زنگ‌ها درباره به خطر افتادن تاجیکستان، یک کشور متزلزل دیگر در آسیای مرکزی به صدا درآمده است.
کد خبر: ۲۲۶۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 09 May 2016
 تاجیکستان به ندرت در خبرها جای می‌گیرد، اما برخی عوامل باعث شده است که این کشور عضو جماهیر شوروی سابق به سمت بحران حرکت کند، عواملی مانند "حاکمیت مستبد، شورشیان افراط‌گرا، اقتصاد متزلزل و همسایگان ناپایدار و بی‌ثبات."

روسیه و آمریکا هر دو نگران هستند که وضعیت تاجیکستان، این کشور را به سمت بحرانی در منطقه سوق دهد.

گروه بین‌المللی بحران در گزارشی هشدار داد، تاجیکستان که‌ مرز مشترک با افغانستان دارد، هم از داخل و هم از خارج تحت فشار قرار گرفته است.

شورشیان افراط گرای اسلامی و پلیس محلی در استانهای جنوبی این کشور در درگیری به سر می‌برند و از دیگر سو دولت کنترل‌هایی را بر آزادی مذهب و مخالفان سیاسی اعمال می‌کند که این اقدامات باعث بروز ناآرامی در این کشور شده است.

پائول استرانسکی، یکی از کارشناسان ارشد امور روسیه و اوراسیا در موسسه بین‌المللی صلح در این باره می‌گوید: امامعلی رحمان (رییس جمهوری این کشور) سرکوب می‌کند. حزب نهضت اسلامی، بزرگ حزب اپوزیسیون تاجیکستان ممنوع شده و به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است. این در حالی است که این حزب تنها حزب میانه روی اسلامی در این کشور بود که اکنون اجازه فعالیت به آن داده نمی‌شود. سرکوب گروههای مخالف به خصوص سازمانهای اسلامی با تمایل دولت تاجیکستان به حفظ سکولاریسم انجام می‌گیرد، این در حالی است که 98 درصد از مردم این کشور مسلمان هستند.

وی ادامه می‌دهد: این اقدام بدین معناست که اسلام تنها در قالب پارامترهای مشخص می‌تواند در تاجیکستان باشد.

پلیس در تاجیکستان در ولایت ختلان در مرز افغانستان در ماه ژانویه اعلام کرد که ریش نزدیک به 1300 نفر در راستای مبارزه با نفوذ خارجی زده شده است.

بیش از 160 مغازه فروش لباس‌های اسلامی بسته شده است. افراد زیر سن قانونی از ورود به مساجد منع شده‌اند و به تازگی پارلمان به کارگیری اسامی عربی را ممنوع اعلام کرده است.

تحلیلگران اعلام می‌کنند که این وضعیت با توجه به اقتصاد بیمار تاجیکستان وخیم‌تر شده است.

جاشوئا کوسرا، خبرنگار سایت خبری اوراسیا نت اعلام می‌کند: بسیاری از جوانان تاجیکی به دلیل بی ثباتی اجتماعی، کشور را ترک می‌کنند.

وی با اشاره به خطر عملیات تروریستی طالبان در شهرهای مرزی تاجیکستان ادامه می‌دهد: نیروهای پلیس مرزی تاجیکستان توسط طالبان ربوده می‌شوند و آزادی آنها چند ماه طول می‌کشد.

در همین راستا، گروه بین‌المللی بحران اعلام می‌کند در حملات اخیر طالبان برخی نیروهای خارجی مانند نیروهای خارجی در استان بدخشان افغانستان علیه ارتش افغانستان حضور دارند.

چندین تاجیکی هم به اتهام عضویت در گروه جماعت الانصارلله که با القاعده و طالبان ارتباط دارند، بازداشت شده‌اند.

با این حال هنوز روابط این افراد با این گروه چندان روشن نیست، اما مقامات تاجیکی با استفاده از این اتهامات به مجازات افراطگرایان مذهبی اقدام می‌کنند.

هم چنین مرز تاجیکستان و افغانستان یکی از کریدورهای قاچاق مواد مخدر در افغانستان بوده که این مساله نگرانی‌ها را تشدید کرده است.

بر اساس گزارش سالانه کمیسیون آزادی مذاهب بین‌المللی در آمریکا، واشنگتن رسما تاجیکستان را به عنوان یک کشور نگران کننده در ارتباط با نقض آزادی مذاهب معرفی کرده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار