در کارگروه اشتغال استان خراسان جنوبی عنوان شد:
اولین جلسه کارگروه اشتغال استان به ریاست خانم سرافرازی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری در حالی برگزار گردید که مهمترین موضوع مطروحه عدم ارائه تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزائی تبصره 26 قانون بودجه سال 95 نهاد های حمایتی از سوی بانک‌ها عنوان شد.
کد خبر: ۳۴۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳ 12 December 2016
به گزارش تابناک خراسان جنوبی ، در ابتدء این جلسه سنجری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به ارائه گزارشی از بازار کار استان در 8 ماهه نخست پرداخت و گفت: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری استان در هشت ماهه نخست امسال  ۱۳.۴ درصد بوده که  این رقم در سال گذشته ۸.۶ درصد بوده است.
وی با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی در استان افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان امسال 41.6 درصد اعلام شده است که در مقایسه با سال گذشته افزایش پنج درصدی را نشان می دهد.
وی افزود 200 هزار 400 نفر از جمعیت استان شاغل و 18 هزار و 411 نفر از جمعیت استان بیکار هستند که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است
سنجری با بیان اینکه در حال حاضر 8 مرکز کاریابی در استان فعالیت می ککند ،اظهار کرد: از ابتداء سال تاکنون 4 هزار 273 نفر از جویندگان کار به مراکز کاریابی استان مراجعه کردند که تعداد دو هرار 982 نفر مرد و هزار 345 نفر خانم بوده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  با بیان اینکه از ابتدا سال جاری پنج هزار و ۸۴۸ فرصت شغلی به کاریابی های استان اعلام شده است، افزود: ۶۸ درصد این فرصت ها در بخش خدمات و ۷۰ درصد آن ها نیز مربوط به بخش خصوصی بوده است.
وی تعداد افراد معرفی شده مراکز کاریابی را هزار 674 نفر عنوان کرد و گفت: 43 درصد جویندگان کار  فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و آمارها نشان می دهد که هر چه پیش می رویم شاهد افزایش جویندگان کار در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم.
به گفته سنجری به دلیل نبود ماهرت کافی در جویندگار کار استان تنها هزار 674 جذب بازار کار شده اند
وی، نبود مهارت از مشکلات عمده  جویندگان کارعنوان کرد و افزود: حدود ۶۶.۵ درصد از جویندگان کار فاقد هر گونه مهارت هستند که این نشان می دهد فرهنگ کار و مهارت ورزی ایراداتی جدی در سطح کشور دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  با انتقاد از عدم تدوین سند توسعه اشتغال استان در برنامه پنجم توسعه گفت:سند توسعه اشتغال استان در اواخر دولت گذشته تدوین شده است و و هیچ استفاده ای از این سند در رفع مشکلات اشتغال نشده و  این سند عملا کارآیی لازم را نداشت چراکه نه در زمان مقرر تهیه شد و نه منابع مالی پیش بینی شده در آن فراهم شد.
به گفته وی  بر اساس این سند  توسعه اشتغال سالانه باید ۱۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود،
سنجری با اشاره به تعهد ایجاد اشتغال دستگاه های اجرائی استان  افزود: امسال دستگاه های اجرایی استان متعهد شدند که هفت هزار و ۸۵۳ فرصت شغلی را در استان ایجاد کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  با بیان اینکه در هشت ماهه نخست سال جاری پنج هزار 311 نفر فرصت شغلی توسط دستگاه های اجرائی استان ثبت شده ،اظهار کرد  ۶۸ درصدی تعهد اشتغال استان از ابتدای سال جاری تاکنون محقق شده است.
وی در ادامه  از اختصاص 30 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به استان در سال جاری خبر داد و گفت: آخرین رقمی که از این محل به استان ابلاغ شده حدود ۲.۵ میلیارد تومان بوده است.
سنجری عنوان کرد متقاضیانی خواهان  ایجاد در مشاغل خرد و خانگی هستند مورد حمایت دولت قرار می گیرند.
سلم آبادی مدیرکل کمیته امداد استان نیز در این جلسه با انتقاد از عملکرد برخی از بانک در خصوص پرداخت تهسلات به متقاضیان اشتغال گفت : متقاضیانی  که از طرف کمیته امداد به بانک ها معرفی می شوند اکثرا به دنبال اشتغال خرد و خانگی با تسهیلات 15 میلیون تومانی می باشند.
به گفته وی اکثر متقاضیانی که موفق به اخذ تسهیلات از بانک ها نمی شوند مشکل دو ضامن کارمند دارند در صورتی که طبق قانون باید برای 15 میلیون تومان تنها یک ضامن معتبر نیاز است.
حل مشکلات اشتغال استان در گروه همکاری بانک ها
سلم آبادی با بیان اینکه  از محل تسهیلات بند «ج» تبصره ۱۶ قانون بودجه در سال گذشته  ۳۰۸ میلیارد اعتبار برای مددجویان کمیته امداد استان مصوب شده ،افزود: ازاین مبلغ 80 درصد به استان ابلغ شد و مبلغ 188 میلیارد ریال به مددجویان پرداخت شده است.
به گفته وی در سال گذشته ۷۰ درصد تسهیلات قرض الحسنه اشتغال جذب شده است.
مدیرکل کمیته امداد استان در ادامه از اختصاص ۱۵۴ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به استان در سال جاری خبرداد و گفت: تاکنون ۸۸ درصد این اعتبارات به استان ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۷۳۴ طرح به ارزش ۸۶ میلیارد ریال برای دریافت این تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند، افزود: از این تعداد ۱۱۳ طرح به ارزش ۱۲ میلیارد ریال موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
سلم آبادی در هشت ماهه نخست  ۸۰۶ طرح اشتغال به ارزش ۸۵ میلیارد ریال برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد استان اجرای شده که  از این تعداد ۵۳۳ طرح خود اشتغالی بوده است.
عرب نژاد مدیرکل بهزسیتی استان هم در این جلسه گفت: در سال 94 مبلغ 158 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به بهزیستی استان اختصاص یافته که 76درصد این مبلغ جذب شده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته هزار 128 نفر جهت دریافت 112 میلیارد ریال تهسیلات به بانک های عامل معرفی شده اند،یکی از موانع دریافت تسهیلات مشکلات ضامن در دریافت تسهیلات از طرف بانک ها است.
عرب نژاد در ادامه به ابلاغ 44 میلیارد  و 290 میلیون ریال تسهیلات تبصره 16 در سال جاری به بهزیستی استان اشاره کرد و گفت:از این مبلغ 33 میلیارد و 860 میلیون ریال به استان تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه 316 طرح به مبلغ 32 میلیارد و 860 میلیون ریال از طرف بهزیستی به بانک ها معرفی شده است ، عنوان کرد: تعداد دریافت کنند گان این طرح ها 176 عدد به مبلغ 18 میلیارد و 375 میلیون ریال می باشند.
به گفته وی 56 درصد  از اعتبارات که به استان اختصاص یافته  به متقاضیان پرداخت شده است.
دستگاه اجرائی برای ایجاد اشتغال همکاری بیشتر داشته باشند
بی بی عصمت سرفرازی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گفت :شورای برنامه ریزی و توسعه استان در قانون برنامه سوم تصویب شده و باید درجهت برنامه ریزی و توسعه گارم بردارد که در همین راستا کارگروهای تخصصی آن ایجاد شده است.
وی با تأکید بر نقش موثر کارگروه های تخصصی در پیشبرد اهداف شورا، افزود: مباحثی که در  شورا  مطرح می شود باید از طریق کارگروه های تخصصی تامین شود که کارگروه اشتغال در این زمینه نقش بسیار مهمی برعهده دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر کارگروه بخواهد رفع مشکل کند تنها نیاز به همت دبیر نیست بلکه همه اعضا موظف هستند با دبیرخانه پیوند مستمری داشته باشند، عنوان کرد : در این شورا تنها باید راهکارها و پیشنهادات حل مشکل استان در دستور کار قرار گیرد و همه اعضا باید در این زمینه کمک کنند.
خانم سرفرازی با بیان اینکه شغلی که ایجاد می شود باید پایدار باشد و پایداری اشتغال هم نیازمند همکاری همه دستگاه های مربوط است، افزود: در حال حاضر در حوزه اشتغال خانگی و صنایع دستی تسهیلات زیادی پرداخت می شود که اگر در کنار آن توانمندسازی اتفاق نیفتد برای اشتغال پایدار مشکل خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: برای مشتری بحث قیمت و کیفیت کالای مورد مصرف مطرح است، کسانی می توانند در حوزه مشاغل خانگی و صنایع دستی موفق باشند که از مهارت، توانمندی، کارآفرینی و خلاقیت برخوردار باشند تا متناسب با تغییرات این حوزه ، خود را همراه کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار معتقد است در بحث مشاغل خانگی و صنایع دستی پیوند بین دستگاه های حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با این حوزه ضروری است.
وی با بیان اینکه در حوزه صنعت هم پیوند با دانشگاه و سازمان های دولتی ایجاد شود، بیان کرد: امروز صنعت به این نتیجه رسید، اگر از دانش و فناوری روز بی نصیب باشد در بحث فروش محصول و ادامه تولید خود با مشکل روبه رو می شود.
سرفرازی با بیان اینکه نتیجه پژوهش دانشگاهی باید منجر به رفع نیاز جامعه شود،گفت: پژوهش های دانشگاهی اگر منجر به رفع مشکل جامعه بوِیژه در حوزه صنعت و اقتصاد شود ظهور و بروز بیشتری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه همه دستگاه باید برای توانمندسازی این افراد کمک کنند، اظهار کرد: در این راستا پیوند توانمندسازی در زمینه فعالیت های خود اشتغالی یکی از نیازهای جدی است که باید دستگاه های اجرایی آن را ایجاد کنند.
در این جلسه صابریان مدیرکل پست استان که به عنوان مهمان به این کارگروه دعوت شده بود گزارشی در خصوص ایجاد اشتغال در پست ارائه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار