کرسی آزاد اندیشی با موضوع ادوارشناسی مجلس شورای اسلامی در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برگزار شد.
کد خبر: ۱۸۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹ 27 February 2016
کرسی آزاد اندیشی با موضوع ادوارشناسی مجلس شورای اسلامی در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست سعید طاهری، دانشجوی پیرو خط امام(ره)، مصطفی فیضی دانشجوی اصلاح‌طلب، میلاد بیرونی فعال سیاسی مستقل، آرش نظری دانشجوی اصلاح‌طلب و میثم خانی دبیر سابق انجمن اسلامی به بحث پرداختند.

در آغاز این نشست میثم خانی، دبیرسابق انجمن اسلامی با طرح سوال ماهیت اصلاحات چیست؟ گفت: عده‌ای در کشور شعار اصلاحات را که به ظاهر شعار مثبتی است و عده‌ای شعار نفی اصلاحات سر می‌دهند اما این مسأله مطرح می‌شود که چرا نفی اصلاحات می‌کنند؟ مگر می‌شود کسی با اصلاحات مخالف باشد که در جواب باید گفت بله می‌شود در واقع این یکی از راه‌های دشمن است که در جامعه تفرقه‌افکنی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه اصلاحات به دو صورت است، افزود: یک نوع از اصلاحات، اصلاحات اسلامی، انقلابی و مفید است و دیگری اصلاحات آمریکایی است.

وی تصریح کرد: اصلاح یعنی اینکه نقاط منفی به نقاط مثبت تبدیل شود؛ به عنوان مثال اگر امنیت شغلی و ثبات مقررات نبود ما باید آن را اصلاح کنیم، حال هر دولتی برروی کار باشد تفاوتی ندارد.

خانی اظهار کرد: اگر عدم امنیت شغلی، عدم ثبات مقررات و گرایش مصرف‌گرایی رو به رشد است، این فساد است.

سعید طاهری، دانشجوی خط امام(ره) نیز در ادامه گفت: در بحث پیرو خط امام(ره) دو مطلب وجود دارد؛ یکی شخص خود امام(ره) و دیگر خط امام(ره) مطرح است.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) را انقلابی‌ترین و اصلاح‌طلب‌ترین فرد می‌دانیم، افزود: معتقدیم انقلاب اسلامی هزینه‌هایی داشت و از طرفی یکسری ارزش‌ها در این رابطه مطرح است به‌طوریکه گفتمان امام(ره) می‌گوید هر کسی این ارزش‌ها را زیرسوال ببرد باید جلویش گرفته شود.

طاهری با تاکید بر اینکه ما پیرو اصلاحاتی هستیم که در چهارچوب قانون باشد، ادامه داد: آزادی‌بیان را خواستار هستیم که قانون اساسی موجود در این زمینه یکسری مسائل را پوشش می‌دهد هرچند با کاستی‌هایی مواجه است.

وی با اشاره به خط امام(ره)، عنوان کرد: وقتی یک شخص به عنوان امام انتخاب می‌شود این فرد برای همه دوران‌ها امام است و مختص زمان خاصی نیست.

این دانشجوی پیرو خط امام(ره) تصریح کرد: خواهان اجرای فرمان 8 ماده‌ای امام خمینی(ره) هستیم و اگر همین فرمان 8 ماده‌ای اجرا شود بسیاری از مشکلات نظام و جوانان حل می‌شود.

وی در بخش دیگری با تاکید بر دوری از تعصبات بیان کرد: نمی‌شود در دفاع از جناحی مطلق‌گرا بود چرا که باید از افراط و تفریط جلوگیری شود.

طاهری با بیان اینکه نمی‌توان تنها از یک جناح دفاع کرد و باید جریان‌شناسی صورت گیرد، گفت: اصولگرایی که اعتقاد به اصلاح و پیشرفت کشور نداشته باشد و دین را ابزاری برای منافع شخصی خود کند، ویا اصلاح‌طلبی که اعتقاد به اصول و قوانین نداشته باشد و یکسری جملات عوام‌پسند و جوان‌پسند بزند اما عملی در کار نباشد قطعا هیچ یک مورد قبول نیست.

وی در بخش دیگری بیان کرد: مجلس سوم، مجلس خوبی بود و 5 هزار و 37 تشکل به دستگاه‌های اجرایی داده شد و حتی بخشی از قوانین سیاسی از جمله روز 13 آبان و استکبارستیزی در این مجلس مصوب شد.

میلاد بیرونی، فعال سیاسی مستقل سخنان خود را با اشاره به مجلس شورای ملی سابق آغاز کرد و گفت: در این دوران بحث نخست وزیری و برخی مسائل پیرامون مباحث اقتصادی و اجتماعی مطرح شد و قوه قانونگذاری بود.

وی افزود: از مهمترین مصوباتی که مجلس شورای اسلامی اول داشت، پیرامون مسائل جنگ بود چرا که در این برهه جنگ آغاز شده بود اما در مسائل فرهنگی و سیاسی هم یکسری مباحث از جمله قانون تشکیل شوراهای اسلامی و عملیات بانکی بدون ربا وجود داشت.

وی بیان کرد: در مجلس اول اکثریت جناح متعلق به جناح مذهبی بود که با جریان لیبرال و بنی‌صدر تقابل داشت و یکی از اتفاقات مهمی که در این مجلس رخ داد، فاجعه 7 تیر و شهادت 32 تن از نمایندگان بود.

بیرونی با بیان اینکه مجلس اول قوی‌ترین مجالس در برگزاری جلسات بود، ادامه داد: حدود 625 جلسه علنی و 15 جلسه غیرعلنی و 2 هزار و 400 ساعت وقت برای برگزاری جلسات در این مجلس گذاشته شد.

این فعال سیاسی مستقل حمایت بالای مردم را یکی از نقاط قوت مجلس اول دانست و گفت: یکی از ایراداتی که به این مجلس وارد است این بود که نمایندگان تجربه قانونگذاری نداشتند و سعی داشتند براساس فقه اسلامی کار کنند به‌طوریکه ترکیبی که در این مجلس وجود داشت ترکیب فرهنگیان و معلمان بود که تناسبی با نیازهای مجلس در آن دوران نداشت.

مصطفی فیضی، دانشجوی اصلاح‌طلب نیز در این نشست با بیان اینکه در مجلس اول از تمامی احزاب، گرایش‌ها و افکار وجود داشت، گفت: در مجلس اول همدلی خاصی بین مردم وجود داشت و حمایت‌های خاصی از ارگان‌های مختلف صورت می‌گرفت.

وی با تاکید بر واکاوی تاریخ، بیان کرد: اگر سیر تحولات جامعه را از زمان مشروطه بررسی کنیم میبینیم مردم ما خواسته‌هایی داشتند اینکه مجلسی تشکیل شود که حرفی که مدنظر عده‌ای خاص را بزند چیزی نیست که مردم ما می‌خواسته و می‌خواهند به‌طوریکه از مشارکت آنها این مسأله مشاهده میشود.

فیضی افزود: مشارکت مردم در مجلس پنجم 71 درصد، مجلس ششم 70 درصد و از مجلس ششم به بعد به 50 درصد رسیده است.

آرش نظری، دیگر دانشجوی اصلاح‌طلب حاضر در کرسی آزاداندیشی با اشاره به آرمان‌ها و اهداف اصلاح‌طلبی، عنوان کرد: استقلال و عدم وابستگی به کشورهای دیگر، آزادی و جمهوریت از اهداف اصلاح‌طلبی بوده است.

وی با طرح این سوال که "اصلاحات چیست؟" ادامه داد: منظور از اصلاحات ،جریان اصلاحاتی است که از دوم خرداد آغاز شد که شاهد جریانات دلسوز و انقلابی بودیم که برای اصلاح قوانین آمده بودند.

وی افزود: در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز اصلاحات وجود داشت اما به نفع منافع ملی نبوده است.

به‌گزارش ایسنا؛ در بخشی از این نشست دانشجویان به بحث و تبادل‌نظر و طرح سوالاتی پرداختند که البته برخی از مباحث منتقدین با واکنش‌ دانشجویان حاضر در این نشست همراه شد به‌طوریکه دانشجویان نظرات موافقین خود را با تشویق همراهی و تایید کردند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار