کد خبر: ۳۴۴۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵ 18 December 2016
سیستان و بلوچستان از استان های فعال در حوزه ورزش است که با وجود حاشیه نشینی و نبود امکانات، قهرمان و مربیان نامدار برای حضور قدرتمند آن ها در میادین ورزشی و کسب افتخار برای این مرز و بوم پرورش یافته اند و روند روبه رشد ورزش با تلاشی مستمر دنبال می شود. اکثر هیئت های ورزشی استان فعال است و خبرهای ورزشی این هیئت ها نه تنها تیتر روزنامه و رسانه های محلی می شود بلکه در صفحه های کشوری هم جای خود را پیدا کرده است، اما گاهی با وجود ظرفیت و استعداد های بی مثال در استان به دلیل سوء مدیریت برخی سکان داران هیئت ها، بعضی رشته ها فراموش می شوند و نام آن ها را فقط می توان در رسانه ها دید یا شنید. بولینگ و بیلیارد یکی از رشته هایی است که طی چندسال اخیر در استان به فراموشی سپرده شده بود و تا چندماه قبل هیچ خبری از فعالیت های این هیئت در رسانه های محلی منعکس نمی شد. هفته گذشته از طریق یکی از ورزشکاران این رشته باخبر شدیم که این رشته در استان جانی تازه گرفته، اما نیازمند توجه است تا بتواند قد علم کند و در میادین ورزشی مختلف حضور یابد و حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین منظور با رئیس این هیئت گفت و گویی انجام شد.
فقط یک مربی
«پیمان شاهرخی» می گوید: هیئت بولینگ و بیلیارد از 8 ماه گذشته فعالیت خود را به صورت رسمی در استان آغاز کرده است که از ابتدای فعالیت آن تلاش کرده ایم با برگزاری رقابت های دوستانه در استان علاقه مندان به این رشته را جذب و با اجرای طرح ها و برنامه ها آن ها را برای شرکت در مسابقات کشوری آماده کنیم.وی که تنها مربی درجه 2 بیلیارد در استان و مدرس فدراسیون کشور است می افزاید: از ابتدای شروع فعالیت این هیئت 4 دوره مسابقه از جمله رنکینگ استانی و رقابت های جنوب شرق کشور با حضور نمایندگانی از خراسان های شمالی و رضوی در زاهدان برگزار شد.
طی سال های اخیر ورزش بولینگ و بیلیارد در استان فراموش شده و به کما رفته بود که دلیل آن ضعف در مدیریت این ورزش پر طرفدار، پیگیر نبودن مسئولان آن برای ادامه فعالیت و بها ندادن به ورزشکاران است.
12ورزشکار سازمان یافته
وی اظهار می کند: 12 نفر به صورت سازمان یافته و 150 نفر نیز به صورت غیرسازمان یافته در دو بخش بانوان و آقایان در این هیئت مشغول به فعالیت هستند که امیدواریم در آینده ای نزدیک بتوانیم شاهد افزایش این تعداد بازیکن و رشد روز افزون این ورزش در استان و حضور قدرتمند و پررنگ آن در میادین ملی و فراملی باشیم و در کسب قهرمانی و افتخار آفرینی برای استان در کنار دیگر رشته های با قابلیت حرفی برای گفتن داشته باشیم.وی با اشاره به وضعیت فعلی این هیئت اضافه می کند: از 8 ماه گذشته به دلیل نبود هیچ اعتباری در هیئت نتوانسته ایم آن گونه که شایسته است به معرفی این رشته پرهیجان و زیبا به مردم اقدامی انجام دهیم، اما با این وجود تصمیم گرفتیم تا با برگزاری کلاس های آموزشی برای رده های سنی مختلف گامی مثبت برای بالابردن اطلاعات افراد در این رشته ورزشی برداریم.شاهرخی درباره برنامه های هیئت بولینگ و بیلیارد بیان می کند: در این هیئت در مرحله اول تلاش می کنیم با آموزش علاقه مندان کودک و نوجوان این ورزش در دو بخش بانوان و آقایان شرایط را برای رشد آن فراهم کنیم و در ادامه با برگزاری کلاس های مربیگری و داوری به منظور ارتقای علمی ورزشکاران علاقه مند به این رشته تعدادی مربی و داور با تجربه در بدنه هیئت بولینگ و بیلیارد سیستان و بلوچستان داشته باشیم.به گفته وی پایه های استوار هر ورزش پرورش رده های نونهال و نوجوان برای ترسیم آینده ای درخشان در آن رشته و کسب افتخار برای هر منطقه است. آموزش رده های پایه سبب می شود تا هیئت همانند صندوقی از گنجینه های بسیار به آینده امیدوار شود و با خیالی آسوده به پرورش قهرمانی بپردازد، به همین منظور هیئت بیلیارد استان برنامه دارد تا پس از تربیت مربی و داور مطابق علم روز این ورزش زیبا در رایزنی با آموزش و پرورش طرح های استعدادیابی را در دو بخش دختران و پسران در مدارس برگزار کند.وی درباره رنکینگ این هیئت در کشور اذعان می کند: هنوز نتوانسته ایم خود را در کشور محک بزنیم اما با توجه به قابلیت های موجود، ظرفیت های بالقوه و انگیزه بالا در بازیکنان و علاقه مندان به این رشته به طور قطع با حضور در مسابقات کشوری می توانیم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
اعزام به مسابقات کشوری
رئیس هیئت بولینگ و بیلیارد استان از اعزام نماینده بیلیارد استان به مسابقات کشوری خبر می دهد و می گوید: نزدیک ترین رقابت های پیش روی این رشته در عرصه کشوری بهمن ماه امسال با حضور شرکت کنندگان زیادی از استان های کشور برگزار می شود که این استان نیز با اعزام 5 نماینده به این دوره از رقابت ها اولین حضور خود را در میادین کشوری تجربه می کند که امیدواریم در نخستین حضور شاهد نتایج زیبا و خیره کننده ای از نمایندگان سیستان و بلوچستان باشیم.
وی درباره فواید این رشته ورزشی و تاثیرهای آن بر افراد می افزاید: یک بازیکن بیلیارد در طول بازی از قسمت های مختلف بدن از قبیل دست، بازو، پا و گردن استفاده می کند به گونه ای که این بازیکن برای انجام هر پارت از بازی باید مسیری معادل یک تا یک و چهاردهم کیلو متر را بپیماید. علاوه بر آن بازیکن با کنترل کیوبال خود با زدن هر ضربه، ضربه بعدی را پیش بینی کند. بازی بیـلـیـارد برای تقویت فکر و حافظه نیز بسیار مفید است. ورزشکاران این رشته با تمرکز کردن به روش ضـربات و تـفـکر عـمـیـق بـرای نـحـوه حـرکات بـعـدی بـه بـالابردن قابلیت های ادراکی می پردازند و با برنامه ریزی های استراتژیک باعث افزایش وضوح عقلانی می شـوند. تمرکز کردن روی مسائل بی درنگ و آنی به هوشیار نگه داشتن ذهن کمک می کند، این ورزش مستلزم این است که بازیکن بر حسب قوانین فیزیک فکر کند، آنچه اغلب ما به ندرت در زندگی روزمره خود انجام می دهیم.وی خاطرنشان می کند: در گذشته های دور به دلیل اینکه این بازی ها به صورت شرط بندی انجام می شد به مرور زمان باعث شد تا ذهنیت افراد به این بازی تغییر کند و خانواده ها مانع شرکت و پیگیری این رشته توسط فرزندانشان شوند اما در چندسال اخیر این ورزش در ایران به صورت همگانی درآمده و خبر المپیکی شدن آن نیز در سال 2020 می تواند گامی بزرگ در عرصه تحول این رشته با نشاط در میان افراد باشد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار