن باشد، نمی تواند نقش اجتماعی خود را به خوبی ایفا کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند کرجی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
لطفا در خصوص امنیت مردم در ساعات عصر روزهای تعطیل در مسیر بیمارستان البرز و بلوار جدید از باغستان به سمت حصارک در گزارش‌‌هايي تهيه شود. با تشکر
مدیر پایگاه با سلام و احترام - اين موضوع به زودي با فرماندهان نيروي انتظامي استان البرز و شهرستان كرج مطرح شده و پاسخ‌هاي آنان منتشر خواهد شد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
با عرض سلام خواهشمند است میدان کرج پاک سازی شود . پل میدان شورا امنیت نداشته و قابل تردد نیست. با تشکر شهروند کرجی وروری شهر ما ابروی شهر ماست انشاا.. برسی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار