معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی از عملیاتی شدن طرح جدید ترافیک با محدوده 17.5 کیلومتر مربع، بعد از ماه رمضان خبر داد و گفت: طرح جدید ترافیک استان در شورای ترافیک مصوب شد که در حال تجهیز و تکمیل زیر ساخت آن هستیم.
کد خبر: ۲۹۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶ 29 April 2015
محمدحسن واحدی در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت تعمیق فرهنگ زیارت، اظهار کرد: شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور بیش از 50 درصد حمل و نقل و بیش از 52 درصد اقامت و متوسط 160 پرواز روزانه را به خود اختصاص داده است که باید با استفاده از فناوری‌های نو در ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی تلاش کنیم.

*اختصاص 5 میلیارد تومان اعتبار برای جاده زیارت

وی تصریح کرد: 5 میلیارد تومان اعتبار به جاده زیارت (نیشابور-مشهد) اختصاص داده شده که تاکنون 50 درصد آن دریافت شده و با توجه به اینکه باید به مقوله امنیت زائران در جاده‌ها توجه بیشتری صورت گیرد، نیازمند اعتبارات سنگین در این حوزه هستیم لذا باید بخش خصوصی نیز مشارکت کند.

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی با اشاره به اینکه سرانه عمرانی استان حدود 65 هزار تومان و بر اساس مطالعه انجام شده، سرانه خدمت به هر زائر در ابعاد مختلف 80 هزار تومان است، افزود: سرانه خدمت به زائران که تأثیرگذاری آن در سرانه زیربنایی و روبنایی استان، مقدار بسیار کمی است باید افزایش یابد.

واحدی با بیان اینکه توریست‌ها به عنوان یکی از ظرفیت‌ها و پایه‌های اساسی اقتصاد زیارتی به شمار می‌روند، اظهار کرد: جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه زیارت بسیار اهمیت دارد.

*افزایش محدوده طرح ترافیک مشهد

وی از عملیاتی شدن طرح جدید ترافیک با محدوده 17.5 کیلومتر مربع، بعد از ماه رمضان خبر داد و گفت: طرح جدید ترافیک استان در شورای ترافیک مصوب شد که در حال تجهیز و تکمیل زیرساخت آن هستیم و در طی آن افزایش وسعت محدوده از 7.5 کیلومتر مربع فعلی به 17.5 کیلومتر مربع را خواهیم داشت.

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی با اشاره به اینکه بودجه زیارت امسال 20 میلیارد تومان بوده که هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است، تصریح کرد: از سال 90 تاکنون و تا پایان سال 93، 147 میلیارد تومان به استان اعتبار داده شده که 98 میلیارد آن نقدی است و تاکنون این اعتبارات به 29 دستگاه داده شده و حدود 121 پروژه تعریف شده است ولی این بودجه کفایت نمی‌کند و باید با دستگاه‌هایی که منابع دارند مانند اوقاف مشارکت شود تا این بودجه افزایش یابد.

واحدی در ادامه با بیان اینکه در بحث آمار با دستور استاندار، آمار سفرهای داخلی حذف شدند، گفت: بر اساس آماری که در سال 93 و 94 از سیستم ثبت آمار داشتیم، سال 94 نسبت به 93 در مشهد هفت درصد افزایش مسافر داشته‌ایم که حدود 7 میلیون نفر می‌شود.

*ایجاد زائرسراهای ارزان مانعی برای سرمایه‌گذاری نیست

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد زائرانی که به مشهد می‌آیند، قشر متوسط به پایین هستند، اظهار کرد: این قشر نمی‌توانند در هتل‌های مجلل و گران قیمت، اقامت داشته باشند بنابراین ما باید ظرفیت‌هایی بر اساس اقشار گوناگون ایجاد کنیم و به فکر زائران کم درآمد و حتی زائران کم درآمد خارجی نیز باشیم.

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی ادامه داد: در راستای رفاه زائران و ایجاد زائرسراهای ارزان قیمت، از مدت‌ها قبل شهرداری و سازمان راه و شهرسازی 30 زمین را در این مورد در نظر گرفتند که تاکنون به 23 استان تحویل شده و دو تا سه استان نیز عملیات اجرایی را شروع کردند.

واحدی با بیان اینکه هزینه ساخت این زائرسراها به همت خیران استان‌ها خواهد بود، بیان کرد: زائران کم‌درآمد استان‌ها نیز می‌توانند از این زائرسراها استفاده کنند که با مدیریت بنیاد زائر انجام می‌شوند و ایجاد زائرسراهای کم درآمد، مانعی برای سرمایه‌گذاری نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار