در اين حوزه بدهكاري شديد بيمه به بيمارستان ها و داروخانه ها يكي از كمبودها است كه مي تواند زنجيره تامين را دچار مشكل كند.
کد خبر: ۲۲۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹ 27 April 2016
 رئيس سازمان غذا و داروي كشور گفت: بدهكاري شديد بيمه ها به بيمارستان ها و داروخانه ها كه همواره نيز در حال افزايش است مي تواند به موفقيت هاي طرح تحول نظام سلامت آسيب بزند.

رسول ديناورند روز چهارشنبه در همايش معاونان غذا و داروي كشور در همدان افزود: در حوزه دارو دولت در سالجاري به شدت بر روي كمبودها حساس است چرا كه امسال به گونه اي سال آخر فعاليت دولت يازدهم است و بايد همه كنترل و نظارتها تا انتخابات بعدي به طور كامل انجام و پيگيري شود.

وي عنوان كرد: در اين حوزه بدهكاري شديد بيمه به بيمارستان ها و داروخانه ها يكي از كمبودها است كه مي تواند زنجيره تامين را دچار مشكل كند.

وي ادامه داد: تلاش ها براي رفع اين مشكل زياد و بي نتيجه است چرا كه روز به روز اين بدهي سنگين تر شده و نگران كننده است و اين مي تواند باعث شروع بحران كمبود شود كه حل آن ساده نيست.

وي بيان كرد: اين بدهي مي تواند زنجير وار در سيستم درماني تاثير گذار باشد به گونه اي كه هم اكنون ديده مي شود كه برخي بيماران را نسخه به دست براي تامين دارو به بيرون مي فرستند و علت آن نيز اين است كه بيمارستان پولي ندارد كه به پخش كننده بدهد و پخش كننده نيز دارويي در اختيار بيمارستان قرار نمي دهد. 

ديناورند با بيان اينكه كمبود را نمي شود درمان كرد افزود: بايد از اين مشكل پيشگيري كرد و اصل هنر ما هم پيشگيري از كمبود است چرا كه اگر كمبودها ايجاد شود بايد براي حل آن دوندگي هاي زيادي داشته باشيم.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيان كرد: مقدار واردات دارو در سال 94 از سال 91 كه بحران شديد دارويي وجود داشت كمتر بوده كه اين يك تناقض است.

وي ادامه داد: اين يعني ارزي كه در سال 91 براي واردات دارو هزينه شده است بسيار بيشتر بود اما باز در اين حوزه مشكل داشتيم اما در اين مدت برنامه ريزي ها به گونه اي بوده است كه كمبودي نداشته باشيم.

ديناروند افزود: سال 95 هم كه سال اقتصاد مقاومتي است بايد از ايجاد بسياري از كمبودها جلوگيري شود و اگر در حوزه اي كمبود وجود دارد به دليل كاهش واردات براي استفاده از توان داخلي است.

وي تصريح كرد: دعواي سر داروخانه ها هم امروز مباحث صرفا كسب و كاري است كه هر روز يك نماينده مجلس و يا خود ملت به اين موضوع اعتراض مي كنند. 

ديناورند افزود: در رابطه با تجهيزات پزشكي كارهاي بزرگي انجام شده است كه اين كارها در اين طرح و در مورد دارو بيشتر به چشم مي خورد چرا كه پيش از اين، اين حوزه رها بود و بيماران براي خريد تجهيزات به بيرون از بيمارستان رفته و به صورت نقدي خريد خود را انجام مي دادند و پس از آن نيز مشخص نبود كه آيا بيمه ها آن را قبول مي كنند.

وي عنوان كرد: اما با اجراي طرح تحول نظام سلامت تامين اين تجهيزات نيز به بيمارستان ها محول شد و پرداخت ها از جيب مردم كم شد در حاليكه منتقدان مي گفتند كمر دولت در اين طرح شكسته مي شود.

وي تصريح كرد: آنها معتقد بودند كه اين رايگان پردازي مي تواند باعث افزايش درخواست مردم شود اما اين سهم كاهش پيدا كرد، ضمن اينكه دسترسي را دهها برابر بيشتر كرديم و ميانگين رفتن بيماران براي تامين دارو و تجهيزات به بيرون از بيمارستان كمتر از سه درصد شد.

وي ادامه داد: ميزان دسترسي به خدمات نيز با اجراي اين طرح 13 تا 14 برابر بيشتر شد، اما در كل موفقيت اصلي ما اين است كه هزينه دارو و تجهيزات پزشكي در كل حوزه سلامت كاهش پيدا كرده است. 

**فرهنگ غذايي ايرانيان نيازمند اصلاح است 
رئيس سازمان غذا و داروي كشور عنوان كرد: اثرات فعاليت ها در حوزه غذا و دارو در دراز مدت خود را نشان مي دهد همانگونه كه بحران كمبود دارو را حل كرديم.

وي افزود: در حوزه غذا محور اصلي ما امسال اجراي سند مبارزه با بيماري هاي غير واگير است و كل جهان براي مبارزه با اين بيماري بسيج شده است. 

وي ادامه داد: تحرك در جامعه همواره در حال كاهش و تغذيه نامناسب تر شده و زندگي ماشيني همواره در حال افزايش است و نتيجه آن افزايش وزن بيماري هايي مانند ديابت، بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان و بيماري هاي كليوي است. 

وي تصريح كرد: 75 درصد بار بيماري ها مربوط به بيماري هاي غير واگير است و بيشتر مرگ و ميرها نيز به اين دليل انجام مي شود و جمهوري اسلامي ايران در اين حوزه در منطقه امروز پيشرو است.
وي عنوان كرد: كاهش نمك، كاهش دريافت كالري مردم از اسيد چرب به ترانس از جمله فعاليت هايي است كه تنها با تلاش ما محقق خواهد شد. 

رئيس سازمان غذا و دارو اظهار كرد: ما ضوابط و معيارهاي فني را اصلاح مي كنيم تا استاندارد ملي اصلاح مي شود ما منتظر اصلاح استاندارد نمي مانيم همان گونه ما تاكنون نمانده ايم چرا كه اعمال ضوابط فني ما حاكميت داشته و بايد اجرا شود.

ديناروند عنوان كرد: هم اكنون برنامه ها بر اين است كه بايد اسيد چرب ترانس غذاهاي دريافتي را به صفر برسانيم و در حال كاهش مرحله اي اين امر هستيم. 

وي با بيان اينكه وضعيت ذائقه مردم به شكل وحشتناكي عوض شده است ادامه داد: براي كاهش شكر نوشابه و آبميوه هاي شكر دار برنامه ريزي شده و بايد به مرحله اجرا برسيم چرا كه هم اكنون تنها در هر نوشابه در 100 سي سي 14 گرم شكر وجود دارد.

وي بيان كرد: در دلستر مالت كه نبايد شكر وجود داشته باشد را شيربن و آن را تخريب كرده و اين ماده مفيد را به يك نوشيدني مضر تبديل كرده اند. 

ديناورند با بيان اينكه هم اكنون مصرف نمك در كشور 2.5 برابر مطلوب جهاني است افزود: ميانگين كالري دريافتي مردم 20 تا 30 درصد بيش از ميانگين جهاني است. 

وي ادامه داد: فقط چهار درصد ايرانيان انرژي كافي را دريافت نكرده و مابقي افراد مازاد نياز دريافت مي كنند.

** 55 درصد كالاهاي كشور نشانگر تغذيه اي دارند 
ديناروند گفت: نشانگر تغذيه اي يا چراغ راهنماي تغذيه اي براي معرفي ميزان مواد مضر همچون قند، چربي، اسيد چرب ترانس و نمك كمك كننده است و خيلي از استان ها در اين برچسب گذاري ها موفق عمل كرده اند.

وي عنوان كرد: در استاني مانند يزد 80 درصد اين برچسب گذاري انجام شده است.
وي ادامه داد: در اجراي اين طرح بايد به 100 درصد مي رسيديم ولي با اين ركود صنعتي باز جاي خوشحالي دارد كه واحد ها تا اين حد همكاري داشته اند كه براي پاسخگويي به اين زحمات بايد به واحد ها كمك كنيم و نظارت ها بايد جدي تر باشد. 

وي ادامه داد: انتظار مردم براي اعمال اين نظارت ها بيشتر است و 63 درصد هم معتقدند كه اين نظارت ضعيف است اما براي توليد هم بايد كمك كرد.

وي با بيان اينكه بروكراسي در حوزه غذا، آرايشي و بهداشتي بالا است افزود: با كاهش اين بروكراسي ها بايد سرعت را بالا ببريم. 

وي بيان كرد: در حوزه غذا ظرفيت خوبي براي واردات و صادرات داريم و برخي واحد هاي ما داراي برند جهاني هستند.

** 10 درصد غذاي موجود در بازار ما قاچاق است
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: مبارزه با تقلب و قاچاق كه هيچگاه از هم جدا نمي شوند در حال انجام است اما اين ميزان قاچاق بالا است.

وي ادامه داد: عدد قاچاق غذا در كشور بالا است اما درصد آن بالا نيست چرا كه بازار غذاي كشور ما یک بازار يك هزار و 200 ميليارد ريالي است.

رئيس سازمان غذا و داروي كشور عنوان كرد: بايد در اين حوزه با جديت وارد شده و راه هاي ورود به اين حوزه را ببنديم و در حوزه نظارت از توان خارج از شبكه دولتي استفاده كنيم.

** در تامين تجهيزات پزشكي بايد به توان داخل تكيه كرد 
ديناورند ادامه داد: با توجه به شعار اقتصاد مقاومتي كه محور آن حمايت از توليد داخل و شركت هاي دانش بنيان است ما خود توليد داريم اما دهها شركت از چين و هند اين كالاها را وارد مي كنند.
وي بيان كرد: براي مقابله با قاچاق، اين شركت ها فعال شدند اما فعاليت آنها لزومي ندارد و با تكيه به توان خود مي توانيم نياز را تامين كنيم و تامين تجهيزات و دارو را بايد به دانشگاه هاي علوم پزشكي واگذار كرد.

** برخي عطاري ها آشكارا در حال تخلف هستند
رئيس سازمان غذا و داروي كشور عنوان كرد: در حوره فرآورده هاي سنتي و مكمل ها برنامه توسعه اي داشته و به دنبال افزايش مصرف اينها هستيم اما بايد زير ساخت ها براي دانشگاه فراهم شود.

وي ادامه داد: در جايي كه بايد جدي تر عمل مي كرديم و اينگونه نشد عطاري ها است كه برخي دانشگاه ها خوب برخورد كردند اما برخي حتي با متادون فروشي عطاري ها هم برخورد نمي كنند.

وي اضافه كرد: نبايد اجازه تخلف آشكار به عطاري ها بدهيم ولي چه در جاهايي كه تحت نظارت مستقيم است و يا اماكني كه تحت نظارت ما نيستند، ضعيف عمل مي كنيم.

وي تصريح كرد: سوپر ماركتي ها خيلي راحت جنس قاچاق مي فروشند و به جرات مي توان گفت 50 درصد اجناس سوپر ماركتي هاي بزرگ بويژه در تهران اين وضعيت موجود است.

** 300 آزمايشگاه كنترل كيفيت در كشور فعال است 
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيان كرد: آزمايشگاه امسال چند كار بزرگ به نتيجه خواهد رساند كه همه آنها جزو مطالبات مردمي هستند.

وي بيان كرد: يكي از اين موارد كنترل، آلاينده ها و تقلبات است كه حدود 500 ميليارد ريال در اين بخش هزينه كرديم و تا سال 96 اين پروژه به نتيجه رسيده و اجرايي مي شود.

وي بيان كرد: فعاليت معاونت غذا و دارو با صدور مجوزهايي همچون مجوز توليد، صادرات، عرضه و واردات همراه است همه را ما مي دهيم كه صدور اين مجوزها فرآيندي است كه اگر مراقبت نشود مي تواند داراي ابهام بوده و امكان فساد را فراهم كند.

همايش معاونان غذا و داروي كشور هشتم و نهم ارديبهشت ماه به ميزباني دانشگاه علوم پزشكي همدان در حال برگزاري است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار