دبیر هیئت پهلوانی خراسان رضوی گفت: دوره تربیت مرشد پهلوانی در خراسان رضوی راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۲۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 21 April 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی عباس جلیلیان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: حامی مالی ورزش پهلوانی، زورخانه‌ای خراسان رضوی در سال 92، حدود 80 میلیون تومان برای خرید ادوات و تجهیزات زورخانه‌ای کمک کرده‌اند که پس از خرید این ادوات نیز این تجهیزات به 69 زورخانه خراسان رضوی ارسال شد.

دبیر هیئت زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان رضوی افزود: بنا به نظر کمیته فنی و کمیته پیشکسوتان دستور تحویل تجهیزات به زورخانه‌ها صادر شد و هم اکنون ما هیچ مشکلی در زمینه ادوات و تجهیزات زورخانه‌ای در خراسان رضوی نداریم اما مسئله‌ای که در این میان مطرح است حضور نداشتن آموزش و پرورش و همکاری کم رنگ این دستگاه با هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان رضوی است.

جلیلیان بیان کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی باید به پای کار آید تا ورزش پهلوانی و منش پهلوانی را در مدارس خراسان رضوی شکوفا کند و این کار باید در مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های پسرانه صورت گیرد؛ حداقل در زنگ‌های ورزش برای پنج دقیقه هم که شده یک عدد میل را توضیح داده و دانش آموزان علاقه‌مند را به باشگاه‌های ورزشی و گود فاتح خیبر دعوت کنند.

وی تصریح کرد: ورزش زورخانه‌ای ورزشی است که هم پیر دارد هم جوان اما باید این کار از جوانی صورت گیرد چرا که دانش آموزان ورزش پهلوانی را از کودکی آغاز کرده و خود را به ورزش قهرمانی برسانند.

جلیلیان گفت: هیئت پهلوانی خراسان رضوی این آمادگی را دارد در گود فاتح خیبر برای همکاری بیشتر با آموزش و پرورش جلسه‌ای برگزار کرده و در آنجا از طریق مربیانی که آموزش و پرورشی هستند و یا از سوی هیئت حضور دارند طرح‌های استعدادیابی را برگزار کند.

وی به تعداد زورخانه‌های استان اشاره و گفت: هم اکنون 14 زورخانه در شهر مقدس مشهد وجود دارد که بیشترین تعداد زورخانه‌ها در این شهر و سپس در شهرستان‌های گناباد، نیشابور، سبزوار وجود دارد که در همین میان از 69 زورخانه موجود خراسان رضوی تمامی شهرستان‌ها به غیر از مشهد دارای 3 الی 4 زورخانه هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون 35 درصد زورخانه‌های خراسان رضوی متعلق به شخص و 65 درصد دولتی است؛ همه زورخانه‌ها موجود در استان ابتدا زیر نظر اداره کل شهرستان و سپس استان خراسان رضوی هستند که بر همین مبنا هم اکنون چند اداره همچون فرماندهی نیروی انتظامی استان، ارتش (لشگر77)، هلال احمر و غیره زورخانه دارند و این زورخانه‌ها شخصی است.

دبیر هیئت زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان رضوی گفت: هیچ کدام از زورخانه‌های خراسان رضوی اجاره‌ای نیستند چرا که یا متعلق به اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و یا اینکه متعلق به شخص هستند که خوشبختانه خراسان رضوی جز بیشترین زورخانه‌ها در سطح کشور است.

جلیلیان بیان کرد: تیم پهلوانی نوجوانان خراسان رضوی در سال گذشته توانست مقام نخست پهلوانی را در سطح کشور به دست آورد که این تیم از شهرستان سبزوار و با همکاری آموزش و پرورش به این مسابقات اعزام شده بود؛ در مسابقات قهرمانی کشور مجددا این تیم توانست در بهمن ماه در کرمان رتبه نخست را از آن خود کند.

وی گفت: ما این آمادگی را داریم که با آقای پورجاهد مسئول ورزشی آموزش وپرورش وارد همکاری شده و با آنها تفاهم نامه‌هایی را منعقد سازیم؛ به صورت رایگان سالن و مربی رایگان در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم و آن‌ها نیز دانش آموزان مستعد خود را به ما معرفی کنند تا بتوانیم با اجرای طرح‌های استعدادیابی و برگزاری تمرینات این دانش آموزان را برای مسابقات استانی و کشوری آماده سازیم.

دبیر هیئت زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان رضوی بیان کرد: در سال 92، بحث تیم مرشدهای جوان را در خراسان رضوی داشتیم که عده‌ای ضرب و عده‌ای تحت آموزش قرار گرفتند و هم اکنون در حال تمرین هستند؛ اما اینکه یک عده دانش آموز از مدرسه‌ای بیایند و تحت آموزش قرار بگیرند تاکنون این کار صورت نگرفته و این ضعف از سوی آموزش و پرورش است.

جلیلیان بیان کرد: یکی از عللی که ما را مصمم ساخته ورزش زورخانه‌ای را از مدارس راهنمایی و دبیرستان آغاز کنیم این است که آموزش ورزش زورخانه‌ای به دانش‌آموزان ابتدایی سخت است و این در حالی است که آن سن بهترین سن برای آموزش ورزش پهلوانی است اما به علت اینکه باید یک نفر در کنار این کودک باشد به همین خاطر تصمیم بر این است که طرح استعدادیابی از مدارس راهنمایی آغاز شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون در سطح استان و ایران و شهر مقدس مشهد نیز مرشد 10 ساله تا 80 ساله داریم که هم اکنون درحال ضرب گرفتن هستند چرا که هم اکنون ستاد مدرسان مرشدی در سطح استان راه اندازی شده است؛ هم اکنون روز‌های پنج شنبه کلاس‌های آموزش مرشدی در یکی از زورخانه‌های مشهد در حال برگزاری است.

دبیر هیئت زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان رضوی گفت: در رده جوانان تیم خراسان رضوی توانست مقام نخست و مجددا این تیم در سطح مسابقات در رشته کباده رتبه نخست را به دست آورد؛ خراسان رضوی در سال گذشته میزبان انتخابی تیم ملی پارا آسیایی در آسایشگاه جانبازان و معلولین امام خمینی مشهد مقدس بود.

جلیلیان بیان کرد: در سال گذشته در مشهد مسابقات تیمی زورخانه‌ای 18 تا 40 برگزار شد و دیگر اینکه یک نفر به عنوان نماینده خراسان رضوی به مسابقات تیم ملی اعزام شد و توانست در مسابقات سه میل و چهار میل رتبه نخست را به دست آورد.

وی گفت: در سال 1392 در جلسه‌ای که با شهردار وقت «سید محمد پژمان» داشتیم، قرار بر این شد که 14 زمین به هیئت پهلوانی استان برای ساخت زورخانه اختصاص دهند اما با توجه به تغییر سمت شهردار وقت این اتفاق روی نداد؛ اگر هم اکنون زمینی را جهت ساخت زورخانه در حاشیه شهر به ما بدهند هیئت خراسان رضوی آن را می‌سازد که امیدواریم شهردار مشهد و استاندار خراسان رضوی توجه ویژه‌ای به ورزش پهلوانی داشته باشند.

دبیر هیئت زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان رضوی به تعداد ملی پوشان خراسان رضوی اشاره و گفت: تعداد اعضا تیم ملی نیز در مجموع 7 نفر است که از این میان سهمیه خراسان رضوی یک نفر به طور ثابت می‌باشد؛ در سال 94، دوره توجیهی مربی‌گری و کلاس‌های ارتقا داوری و مربی‌گری در خراسان رضوی برگزار می‌شود که در همین میان 6 نفر داور در خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار