همزمان با آغاز بازیهای المپیک، برنامه «هفت» نیز این هفته چهره ورزشی به خود گرفت و علاوه بر نیم نگاهی به مدال آوران ایران در المپیک، عمدتاً به سینمای مرتبط با ورزش در ایران و جهان پرداخت.
به گزارش «تابناک»؛ برنامه سینمایی هفت امشب جمعه 15 مردادماه به بهانه آغاز مسابقات المپیک ریو با موضوع فیلمهای ورزشی ساعت 23:20 روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای این برنامه، بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» درباره رقم پرداختی به این برنامه توضیح داد و کل اسناد منتشر شده درباره پرداخت این برنامه را جعلی خواند و حقوق دریافتیاش را برای برنامه «هفت» ماهیانه 20 میلیون تومان خواند.
افخمی که به شدت از انتشار اسناد این برنامه در برخی سایتهای سینمایی عصبانی بود، این وبسایتهای سینمایی را زرد و متمایل به قهوهای خواند و اقدام اخیر این سایتهای سینمایی را «کثافت کاری» خواند. با وجود آنکه تاکنون نام رسانههای تخصصی یا عمومی در این برنامه ذکر نشده، افخمی وعده داد این سایتهای سینمایی را از این پس بایکوت میکند و نامشان را در این برنامه نخواهد آورد.
در ادامه یک گزارش درباره فیلمهای ورزشی پخش شد و محسن محسنی نسب، کارگردان فیلم های سینمای «یاس های وحشی» و «شیرهای جوان» با بهروز افخمی درخصوص ظرفیت های فیلم ورزشی و تأثیرش در سینمای ایران گفتگو پرداخت. در جریان این گفتوگو، کارگردان «یاس های وحشی» در برنامه هفت میگوید در زمان ساخت این فیلم و در دهه هفتاد به عمد سعی شده فیلم های اکشن و قهرمان از سینمای ایران حذف شود و به این ترتیب سینمای ما تنها سینمایی است که قهرمان ندارد.
محسنی نسب وضعیت فعلی را نتیجه جریان چپ (کمونیست) در دنیا خواند و گفت: چپ ها در دنیا پس از شکست در عرصه سیاسی و قدرتها به سراغ فرهنگ و سینما رفتند و سعی کردند تا روشنفکران چپ را در کشورهای مختلف شناسایی کنند و در جشنواره های درجه دو و سه جایزه دادند تا الگو شوند. شعار آنها این بود که "ما فیلم واقعی می سازیم". این شعار زیبا نشان می داد. شعار دیگر آنها این بود که "ما نمی خواهیم پیام دهیم". اگر سینما زبان نیست و هنر منتقل کننده خوبی ها نیست، پس چیست؟
وی ادامه داد: تعریف من از هنر این است که هنر بیان متعالی اندیشه های عالی انسانی است. در این تعریف قهرمان همواره قرار نیست برنده باشد. گاهی نشان قهرمانی در باخت است. نظیر حضرت عباس (ع). من خیلی به این موضوع اعتقاد دارم. چرا او قهرمان است؟ چون آب را ننوشید. جوانمرد است. اساسا قهرمان است که ماندگار است. در همه فیلم های چاپلین قهرمان وجود دارد. فیلمی که قهرمان داشته باشد، تضمین شده است.
این کارگردان درباره تاثیرگذاری فیلم «یاس های وحشی» گفت: هنوز هم شاید هفته ای یک بار کسی را می بینم که به من می گوید به خاطر «یاس های وحشی» مسیر زندگی اش عوض شده است. در زمان تولید این فیلم ما محدودیت ها خاصی داشتیم. نباید نمای بسته از صحنه های ضرب نشان می دادیم چون اشاعه خشونت می شد. امروز البته این خشونت به شکل زشت تری در سینمای ما نمایش داده می شود. خشونت های به شکل بزه و... .
محسنی نسب از ساخت فیلم جدیدی کاملا رزمی شبیه «یاس های وحشی» خبر داد. او به جز این پروژه در تدارک ساخت فیلم «شاخ کرگدن» نیز هست که شخصیت منفی آن یک فرد سعودی است.
این کارگردان که کمربند دان یک تکواندو دارد، در بخشی از صحبتهایش از بازیگرسالاری در سینمای ایران انتقاد کرد و در انتهای صحبتهایش گفت: پژمان بازغی به نظر من یکی از ورزشکارترین، بااخلاق ترین و الگوترین بازیگران سینمای ایران است.
در ادامه سیدحسن حسینی نیز به تاریخچه فیلم های ورزشی در دنیا پرداخت.
سپس گزارشی پخش شد که افخمی به همراه مهدی سلطانی و امیرحسین رستمی در آخرین تمرین تیم ملی کشتی فرنگی حاضر می شدند و با محمد بنا سرمربی تیم، حمید سوریان، سعید عبدِولی و دیگر المپیکی های کشتی فرنگی پیرامون جذابیت ها و کارکردهای فیلم های ورزشی گفتگویی صمیمی انجام داد.
در این بخش از برنامه مهدی سلطانی که روزگاری کشتیگیر بوده، درباره دشواریهای کشتی گرفتن سخن به میان آورد و در عین حال کشتیگیران و محمد بنا، حمید سوریان و محمدعبدولی درباره حواشی کشتی و همچنین قابلیت این رشته برای تولید فیلم سینمایی سخن به میان آوردند و برخی اتفاقات سالهای گذشته کشتی مرور شد.
مزدک میرزایی، کارگردان مستند «تاریخچه تیم ملی فوتبال» میهمان دیگر هفت در خصوص ظرفیت و کارکردهای مستند ورزشی گفتگو کرد. میرزایی گفت کار اصلی ام اجرا و گزارشگری فوتبال است اما در کنار مستند «تاریخچه تیم ملی فوتبال» به زودی کتاب «شهرآورد» را منتشر خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: متاسفانه فیلم های ورزشی کمی در سینمای ایران ساخته شده در صورتی که زندگی ورزشکارها پر از داستان ها و سوژه های جذاب در این باره است. بسیاری از مردم ما از بازی تاریخی ایران- استرالیا خاطره دارند و حتی اگر از آنها بپرسید می دانند کجا دیده اند و چه حالی داشتند. این خود سوژه مستند ورزشی جذابی است.
افخمی نیز در این گفت و گو اظهار داشت: یکی از مشکلات فاصله بین ورزش و سینما این است که اغلب بازیگران ما نمی توانند جای یک ورزشکار به خوبی بازی کنند و از طرفی ورزشکاران ما هم ترجیح می دهند از آن پرستژ و قالب خود بیرون نیایند. هرچند در این سالها برخی بازیگران ما به سینما ورود کردند و موفق هم بودند؛ نظیر پژمان جمشیدی.
میرزایی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: من از زبان برخی بازیکنان ژاپن شنیدم که علت ورودشون به فوتبال و جذب آنها به این ورزش کارتون «فوتبالیست ها» بود که از کودکی آنها را به این ورزش ترغیب کرد. می توان با ساخت کارتون و فیلم به رشد ورزش هم کمک کرد. من معتقدم ورزش فوتبال از جذابیت بیشتری برای پرداخت سینمایی برخوردار است.
مسعود فراستی نیز در میز نقد خود به سراغ فیلم سینمایی زاپاس میرود و با حضور برزو نیکنژاد، کارگردان و جواد عزتی، بازیگر، فیلم را نقد و بررسی کرد. در این بخش فراستی گفت: من در ایام جشنواره فیلم فجر اظهارنظری درباره این فیلم داشتم که همه چیز را می بندد. من گفتم این فیلم بهترین فیلم جشنواره است. اما به نظرم «ناخواسته» برزو نیک نژاد فیلم بهتری است. تو «زاپاس» را بهترین فیلم جشنواره قبل دانستی و حالا می گویی «ناخواسته» از این هم بهتر بود! این اظهارنظرها از مسعود فراستی تعجب آور است و هر 7 سال یکبار رخ می دهد! من در میان فیلم های بد جشنواره قبل هنوز هم «زاپاس» را که می بینم کمتر اذیتم می کند. بهتر است بگویم بین بدها، کمتر بد است!
نیک نژاد کارگردان «زاپاس» که فیلمش تا حدودی ورزشی است، درباره اثرش گفت: «زاپاس» بعد از «ناخواسته» فیلم دومم است اما اولین فیلم من است که نمایش داده شده است. قصد من ساخت فیلم کمدی ساده بود که انتهای شیرین و امیدوارکننده ای داشته باشد و فوتبال تنها بهانه ای بود برای بیان قصه. من در ایام جشنواره فیلم فجر اظهارنظری درباره این فیلم داشتم که همه چیز را می بندد. من گفتم این فیلم بهترین فیلم جشنواره است. اما درکل فیلم شیرینی است اما به نظر من کمدی نیست. بازی جواد عزتی با کمدی شروع می شود اما ادامه نمی یابد. اما تو خیلی سابقه ای در فیلم کمدی نداری و هنوز هم به نظرم «ناخواسته» فیلم بهتری است.
نیک نژاد تاکید کرد: فیلم اول من یعنی «ناخواسته» پس از سه سال اکران نشده است، تلاش زیادی هم آقای سعدی برای اکران کرده اند. اما به نظر میرسد ساختن فیلم خوب تاوانی دارد که باید تاوان آن را داد.
فراستی نیز گفت: در فیلم «زاپاس» غلط های واضح در زوایای دوربین و قاب بندی وجود دارد که نسبت به فیلم «ناخواسته» یک عقب گرد است و این انتظار نمی رفت. همین هم سبب شد که فیلم را تلویزیونی کند. هرچند نیک نژاد نویسنده خوبی است و دیالوگ نویسی را خوب بلد است.
جواد عزتی بازیگر «زاپاس» درباره نقش آفرینیاش در این فیلم اظهار داشت: من سعی نکردم به خودی خود به فیلم کمدی اضافه کنم و من درخدمتم قصه بودم. فیلم را نمی توان کمدی صرف دانست. اما بازی شیرینی دارد و در بستر این بازی قصه اش را روایت می کند. در واقع نیک نژاد به واسطه نویسنده بودنش، خرده روایت هایی را در این فیلم جای داده که به شدت این فیلمنامه ظرفیت آن را داشته تا موضوع یک فیلم تلخ اجتماعی باشد. اما این شیرینی در بازی و کارگردانی آن را کمدی کرده است.