ادامه رقابت های مقدماتی انتخابات آمریکا؛
رقابت هاي مقدماتي و درون حزبي انتخابات آمريكا در دو حزب رقيب در روز سه شنبه 8 مارس در ايالت هاي ميشيگان و ميسيسيپي براي حزب دموكرات و در ايالت هاي ميشيگان، ميسيسيپي، آيداهو و هاوايي براي حزب جمهوري خواه ادامه يافت. نتايج بر آمده از رقابت هاي اين ايالت ها گوياي آن است كه دونالد ترامپ و هيلاري كلينتون در دو جناح همچنان پيشتاز هستند.
کد خبر: ۱۹۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 09 March 2016
رقابت هاي مقدماتي و درون حزبي انتخابات آمريكا در دو حزب رقيب در روز سه شنبه 8 مارس در ايالت هاي ميشيگان و ميسيسيپي براي حزب دموكرات و در ايالت هاي ميشيگان، ميسيسيپي، آيداهو و هاوايي براي حزب جمهوري خواه ادامه يافت. نتايج بر آمده از رقابت هاي اين ايالت ها گوياي آن است كه دونالد ترامپ و  هيلاري كلينتون در دو جناح همچنان پيشتاز هستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از پايگاه خبري «يو اس اي تودي» سه شنبه 8 مارس برابر با 18 اسفند رقابت هاي مقدماتي و درون حزبي انتخابات رياست جمهوري آمريكا در ايالت هاي ميشيگان و ميسيسيپي براي حزب دموكرات و در ايالت هاي ميشيگان، ميسيسيپي، آيداهو و هاوايي براي حزب جمهوري خواه ادامه يافت و نتايج كلي بر آمده از اين انتخابات گوياي آن است كه در دموكرات ها برني ساندرز در ميشيگان و هيلاري كلينتون در ميسيسيپي پيروز شدند و از آن سو در ميان جمهوري خواهان دونالدترامپ آراي ميشيگانو ميسيسيپي را به دست آوردند.

از نكات قابل توجه اين انتخابات آن بود كه پيش از برگزاري انتخابات سه شنبه ودر ميان نامزدهاي جمهوري خواه جان كاسيچ، ماركوروبيو و تدكروز اميد فراواني براي جبران عقب ماندگي هاي گذشته و متوقف كردن دونالد ترامپ داشتند اما نتايج نهايي از ناكامي آنها در اين رابطه خبر مي دهد.

در همين راستا دونالد ترامپ صبح روز سه شنبه در شبكه «ABC» آمريكا گفت: ما تا الان بسيار خوب عمل كرديم و يقين بدانيد دولت آتي از آن جمهوري خواهان خواهد بود. در اين مسير رقباي من با هزينه كردن ميلياردها دلار تلاش مي كنند من را از دور رقابت ها حذف كنند اما نتايج نشان از ناكامي آنها مي دهد.

ترامپ در جريان رقابت هاي روز سه شنبه از هواداران خود مي خواست تا با بالا بردن دست خود تعهد خود به رأي دادن به او را نشان دهند كه اين حركت از سوي منتقدان به رفتار نظامي نازي ها در دوران جنگ جهاني دوم تشبيه شد. 

در سوي ديگر ماركوروبيو در جريان انتخابات سه شنبه با بحران شايعه انصراف از انتخابات كه سوي هواداران تدكروز مطرح شده بود، روبه رو شد. اساس اين شايعه كه از سوي روبيو تكذيب شد آن بود كه او براي جلوگيري از پيروزي ترامپ با تد كروز متحد شده است.

روبيو در جمع خبرنگاران خطاب به شهروندان گفت كه شيوه فعاليت و رفتار ترامپ به گونه اي است كه اگر او نامزد نهايي جمهوري خواهان در انتخابات نهايي باشد، قطعاً در برابر دموكرات ها شكست خواهد خورد و اگر شما به تدكروز يا جان كاسيچ رأي بدهيد، انگار به ترامپ رأي داده ايد.

تدكروز ديگر نامزد جمهوري خواه نيز كه در جريان سخنراني هاي خود در رقابت هاي سه شنبه به خبرنگاران گفته بود، امروز روز بدي براي ترامپ خواهد بود و او شكست سنگيني متحمل خواهد شد؛ اين اتفاق را به نوعي در رابطه با خودش تجربه كرد.

جان كاسيچ ديگر نامزد جمهوري خواه نيز روز سه شنبه بسيار اميدوار بود و در ايالت ميشيگان با گفتن جملاتي نظير من قصد دارم از اين به بعد نمايش خوبي داشته باشم و در ادامه موفق ظاهر خواهم شد، اضافه كرد تدكروز در حال به دست آوردن موفقيت هاي آني است و من فكر نمي كنم اين موفقيت ها براي او ادامه دار باشد.

از ديگر نكات جالب توجه انتخابات روز سه شنبه پيوستن نيل بوش برادر رئيس جمهور سابق و جب بوش نامزد انصراف داده به تيم تد كروز بود.

اگرچه در ميان جمهوري خواهان رقابت ها بيشتر سمت و سوي تخريب و يا حذف رقيب را  داشت اما از آن سو و در جريان  رقابت دموكرات ها بيشتر مباحث اقتصادي، صنعتي و برنامه هاي كاربردي مورد توجه بود.

پيش از برگزاري انتخابات روز سه شنبه نامزدهاي حزب دموكرات در ايالت ميشيگان و در مناظره اي به ميزباني شبكه «سي ان ان» شركت كردند كه در آن در مورد موضوعات مختلفي به بحث پرداختند تا شانس خود را در انتخاباتي كه امروز در ايالت‌هاي ميشيگان و مي‌سي‌سي‌پي برگزار مي‌شود افزايش دهند.

ساندرز در اين مناظره گفت: من اگر رييس‌جمهور شوم سرمايه‌گذاري و پول زيادي را صرف سلامت رواني امريكايي‌ها مي‌كنم و سپس با شوخي ادامه داد: وقتي كه مناظره جمهوريخواهان را مشاهده مي‌كنم بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌كنم سرمايه‌گذاري براي سلامت رواني لازم است.

كلينتون نيز در بخشي از اين مناظره با انتقاد از مناظرات جمهوري خواهان به‌شدت به آنها حمله كرد و گفت كه اين سطح از گفتمان در رقابت‌هاي جمهوريخواهان مسخره است. او تاكيد كرد ترامپ با قلدري و هياهو قصد دارد تا ضعف‌هاي خود را بر مردم امريكا بپوشاند. من براي پايان دادن به تفرقه و متحد كردن كشور در اين رقابت‌ها حاضر شده‌ام.

ساندرز همچنين روز سه شنبه از برنامه ها و نظرات خود در سال هاي پيشين در مورد صنعت خودروسازي، اشتغال زايي دفاع كرد و از كلينتون بخاطر تصميماتي كه در سال 2009 اخذ كرد و 4 ميليون شغل را در ايالت ميشيگان با مشكل روبه رو كرد انتقاد كرد.

كلينتون نيز با اظهار اميدواري به منظور همكاري با ساندرز در آينده گفت من اميدوارم با او كاركنم. طرح و برنامه هاي ساندرز نشان از شور و شوق او مي دهد و هواداراني كه ساندرز به سمت خود جذب كرده است، در ادامه انتخابات را مهم تر و جدي تر مي كند.

جزئيات نتايج انتخابات روز سه شنبه نشان از آن دارد  كه در ايالت ميشيگان و در حزب دموكرات برني ساندرز 50.6 و كلينتون 47.5 آراء را به دست آوردند و در ميان جمهوري خواهان در اين ايالت نيز توزيع درصد آراء نشان از پيروزي ترامپ با 36.5 درصد داشت. در ادامه جان كاسيچ با 25 و كروز با 24.8درصد رأي دوم وسوم شدند.

در ايالت ميسيسيپي نيز  در ميان دموكرات ها كلينتون 82.9 و ساندرز 16.1 درصد آراء را كسب كردند و در ميان جمهوري خواهان ترامپ 47.7 درصد و تد كروز 36.5 درصد آراء از آن خود كردند.

در ادامه و در قالب جدول به نتايج كلي ايالت هايي كه سه شنبه در آنها انتخابات برگزار شد، اشاره مي شود:

کلینتون و ترامپ، باز هم در صدر آرای انتخابات دو حزب آمریکا

در ادامه و در قالب جدول نتايج كلي رقابت هاي درون حزبي و ايالتي انتخابات رياست جمهوري آمريكا نمايش داده مي شود:

کلینتون و ترامپ، باز هم در صدر آرای انتخابات دو حزب آمریکا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار