اگر با استدلال قانونی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به غیرقانونی بودن فعالیت شورای عالی سینما قرار باشد، انحلال این شورا اعلام شود، طبیعتاً مصوبات این شورا نیز فاقد وجاهت قانونی است. بنابراین مهم ترین مصوبه این شورا که تشکیل سازمان سینمایی بوده، غیرقانونی است و باید هرچه زودتر سازمان سینمایی به وضعیت سابق یعنی معاونت سینمایی تغییر وضعیت دهد.
کد خبر: ۲۱۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵ 17 April 2016


تعطیلی سازمان سینمایی پس از انحلال شورای عالی سینما؟!
با گذشت دو سال و اندی، وعده‌های مسئولان درباره برگزاری جلسه شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور تحقق نیافت و اکنون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طی روند انحلال عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذار در حوزه سینما سخن به میان آورده است؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک تحقق یابد.

به گزارش «تابناک»؛ شورای عالی سینما، یکی از شوراهایی است که در دولت پیشین بنیان گذاشته شد. این شورا به استناد اصول 127 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، متشکل از نمایندگان ویژه رئیس ‌جمهوری به عنوان عالی‌ترین مرجع سینمای کشور و با اهدافی چون اعمال سیاست‌های واحد و متمرکز در حوزه سینمای ایران، مدیریت واحد و متمرکز تمامی منابع و امکانات ملی در عرصه سینما، پیشرفت همه‌جانبه کمی و کیفی توانمندی‌های ملی در عرصه سینما، پیشرفت متوازن زیرساخت‌های سینمای ایران تشکیل شد.

تقویت مؤلفه‌های سینمای ملی به عنوان یکی از عناصر هویت اسلامی ـ ایرانی، رونق اقتصاد سینما و توانمندسازی بخش غیردولتی فعال در حوزه سینما، حمایت و هدایت سینمای ایران در جهت تحقق اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، مشارکت سینمای ایران در عرصه بین‌المللی، گسترش، تنظیم و ساماندهی بازار فیلم در راستای توسعه اقتصاد سینما و پاسخ‌گویی به نیاز‌ها و مطالبات مخاطبان و افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات سینمای ایران با توجه به مضامین، موضوعات و سوژه‌های ارزشمند از دیگر اهداف این شورا ذکر شده بود.

بر اساس آیین نامه شورای عالی سینما، وظایفی از جمله تصویب سیاست‌های کلان سینمای ایران، تعیین ساز و کارهای لازم برای اعمال مدیریت هماهنگ منابع و امکانات ملی در عرصه سینما، تصویب برنامه‌های حمایت از تولید آثار فاخر سینمایی، تصویب شیوه‌های حمایت از توسعه شهرک‌ها، پردیس‌ها و فضاهای سینمایی و ارائه تسهیلات و پشتیبانی مالی و اعتباری را بر عهده دارد. 

حمایت از تأمین کالا‌ها، خدمات و فعالیت‌های سینمایی، تصویب طرح‌های کلان و راهبردی سینمای ایران و اختصاص منابع لازم، پیشنهاد مقررات و لوایح مورد نیاز در حوزه سینما به مراجع ذی‌ربط، اتخاذ راه‌کارهای مناسب و اصلاح زیرساخت‌ها به منظور بهبود شیوه‌های آموزش و تربیت سینماگران متعهد و تصویب برنامه‌های حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و دستیابی به فناوری‌های روز درحوزه صنعت سینما از دیگر مأموریت‌های این شورای عالی است.

تعطیلی سازمان سینمایی پس از انحلال شورای عالی سینما؟

شورای عالی سینما در دوره محمود احمدی نژاد ـ از دی 1389 تا 21 شهریور 1391 ـ شش بار تشکیل جلسه داد که در چندین جلسه شخص رئیس جمهور وقت حضور داشت. در این نشست‌ها برخی مشکلات سینما مطرح و حتی مصوباتی برای ارائه خدمات به سینماگران 2000 مسکن تحت عنوان مسکن مهر در نظر گرفته شد؛ اما قریب به اتفاق مصوبات این نشست‌ها، منجر به نتایج ملموس و اجرایی نشد و نظیر مصوبات سایر شوراهای عالی روی کاغذ ماند.

شاید بتوان «تصویب تشکیل سازمان سینمایی کشور» را که پس از بحث و بررسی در جلسه سوم شورای عالی سینما در 7 تیر ماه 1390 صورت پذیرفت و به سرعت جنبه عملیاتی یافت، بتوان تنها خروجی عینی این شورا قلمداد کرد. ما در سایر بخش‌ها شاهد اتفاق مهمی نبودیم، ولی نفس تشکیل این شورا و دخیل کردن رئیس جمهور در تصمیم گیری کلان برای سینمای ایران، اتفاق مثبتی بود که در دولت یازدهم نیز کوشش‌هایی برای استمرارش انجام شد.

در دولت یازدهم نیز سه جلسه برگزار شد که از آنها به جلسات مقدماتی شورای عالی سینما نام برده شد اما مشخص نیست آیا این جلسات را که رئیس سازمان سینمایی با لفظ «مقدماتی» از آن یاد کرده بود، می‌توان رسمی تلقی کرد؟ در واقع برای افکار عمومی مشخص نیست که با احتساب این سه جلسه، تاکنون مجموعاً ده جلسه شورای عالی سینما برگزار شده یا بعد از گذشت دو سال از عمر دولت یازدهم، قرار بر برگزاری جلسه هشتم است.

با این حال آنچه غیرقابل چشم‌پوشی است، عدم برگزاری شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور است. دکتر حسن روحانی و تیم فرهنگی دولت یازدهم، همواره از حمایت از سینما سخن به میان آورده، ولی به دلایلی که شاید مرتبط با مشغله رئیس جمهور و اولویت‌های کنونی در حوزه سیاست خارجی، امنیت و اقتصاد باشد، هنوز فرصت حضور روحانی در عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری سینمای ایران فراهم نشده است.

حال علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پاک شدن صورت مسئله خبر داده و در این زمینه عنوان کرده است: «به دولت پیشنهاد دادیم که  شورای عالی سینما را که از گذشته هم هیچ خاصیتی نداشته است، منحل شود. این موضوع هم اکنون در دستور کار دولت است و پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی دولت، در دولت مطرح می شود.»

وی با بیان اینکه ما بررسی و احساس کردیم که این شورا اصلا پایه قانونی ندارد گفت: «مصوبه ای در دولت گذشته درباره تشکیل شورای عالی سینما بوده است که این مصوبه به مجلس ارسال کردند. در مجلس هیات تطبیق مصوبات داریم که باید مصوبات دولت با قوانین را تطبیق دهد که هیات تطبیق قوانین این مصوبه را به دولت برگردانده است تا اصلاح شود و اصلا اصلاح نیز نشده است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: «تشکیل این شورا از ابتدا اشکال داشته است و علاوه بر این در دوره گذشته یک سری شوراهای عالی تشکیل شده است که با توجه به تراکم کاری رییس جمهور به هیچ وجه نمی رسد که همه شوراهای عالی زیر نظر وی تشکیل شود مانند شورای عالی سینما یا شورای عالی حج و ده‌ها شورای عالی که تشکیل می شود.»

اگر با استدلال قانونی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به غیرقانونی بودن فعالیت شورای عالی سینما قرار باشد، انحلال این شورا اعلام شود، طبیعتاً مصوبات این شورا نیز فاقد وجاهت قانونی است. بنابراین مهم ترین مصوبه این شورا که تشکیل سازمان سینمایی بوده، غیرقانونی است و باید هرچه زودتر سازمان سینمایی به وضعیت سابق یعنی معاونت سینمایی تغییر وضعیت دهد. امیدواریم مسئولان درباره این ابهام پاسخ جامعی داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار