ارائه تسهیلات بانکی برای کارگاههای پرورش پیله ابریشم، ارتقا و بازسازی کارگاههای سنتی و فراگیری بیمه کشاورزان و استمرارآن، مکانیزم های حمایتی دولت از این محصول است که به عهده سازمان نوغانداری کشور می باشد.
کد خبر: ۳۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 02 May 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، يکي از مشاغلي که از ديرباز به عنوان يکي از فعاليت هاي جانبي در ميان کشاورزان مناطق مستعد پرورش کرم ابريشم رونق داشته، نوغان داري است.

استان هاي گيلان، مازندران، آذربايجان، اصفهان، يزد، کرمانشاه و گلستان از مهم ترين مناطقي هستند که در بازه زماني فصل بهار به تناسب شرايط جوي هر منطقه مبادرت به پرورش کرم ابريشم و در نهايت توليد پيله ابريشم مي کنند اما صنعت نوغان داري در قطب توليد ابريشم (منطقه بايگ تربت حيدريه) متأسفانه طي يک دهه اخير به دلايل متعدد از جمله پايين بودن قيمت پيله کرم ابريشم، ورود غير قانوني پيله و ابريشم از کشورهاي آسياي ميانه به بازارهاي داخلي و نبود حمايت هاي مناسب دولت از اين صنعت دستخوش نوسانات شديدي شد به طوري که بسياري از نوغان داران در اين سال ها ديگر تمايلي به پرورش کرم ابريشم از خود نشان نمي دهند. اما توجه جدي تر متوليان طي سال هاي اخير به اين بخش و افزايش خريد قيمت تضميني پيله و از طرفي افزايش نسبي بازار ابريشم باعث شد تا فعاليت نوغان داري از رکود خارج شود.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در تربت حیدریه مهمترین تعهدات این مرکز را اینگونه برشمرد  ارائه تسهیلات بانکی برای کارگاههای پرورش پیله ابریشم، ارتقا و بازسازی کارگاههای سنتی و فراگیری بیمه کشاورزان و استمرارآن، مکانیزم های حمایتی دولت از این محصول است که به عهده سازمان نوغانداری کشور می باشد.
علی اصغر داداش پور اظهار کرد: با توجه به محدودیت تولید پیله ابریشم در کشور، اگر بتوانیم مکانیزم واردات و تعرفه ها را کنترل کنیم زمینه برای احیای صنعت نوغانداری در کشور مهیا می شود.
وی افزود: با تشکیل مرکز توسعه نوغانداری در سال ۹۳ این نهاد بعنوان متولی نوغانداری کشور اعمال وظایف نظارتی، حاکمیتی و توسعه در زمینه نوغانداری را به عهده دارد.

داداش پور تصریح کرد: برای ترغیب بیشتر کشاورزان و اعتماد سازی نوغانداران در راستای پرورش پیله ابریشم دو مصوبه هیئت وزیران یعنی در اختیار قرار دادن نهال های توت اصلاح شده و توزیع تخم نوغان به جهاد کشاورزی و سازمان نوغانداری کشور ابلاغ شده است.

وی گفت: برای احیای پیله ابریشم کشور سالانه ۲۰۰ هزار اصله نهال توت تولید می شود که باید تا دوسال آینده این رقم به یک میلیون نهال افزایش یابد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور به توزیع تخم نوغان در بین کشاورزان اشاره کرد وافزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران و کشاورزان توزیع شده و پیش بینی می شود این رقم به ۳۶ هزار جعه نیز برسد. 

وی با اشاره به تولید 10 هزار تنی پیله ابریشم در کشور گفت: برای تامین نیاز کشور در حوزه پیله تر ابریشم باید نیازسنجی دقیقی از کارگاههای تولیدی و کارخانجات توسط وزارت صنعت و معدن و جهاد کشاورزی انجام شود.


 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار