صفورا داور هشتمین جشنواره پویانمایی رضوی عنوان کرد
این مدرس دانشگاه در رابطه با ارزیابی آثار ارسال شده در بخش انیمیشن گفت: در این دوره بدون تعارف سطح کیفی انیمیشن ها ارتقا پیدا کرده اما متاسفانه در بخش فیلم نامه آثار ارسالی از کیفیت خوبی برخوردار نیست.
کد خبر: ۲۷۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷ 08 August 2016
محمد علی صفورا مدرس سینما، انیمیشن و عضو هیئت علمی دانشگاه و داور هشتمین جشنواره پویانمایی رضوی است که در دو دوره گذشته این جشنواره نیز به عنوان داور در جشنواره پویانمایی رضوی فعالیت داشته است.
 این مدرس دانشگاه در رابطه با ارزیابی آثار ارسال شده در بخش انیمیشن گفت: در این دوره بدون تعارف سطح کیفی انیمیشن ها ارتقا پیدا کرده اما متاسفانه در بخش فیلم نامه آثار ارسالی از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه نوشتن فیلم نامه به شکل انفرادی برای جشنواره دارای ضعف هایی خواهد بود، تصریح کرد: بهتر است برای نوشتن فیلمنامه به شکل تیمی و گروهی عمل شود تا از پختگی لازم برخوردار باشد.

صفورا گفت: امیدواریم سالیان بعد سیاست گذاری جشنواره به گونه ای باشد که افراد را برای نوشتن فیلم نامه های تیمی و گروهی تشویق کند.

این مدرس سینما و انیمیشن افزود: امسال تعدادی انیمیشن به تیم های حرفه ای سفارش داده شده بود که خوشبختانه آثار ساخته شده از کیفیت  بالایی برخوردار بود؛ این نشان می دهد تولیداتی که از سراسر ایران ساخته میشود برای این جشنواره قطعا لازم است به تیم های حرفه ای هم سفارشاتی داده شود.

صفورا با اشاره به موضوع جشنواره که در سال های پیش فقط رضوی بود اما در سال جاری به (علوی، رضوی، نبوی) تغییر پیدا کرده است، گفت: این نکته مهمی است که در آثار به موضوع مخصوص جشنواره پرداخته شود تا به لحاظ کمی افزایش یابد.

وی به نقل غیر مستقیم مباحث دینی در انیمیشن تاکید کرد و گفت: نباید تنها از سنبل های خاصی که طرح آنها به نوعی تکراری نخ نما شده در جشنواره استفاده کرد؛ خلاقیت در تولید انیممیشن بسیار دارای اهمیت است.

صفورا با اشاره به داستان ضامن آهو گفت: متاسفانه این داستان هر ساله در جشنواره ها تکرار می شود که می تواند یکی از ضعف های این جشنواره باشد بنابراین لازم است نویسندگان سیاست اصلی را درک کنند و هر بار با نگاه تازه ای به این موضوع نگاه کنند.

این داور کشوری با اشاره به تاسیس رشته دبیرستانی و دانشگاهی انیمیشن در گلستان گفت: تاسیس این رشته می تواند برای پرورش نیروهای ماهر مثمر ثمر باشد چرا که افرادی که قدم به قدم این حرفه را یاد می گیرند از مهارت بالایی برخوردار می شوند.

نقش جشنواره ها شناسایی استعدادهاست

وی با بیان اینکه نقش جشنواره  شناسایی استعدادها استف افزود: باید از این افراد حمایت لازم انجام شود، چرا که اگر اینگونه نباشد دیگر ذوق و علاقه ای برای تولید وجود نخواهد داشت.

صفورا در ادامه افزود: فیلم نامه پایه اساسی تولید فیلم است و اگر از کنار آن ساده بگذریم فیلم خوبی هم ساخته نمی شود؛ فیلم نامه مهم ترین جایگاه در تولید فیلم است پس نمی توان خیلی  ساده از کنار آن گذشت.

وی با ابراز تاسف از ضعف آموزش در رشته فیلم نامه نویسی، گفت: متاسفانه این ضعف در تمام استان ها وجود دارد و ما علاوه بر اینکه در آموزش مشکل داریم در تشکیل تیم های گروهی هم مشکل داریم و کمتر دیده می شود.

مدرس سینما و انیمشن افزود: این دو ضعف مهمی است که اگر پوشش داده شود ما می توانیم شاهد فیلم های بهتری باشیم.

صفورا در خاتمه یادآور شد: نقش جشنواره ها در فرهنگ سازی امری مهم است و ما به جشنواره موضوعی احتیاج داریم تا این حرفه هرساله بتواند ارتقا پیدا کند و اگر برنامه ریزی لازم را نداشته باشیم نمی توانیم شاهد بازده مورد نظر باشیم.

گفتنی است جشنواره پویانمایی رضوی همه ساله به مناسبت میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و بزرگداشت احمدبن موسی (شاهچراغ) در دهه کرامت برگزار می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار