مدیر فرهنگ سرای انتظار:
مدیر فرهنگ سرای انتظار گفت: گردانندگان مسجد و مخاطبان آن اقشار مختلف مردم هستند، به این معنا که مسجد می‌تواند برای همه گروه‌های اجتماعی برنامه داشته باشد اما مدرسه و دانشگاه تنها می‌توانند تنها با قشر خاصی از جامعه ارتباط مستقیم برقرار کنند.
کد خبر: ۳۰۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹ 01 October 2016
به گزارش تابناک رضوی، سید سجاد جلینی، مدیر فرهنگ سرای انتظار با اشاره به کارکردهای مختلف مسجد، اظهار کرد: متاسفانه در میان کارکردهای مختلف مساجد، به مباحث فرهنگی و اجتماعی کمتر توجه شده است.
وی با تأکید بر اینکه تفاوت اصلی مسجد با دیگر مکان‌های تولیدگر، مردمی‌بودن آن است، تصریح کرد: گردانندگان مسجد و مخاطبان آن اقشار مختلف مردمند به این معنا که مسجد می‌تواند برای همه گروه‌های اجتماعی برنامه داشته باشد، اما مدرسه و دانشگاه تنها می‌توانند تنها با قشر خاصی از جامعه ارتباط مستقیم برقرار کنند.
 
مساجد در حوزه تئاتر ظرفیت بالایی دارند
 ضمن ارائه گزارشی از روند برنامه ریزی و برگزاری این جشنواره گفت: آبان ماه سال گذشته ماموریتی با عنوان تولید محتوای مردمی برنامه ریزی شد به این معنا که مردم در محلات با محوریت مساجد محتواهای فرهنگی و هنری تولید و مصرف کنند. بر همین اساس حدود 80 جلسه با 500 مسجد مختلف سطح شهر تشکیل شد که بیشتر این مساجد در نقاط حاشیه یا محروم شهر قرار داشتند.
وی افزود:  در نخستین حرکت جشنواره تولیدات مساجد در اردیبهشت ماه گروه های سرود پسران از 42 مسجد حضور پیدا کردند.
جلینی با اشاره به طرح «مجاهدت بزرگ» که طی آن ظرفیت های مسجدی در گردآوری اسناد و عکس های دوران دفاع مقدس فعال شد،‌ ادامه داد: در این طرح حدود 70 مسجد بیش از 32 هزار عکس و سند ارائه کردند که این تصاویر به صورت دیجیتالی ثبت و ضبط شد.
وی به وجود ظرفیت های بالا در مساجد در حوزه تئاتر اشاره و بیان کرد: ظرفیت مساجد طی جلسات متعدد با فعالان مسجدی شناسایی شد و مشخص شد علاوه بر تعدادی از مساجد که گروه های تئاتر فعال دارند،‌ تعداد بالایی از مساجد علاقه مند به فعالیت در این قالب هنری بودند.
مدیر فرهنگ سرای انتظار به اهمیت و ظرفیت تولیدات رسانه ای در مساجد اشاره کرد و افزود: تعدادی از مساجد در این زمینه ظرفیت های خود را تا حدی فعال کرده بودند و نیازمند آموزش و حمایت هایی مانند آن بودند.
وی ادامه داد: جشنواره مسجدی ها با بیش از 20 مسجد که پیش از این در زمینه تولیدات رسانه ای فعالیت هایی داشته اند؛،‌ارتباط برقرار کرد و با برگزاری جلسات توجیهی و دوره های آموزشی،‌ در جهت ارتقاء‌ فعالیت های این مساجد گام هایی را برداشت.
 
آغاز حرکت از ماه برکت
جلینی با بیان اینکه جشنواره مسجدی ها از ابتدای تیرماه رسما آغاز به کار کرد،‌ گفت: در ایام ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) 30 گروه سرود و تئاتر مسجدی در مراسم های مختلف به این مناسبت به اجرا پرداختند و در روز قدس بیش از 25 گروه سرود مسجدی در پاتوق های جشنواره در مسیر راهپیمایی سرودخوانی کردند.
وی گفت: اجرای گروه های سرود و تئاتر مسجدی در مناسباتی همچون دهه کرامت،‌ دهه ولایت و بزرگداشت دفاع مقدس در مناطق مختلف شهری،‌ گویای توانمندی های این گروه ها بود.
دبیر اجرایی جشنواره مسجدی ها با بیان اینکه بخشی از مشکلات ما در فعال کردن گروه های تئاتر این بود که مربیان تئاتری به توانمندی های مسجدی باور نداشتند،‌ ادامه داد: به همین دلیل از دهه کرامت به بعد شیوه آموزش را در مساجد تغییر دادیم که نتیجه بهتری از آن داشتیم.
وی در ادامه به ارائه نتایج آماری جشنواره مسجدی ها طی سه ماه فعالیت رسمی خود پرداخت و گفت: هم اکنون 90 گروه سرود پسران مسجدی و 43 گروه سرود دختران مسجدی امکان ارائه هنر خود را دارند.
جلینی با بیان اینکه 48 گروه تئاتر پسران و 43 گروه دختران مسجدی فعال شده اند،‌ افزود: در بخش تاریخ شفاهی علاوه بر 70 گروه مسجدی که در طرح مجاهدت بزرگ با جشنواره مسجدی ها همکاری کردند،‌ 35 مسجد در ثبت خاطرات فعالان فرهنگی،‌اجتماعی و سیاسی دهه 50 و 60 فعال شدند.
وی افزود: همچنین از 20 مسجدی که از آموزش های ما در تولیدات رسانه ای بهره مند شدند،‌ 5 گروه مسجدی در حال طی مراحل نهایی تولید محصولات رسانه ای خود هستند.
جلینی تصریح کرد: با تلاش هایی که صورت گرفته اکنون حدود 40 مسجد در دو بخش سرود و تئاتر پسران فعال شده اند و 18 گروه دختران مسجدی در هر دو زمینه فعالیت می کنند.
وی افزود: 15 مسجد همزمان در سه حوزه سرود،‌ تئاتر و تاریخ شفاهی فعال شده اند و مساجدی که در همه بخش های جشنواره حضور یافته اند به بیش از 15 مسجد می رسد.
جلینی گفت: در مجموع 400 مسجد مشهد به روش های مختلف با این جشنواره ارتباط برقرار کرده و از بخشی از خدمات این جشنواره بهره مند شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار