مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در طول هشت سال گذشته تعداد مبتلایان به سالک در این استان به کمتر از سه هزار نفر کاهش یافت.
کد خبر: ۲۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳ 27 April 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی دکتر محمدجعفر صادقی در گفت و گو با ایرنا افزود: به دنبال اقدامات بهداشتی، اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم ، موارد ابتلا به سالک در این استان طی سالهای گذشته سیر نزولی داشته است.

وی اظهار کرد: پارسال دو هزار و 900 نفر در استان خراسان رضوی به سالک مبتلا شدند در حالی که این تعداد در سال 1386 چهار هزار و 68 نفر بودند.

وی ادامه داد: بیشترین شیوع سالک در شهرستان های مشهد، طرقبه شاندیز، سرخس، درگز، باخرز و تربت جام این استان گزارش شده است.

وی عامل انتقال بیماری سالک را فصل بهار و بویژه اردیبهشت ماه ذکر کرد.

صادقی آموزش و اطلاع رسانی به مردم ، نصب توری های آغشته به حشره کش به صورت رایگان در مکان های در معرض خطر ابتلا ، ساماندهی نخاله های ساختمانی و جمع آوری بهداشتی زباله ها را از جمله اقدامات برای مبارزه با سالک با همکاری شهرداری ها برشمرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خراسان رضوی افزود: هم اکنون درمان سالک شامل کرایوتراپی (سرما درمانی) و درمان دارویی در مراکز بهداشتی و درمانی این استان به صورت رایگان انجام می شود.

سالک بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود و عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است.

سالک در کشورهای گرمسیری از جمله چین، سوریه، عربستان، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است.

سالانه 19 هزار ابتلا به سالک در ایران ثبت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار