معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی گفت: 108 قلم از ارزشمندترین اشیای تاریخی ایرانی که در سال 43 از کشور برای کار تحقیقاتی به آمریکا رفته بود با همت دولت تدبیر و امید شب گذشته به کشور بازگشت.
کد خبر: ۲۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰ 23 April 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از فارس، اسدالله درویش امیری در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی خودش را مالک میراث معنوی می‌داند که صدای صلوات خاصه امام رضا (ع) و ربنای استاد شجریان باید در این راستا ثبت معنوی شود.

وی افزود: امیدواریم صدا و سیمای ایران ربنای استاد شجریان را به ماه رمضان امسال برگرداند و برای سال همدلی و همزبانی بنا به تاکید مقام معظم رهبری فرهنگ و جامعه باید با هم آشتی کنند و ربنای شجریان را به سفره افطار مردم بازگردانند.

درویش امیری خاطرنشان کرد: ما پاسدار تاریخ 10 هزار ساله هستیم و حافظ آثاری مانند صنایع دستی هستیم که برای ما از گذشته به‌جا مانده است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: این منبع عظیم و این ظرفیت بزرگ ایران را به سرزمین موزه‌ها تبدیل کرده امروز تمام دنیا ایران را سرزمین موزه‌ها می‌داند و تمام کشور‌های مستقل امروز که در امپراتوری ایرانیان قرار داشتند امروز فرهنگ و تاریخ ایران را در خود دارند.

وی تصریح کرد: هرکدام از شهر‌های ایران ظرفیت‌های عظیم گردشگری و تاریخی دارد که باید به دقت پاسداری شود زیرا این گنجینه عظیم از نیاکان و گذشتگان ما به ارث رسیده که باید کامل به نسل آینده سپرده شود همچنین این گنجینه و ظرفیت عظیم باید برای ما تولید ثروت و اشتغالزایی کند.

درویش امیری تاکید کرد: باید تمام تاریخ در معرض دید مردم و جامعه قرار گیرد و مرکزی برای تولید فرهنگ و ثروت برای جامعه شود زیرا سرزمین ما سرزمین موزه‌ها است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی گفت: یکی از محموله‌های 3 یا 4 هزار ساله ما که شامل 264 قلم اشیاء قیمتی می‌شد در سال 43 از کشور برای کار تحقیقاتی به آمریکا و شهر شیکاگو رفته بود و قرار بود سه سال در آنجا بماند.

وی ادامه داد: بخشی از آن سال 49 به کشور برگشت و 108 قلم از ارزشمندترین اشیای تاریخی را پس نمی‌دادند اما با همت دولت تدبیر و امید و جلسات همکاران حقوقی موفق به بازگشت کامل اشیای تاریخی در شب گذشته شدیم.

دویش امیری یادآور شد: امروز هر کشوری که بخواهد تاریخ دنیا را مطالعه کند باید تاریخ ایران را مطالعه کند و آن را بشناسد لذا ایران مبدا تاریخ و تمدن در دنیا است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: 37 سال پیش و قبل انقلاب هم توسط دو فرد خارجی 345 مورد از اشیای تاریخی 3 هزار و 500 ساله به بلژیک رفته بود و طبق شکایت ما در 35 سال گذشته و پیگیری سازمان دو ماه قبل این محموله به ایران بازگردانده شد.

وی خاطرنشان کرد: 3 یا 2 محموله تاریخی دیگر هم متاسفانه با خیانت از کشور خارج شده که امیدواریم با ارتباطات شکل گرفته بتوانیم اشیای گران‌بهای تاریخی را به کشور برگردانیم زیرا هرکدام قسمتی از تاریخ ایران عزیز است.

درویش امیری تاکید کرد: هر مجموعه تاریخی ما می‌تواند غنی‌تر از 10 چاه نفت برای ما ثروت و اشتغال را به ارمغان آورد اما باید بسترش فراهم شود امروز صنعت گردشگری و اقتصاد گردشگری دومین یا سومین اقتصاد دنیا است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: ایران نخستین مقصد گردشگری تاریخی و فرهنگی است و ما برای ایران گردشگری فرهنگی، تاریخی و طبیعی را در نظر داریم زیرا کشور ما ظرفیت‌های عظیمی در تمامی حوزه‌های گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری در نیم قرن گذشته به شدت فراگیر شده، عنوان کرد: در سال 2014 بر اساس آمار رسمی یک‌میلیارد و 500 میلیون گردشگر در دنیا جابه‌جا شدند که آمریکا 139 میلیارد دلار، اسپانیا 60 میلیارد دلار و فرانسه 53 میلیارد دلار درآمد کسب کردند همچنین جزیره ماکائو به رقم وسعت کم 29 میلیون گردشگر 51 میلیارد دلار سهم داشت اما به رغم تمام ظرفیت‌ها متاسفانه سهم ایران 7 میلیون و درآمد ایران 10 میلیارد بوده است.

درویش امیری تصریح کرد: باید ظرفیت گردشگری کشور برای شکست رکود اقتصادی و معضل بیکاری مورد توجه قرار گیرد ما حتی یک پرونده شکایت نه از سازمان‌های کشور خودمان نه از طرف گردشگران خارجی در کشور نداریم لذا باید برای ورود گردشگران به کشورمان برنامه‌ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: تمام کارشناسان ظرفیت میراث فرهنگی را به عنوان عوامل اصلی متحول کننده اقتصاد می‌دانند باید سرمایه‌های ما برای نمایش ایران بزرگ در معرض دید جهانیان قرار گیرد، در این صورت علاوه بر تولید ثروت برای جوانان کشورمان اشتغال ایجاد می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار