سراسرنماي مقاومت بي شك فرصتي است استثنايي در عرصه هنر ايران زمين تا رشادت هاي بزرگ مردان ايثار و مقاومت تاريخ اين مرز و بوم را به تصوير بكشد. فرصتي براي بهره بردن از فضايي با بالاترين استانداردهاي روز دنيا كه حاصل دانش ايراني است.
کد خبر: ۲۳۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 31 May 2016
دفاع مقدس و سال های رشادت و ایثار زنان و مردان ایرانی سال هاست که در قالب های هنری به تصویر کشیده می شود. شاید خاطره جنگ برای بسیاری که هرگز این رویداد را به چشم ندیدند تنها در فیلم ها و سریال هایی تداعی شود که به همت هنرمندان عرصه دفاع مقدس تهیه و به نمایش گذاشته شد.

با وجود تمامی تلاش ها درسال هاي گذشته نسبت به نمایش از خودگذشتگی های جوانان ایرانی در عرصه دفاع و مقاومت، همواره گلایه هایی از سوی هنرمندان در خصوص کمبود امکانات برای نمایش عمق و ابعاد جنگ تحمیلی مطرح شده و می شود. در واقع، بسیاری از هنرمندان عرصه دفاع مقدس بر این باورند که فقدان امکانات فنی مانع ساخت فیلم های فاخر در حوزه دفاع مقدس می شود و حتی در صورت تولید این گونه فیلم ها نیز زیرساخت های مناسب برای نمایش وجود ندارد. به عبارت دیگر، در حالی که امروزه برخی از کشورهای پیشرفته دنیا با استفاده از سیستم های نوین به دنبال ساخت فیلم هاي دو بعدی و سه بعدی هستند، عرصه هنر کشور به ویژه هنر دفاع مقدس از این حیث با ضعف ها و کمبودهایی رو به رو بوده است.
 
سراسرنمای مقاومت؛ فرصتی برای خلاقیت هنرمندان

نیاز به معرفی هویت فرهنگی و اجتماعی جامعه در قالب 8 سال دفاع مقدس و ترویج ارزش های آن این بار مسئولان شهرداری را بر آن داشت تا از سال 1390 پروژه ساخت سراسرنمای مقاومت را با هدف نمایش عکس و فیلم در سازه ای کروی شکل در دستور کار قرار دهند.

این پروژه که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و تکیه بر توان شرکت های دانش بنیان و مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است بر خلاف بسیاری از سراسرنماهای دنیا نه تنها قابلیت نمایش عکس که امکان اکران فیلم را هم دارد. سازه کروی سراسرنما با قطر 35 متر و پرده سینمایی به مساحت 1800 متر مربع تنها قابلیت نمایش تصاویر و فیلم های خاص را دارد. به این معنی که در این سینمای کروی فیلم هایی با قابلیت 360 درجه به نمایش در می آید و ساخت این گونه فیلم ها نیاز به تبحر خاص دارد. به گفته مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز تاکنون دو فیلم با موضوع دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت ساخته شده است که همزمان با بهره برداری آزمایشی از سراسرنمای مقاومت در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد. همچنین قرار است تا در آینده ای نزدیک با حمایت شهرداری تهران از هنرمندان، فیلم هایی با مضامین مربوط به عاشورا تهیه و در این فضای فرهنگی به نمایش گذاشته شود.
 
حال نوبت هنرمندان است

بدون شک بهره برداری آزمایشی از نخستین سینمای کروی کشور که در نوع خود در میان کشورهای آسیایی کم نظیر است و تاکید آن بر موضوع مقاومت مردم در دوره جنگ تحمیلی و از جان گذشتگی شهدا، جانبازان و ایثارگران فرصتی برای تشویق هنرمندان عرصه دفاع مقدس محسوب می شود. فرصتی که می تواند به خلاقیت هر چه بیشتر در این عرصه بیانجامد و به هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان نوید اکران آثار هنری در بهترین و استانداردترین فضای ممکن را دهد.

حال نوبت هنرمندان است که با کوله باری از تجربه و خاطره از جنگ پا به میدان بگذارند و با ساخت آثار جدید منطبق با استانداردهای سراسرنما، طرحی نو دراندازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار