کد خبر: ۲۵۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 28 June 2016

با تغییر تدریجی شیوه زندگی به دنبال پیشرفت تمدن، همان گونه که بشر از رفاه بیشتری برخوردار می شود عوارض و معضلات نیز رخ می دهد. زمانی انسانها به شیوه ای سنتی و ابتدائی زندگی می کردند و مسائل و مشکلات جمعی و روانی شان را نیز سنتی حل می کردند اما با تغییر شیوه زندگی به شکل امروزی و جدید گاهی مسائلی ایجاد می شود که حل آن از عهده بسیاری از افراد خارج است.

بروز بیماریهای روانی و سیر تدریجی آن منجر به ایجاد رفتارها و عادت هایی در انسان می شود که بعضاً کنترل و ترک آن بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است.

اعتیاد انسان به مصرف مواد و داروها از جمله این عادت هاست. طبق آخرین آمارها در کشور 5 ميليون نفر از افراد حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده اند. سیر پیشرونده اعتیاد به مواد و ترویج روشهای مصرف غیربهداشتی آن همچون تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک منجر به بروز بیمایهای لاعلاجی همچون ایدز می شود. مجموعه مسائل موجود، دست اندرکاران و آگاهان را می بایست وادار به برنامه ریزی و اقدامات مناسب جهت كنترل معضلات اجتماعی نماید. یکی از استراتژی های مهم مبارزه با بروز معضلات اجتماعی، آموزش و اطلاع رسانی است. ما نیز به نوبه خود کوشیده ایم سهمی کوچک در آگاهی رسانی به جوانان و هم وطنان داشته باشیم و با ترسیم روشهای پیشگیری و درمان معضل اعتیاد، قدمی هر چند کوچک برای کمک به هم وطنان خود برداریم.

در این رابطه خبرنگار ایسنا سراغ یک کارشناس ارشد شیمی رفته تا در رابطه با تأثیر این مواد بر کسانی که به آن روی می‌آورند با وی گفت‌وگو کند.

میرزا علی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، گفت: در ابتدا اگر بخواهیم داروهای مخدر را نام ببریم می توانیم به داروهای مخدر یا محرک مثل کدئین، دیفنوکسیلات، ترامادول، ریتالین، فن فلورامین، پزودوافدرین و ... اشاره کرد. همچنین داروهای خواب آور مثل خانواده بنزودیازپین ها شامل دیازپام، اکسازپام، لورازپام، فلورازپام و ... و خانواده مشروبات الکی نیز اعتیاد آور هستند.

وی افزود: مواد مخدر طبيعي مانند تریاک از جوانه تریاک که یک گیاه زیبا و گل دهنده است و سالیانه جوانه می زند، گرفته می شود. قدمت استفاده از مواد مخدر به 6 هزار سال قبل برمي گردد. از مواد مخدر براي درمان بيماريهاي متفاوتي از جمله بيماري افسردگي استفاده مي شد. استفاده از اين ماده بسيار گسترده بود و اغلب افراد از آن براي درمان خود استفاده مي كردند. چرا كه عمدتاً به عنوان مرهمي براي تمامي مشكلات آدمي پنداشته می شد.

وی تاکید کرد: خیلی از افراد به اشتباه در دام اعتیاد گرفتار می شوند. بدون شک نیکوتین یک ماده اعتیاد زای قوی و به اندازه هروئین خطرناک است. ظرف چند هفته فرد را به دام می‌اندازد. در واقع شروع مجدد مصرف سیگار، دو برابر بازگشت به مصرف هروئین است. با هر بار پک زدن به سیگار، نیکوتین به صورت قطره‌های ریز قیر وارد ریه‌ها می‌شود و از آنجا جذب خون می‌شود. در کم‌تر از بیست ثانیه نیکوتین وارد مغز می‌شود و موجب می‌شود دوپامین، که یک فرستنده عصبی مربوط به احساس خوش است، آزاد شود. ولی تأثیر آن مدت زیادی طول نمی‌کشد. با پایین آمدن میزان نیکوتین در خون، این حالت نیز از بین می‌رود و شما بدون انگیزه قبلی سیگار دیگری روشن می‌کنید، تا سطح نیکوتین در خون را به حالت اول بازگردانید.

وی بيان کرد: پس به همین خاطر یک فرد معتاد برای ترک کردن اعتیاد خود خیلی مشکل دارد و خیلی درد می کشد. همچنین اگر فرد معتاد برای مدتی کوتاه دور از ماده مخدر باشد. یا به اصطلاح در حال ترک باشد پس از آن اگر در جا و مکانی قرار گیرد که شرایط اعتیاد برایش مهیا باشد دوباره دنبال آن می رود. چون واقعا هیچ چیز دست خودش نیست و به کل تسلیم اعتیادش است.

میرزا علی اضافه کرد: یک سری مواد غذایی هستند که برای ترک سیگار فرد مناسب اند. جو دوسر، اسفناج، کشمش، انجیر خشک، بادام، جوش شیرین، سیر و آدامس های نیکوتین دار برای ترک سیگار مناسب می باشند.

وی در پایان گفت: افرادی که اعتیاد دارند باید حتما برای ترک اعتیاد خود به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند. همچنین خانواده فرد معتاد باید او را به مراکز درمان ببرند تا فرد معتاد در آنجا درمان شود. همانطور که گفتم مواد مخدر وابستگی شدیدی برای فرد معتاد می آورد که خودش به تنهایی قادر به رها کردن آن نیست. پس توصیه می شود با پزشک درمان اعتیاد صحبت کند و درمان شود. ترک اعتیاد هم مثل خیلی از کارهای سخت همت و اراده بالایی می خواهد و حتما شدنی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار