اولین صفحه قصه پرغصه قطارشهری کرج ۹ سال قبل در نیمه دوم سال ۸۵ نگاشته شد. در سال ۸۵ قرارداد پروژه خط دو قطار شهری کرج و حومه با بهره‎گیری از روش”طرح وساخت”با تامین مالی خارجی (فاینانس) با مبلغ ۶۹۴ میلیون دلار به صورت مقطوع ومدت ۴ سال با یکی از شرکتها به عنوان پیمانکار اصلی منعقد گردید.
کد خبر: ۱۷۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸ 01 February 2016
همزمان با انتشار خبر انعقاد قرارداد پروژه قطار شهری می‎شد برق شادی را در چشمان هزاران شهروند کرجی مشاهده نمود، هرچند آن زمان مشکلات ترافیک و آلودگی مانند امروز تبدیل به معضل اجتماعی نشده بود. ولی حتی تصور بهره‎مندی از قطار شهری نیز خود، امیدوارکننده و شیرین بود.

قرارداد پروژه خط ۲ قطار شهری کرج، پس از چهارده ماه تاخیر از زمان برگزاری مناقصه در تاریخ ۹/۱۲/۸۵ به شرکت سابیر ابلاغ و بدین ترتیب پیمان طرح و ساخت از همان ابتدا چهارده ماه از زمان شروع و تداوم اجراء محروم و تبعات آن به آینده پروژه تحمیل شد.

باید گفت مطابق وظایف قراردادی، پیمانکار برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس)موظف در به جریان انداختن نامه توافق با سرمایه‎گذاری از کشور اتریش گردیده بود که انجام شد، لیکن به علت طولانی شدن اخذ مصوبه شورای اقتصاد توسط کارفرما، از زمان تسلیم پیشنهاد بانک مذکور تا تاریخ ۹/۱۲/۸۵که قرارداد تجاری موجود مبادله گردید و همچنین مسائل ناشی از تحریم و موانع موجود در نظام بین‎المللی، بی‎نتیجه و با اعلام کتبی انصراف بانک مذکور، فاینانس کلا متوقف گردید.

پس از طی فراز ونشیبهای فراوان که از حوصله این گزارش خارج است ضمن ریالی شدن پیمان تا سال ۱۳۹۰ بدون اختصاص هیچ گونه مبلغ ریالی از سهم شهرداری و با تخصیص مبالغ ناکافی از اعتبارات دولتی، پروژه شروع وتداوم عملیات طراحی و ساخت، ادامه یافت.

شرایط حاکم بر پروژه در سال ۸۵ تا سال ۹۰و عدم تفاهم به وجودآمده بین کارفرما و پیمانکار منجر به اعلام فسخ قرارداد از طرف کارفرما در سال ۹۰، به پیمانکار شد که موجب توقف ۴ ماه عملیات اجرایی گردیده و پیمانکار را با بیش از یکصدمیلیارد ریال ضررمواجه نمود، جلسات متعدد بین کارفرما، شهرداری، استانداری و پیمانکار منجر به صدور صورتجلسه ادامه همکاری پیمانکار با شرایط تعیین شده گردید و پیمانکار به کار خود ادامه داد.

بعد از تغییرات انجام شده، بار دیگر امید به پیشرفت اجرائی مترو و راه‎اندازی آن در موعد مقرر افزایش یافته و در قبال آن سازمان قطارشهری کرج (کارفرما) متعهد گردید منابع مالی لازم را تامین و همچنین تحویل زمینهای موردنیاز از جمله زمین پایانه را در زمان مقرر به انجام برساند.

در این مدت یعنی از انتهای سال ۱۳۹۰به بعد همواره مبالغی که برای پروژه از طرف سازمان قطارشهری کرج در نظر گرفته شده، کمتر از ۲۰درصد مبالغ موردنیاز بوده است، ضمنا بخش عمده از استملاکهای موردنیاز از جمله زمین پایانه که در اجرا و راه‎اندازی مترو نقش مهم و بسزائی دارد و زمینهای مربوط به هواکشهای میان تونلی و گالریهای دسترسی جهت شروع عملیات اجرایی تحویل پیمانکار نگردید.

یکی دیگر از مشکلات بزرگ به وجود آمده در سال ۱۳۹۱افزایش ۳ برابری قیمت دلار و تورم افسار گسیخته کشوری بوده که تمام پروژه‎های عمرانی را به چالش کشانده و اغلب کارفرمایان پروژه‎های ملی را مجبور به درخواست اصلاح قیمت کرده است.

در پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با توجه به اینکه تاکنون کمتر از ۲۰ درصد از بودجه موردنیاز تامین شده، جهت به‎روزرسانی قیمتها عزم جدی و توان لازم در مدیریت شهری دیده نمی‎شود.
مهمترین دلیل طولانی شدن پروژه

بعد از گذشت حدود ۹ سال از آغاز عملیات اجرایی یکی از بزرگترین پروژه‎های ملی در کرج همچنان شاهد بی‎ثباتی در تصمیم‎گیریها در این پروژه هستیم که اگر واکاوی شود به این نتیجه می‎رسیم که مهمترین دلیل طولانی شدن پروژه، عدم تامین منابع مالی می‎باشد.

آنچه از مطالعه پرونده قطار شهری کرج بدست می‌‎آید، این است که این پروژه در صورت اهتمام مدیریت شهری به راحتی قابل تحقق بوده وتنها عدم تزریق به موقع اعتبار، سبب بروز مشکلات در این مرحله شده است.
کارگرانی که ماه‎هاست حقوق دریافت نکرده‎اند

بر کسی پوشیده نیست کارهای زیرزمینی و تونل یکی از سخت‎ترین مشاغل بوده و کارگران شاغل در این کارگاهها شرایط بسیار سختی را متحمل می‎شوند و هم‎اکنون به دلیل مساِئل و مشکلات پیش آمده از جمله عدم پرداخت صورت وضعیتهای تایید شده توسط سازمان قطار شهری کرج، ماههاست حقوق خود را دریافت نکرده‎اند و از نظر اقتصادی شرایط بسیار سختی را تجربه می‎کنند.

علی اصغر همتی، مدیرعامل سازمان قطارشهری کرج و حومه درمورخه ۱۶/۶/۱۳۹۳، از پیشرفت ۴۷درصدی مجموعه قطار شهری کرج خبرداد و گفت: پیگیر وضعیت اعتباری قطار شهری کرج هستیم و در حال حاضر روند تکمیل پروژه ادامه دارد. وی افزود: به غیر از بودجه هم‎اکنون هیچ مشکلی برای تکمیل قطار شهری کرج وجود ندارد و تاکنون در سازه‎های پروژه بطور میانگین پیشرفتی ۴۷درصدی داشته‎ایم.

مورخه ۱۸/۶/۱۳۹۳، عزیز اکبریان؛ نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی، میزان اعتبار تعیین شده برای یک سال فعالیت قطار شهری را ۳۰۰میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه این رقم به دلیل تحریمها ناگهان به شدت افت کرد، افزود: شهرداری کرج سال گذشته با فروش ۲۰میلیارد از اراضی خود توانست تنها از خواب این مجموعه جلوگیری کند.

مدیرعامل قطار شهری کرج در مورخه ۸/۹/۹۴ در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، اظهار می‎دارد: پس از مطرح شدن بحث تامین مالی پروژه قطار شهری کرج، شورای شهر مصوبه‎ای را به منظور تامین مالی این پروژه از طریق فروش زمین به تصویب رساند اما این مصوبه توسط "شستا” و”سابیر” مورد پذیرش قرار نگرفت و شورای شهر نیز اصلاح قیمت انجام پروژه را از دور بررسی خارج کرد و از این به بعد هیچگونه اصلاح قیمتی در هزینه‎های پروژه قطار شهری صورت نخواهدگرفت.

رئیس شورای شهر کرج مورخه ۲۴/۹/۹۴ در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا با اشاره به نتیجه تصمیم‎گیری در مورد وضعیت ادامه همکاری با پیمانکار قطارشهری کرج اظهار داشت: در این زمینه جلسه‎ای با حضور استاندار البرز، معاون عمرانی استاندار، شهردار کرج، مدیرعامل "شستا” و بنده تشکیل شد که مشکلات مربوط به همکاری با "سابیر” در آن مطرح شد.

وی افزود: هرگونه اقدام لازم از سوی مدیریت شهری کرج برای ادامه همکاری با "سابیر”انجام شد (آیا منظور از همکاری ۱۰۰درصد تهاتراست ؟) اما پیمانکار قطار شهری کرج از قبول مصوبات شورا سرباز زد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه در این زمینه مدیریت شهری کرج حتی موضوع تعدیل قیمت را نیز پیشنهاد کرد گفت: "سابیر”پس از گذشت ۲ ماه زیر بار صورت جلسه‎ای که توسط شهردار و رئیس شورای شهر کرج امضاء شد، نرفت. وی تصریح کرد: مدارک و استنادات ارائه شده توسط مدیرعامل "شستا” پذیرفته و مقرر شد تا اقدامات قانونی در این زمینه صورت گیرد و به احتمال قوی پیمانکار جدید براساس ضوابط و مقررات تعیین می‎شود. (آیا تاوان هزینه‎های سنگین فسخ و عقد قرار جدید را شهروندان کرجی که ۹ سال انتظار بهره‎مندی از قطار شهری را کشیده‎اند، باید بپردازند؟!) دادگو ادامه داد: منتفی شدن مصوبه شورا مبنی بر تعدیل قیمتها از سوی "سابیر” از جمله دلایلی بود که سبب شد مدیرعامل شستا با قطع این همکاری موافقت کند.
توضیحات شستا درباره ادامه همکاری سابیر با قطار شهری کرج

روابط عمومی شرکت سرمایه‎گذاری تامین اجتماعی درتوضیحاتی درباره ادامه همکاری شرکت سابیر اظهارداشت:پس از دیدار استاندار البرز، اعضای شورا و شهردار کرج با مدیرعامل شرکت سرمایه‎گذاری تامین اجتماعی، پس از بررسی همه‎جانبه شرایط کنونی پروژه متروی کرج به مدیرعامل هلدینگ عمران و حمل ونقل شستا ابلاغ شد که نسبت به رفع موانع کاری موجود اقدام کند. در توضیحات روابط عمومی شستا آمده است: براین اساس این شرکت باید با هماهنگی شهرداری وشرکت راه‌آهن شهری(مترو) کرج نسبت به تسریع در اجرای طرح و به بهره‎برداری رساندن آن اقدام کند.

این روابط عمومی تصریح کرد: علیرغم مشکلاتی که در زمینه تامین اعتبار و سایر موانعی که از گذشته در مسیر اجرای این پروژه قرار داشته، مجموعه شستا کمک می‎کند تا هرچه زودتر رضایت مردم و مسئولان البرز از عملکرد سابیر به دست آید.
در مورخه ۹/۱۰/۱۳۹۴ ابلاغ اخطار فسخ پیمان پروژه قطار شهری کرج براساس ماده ۱۵-۲ به پیمانکار اعلام گردید.

مدیرعامل شرکت سابیر در پاسخ به این اخطار، با اشاره به مفاد قرارداد آورده است: تعجیل در اقدام به فسخ پیمان بنا به دلایل فراقانونی، غیرحقوقی وخارج از مفاد قرارداد و با اهدافی از پیش طراحی شده موجب شده است که تشریفات بسیار معمول و مرسوم قراردادی و حقوقی که حتی در اقدامات روزمره بین طرفین هر قراردادی مرسوم و الزام‎آور است، به فراموشی سپرده شود، لذا مجددا تاکید می‎گردد از آن جا که نامه شماره ۱۰۸۱۲-۹۴ مورخ ۷/۱۰/۱۳۹۴ مشاور که مبنای نامه فوق‌‎الذکر آن کارفرمای محترم می‎باشد دریافت نگردیده است، نامه ابلاغ اخطار فسخ پیمان آن کارفرمای محترم فاقد اعتبار حقوقی و قراردادی است.

لازم به ذکر است طی رتبه‎بندی انجام گرفته توسط سازمان مدیریت صنعتی (مرکز رتبه‎بندی شرکتهای برتر)سابیر بعنوان دومین پیمانکار برتر کشور در حوزه عمرانی انتخاب شده است.همچنین در اولین رتبه‎بندی انجام گرفته از میان بیش از ۲۵۰ شرکت زیر مجموعه شستا،بعنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر انتخاب گردیده است. گفتنی است چندی پیش بنا به دعوتی که از مدیرعامل سابق قطار شهری کشور، محسن هاشمی به عمل آمد، وی طی بازدید از عملیات اجرایی پروژه، بنا به درخواست میزبان، گزارشی در این زمینه تهیه نموده که بنظر می‎رسد با توجه به کارنامه درخشان و موفقیتهای انکارناپذیر وی در متروی کشور، مطالعه گزارش می‎تواند نشان دهد که آیا پیمانکار توان ادامه کار را دارد یا نه، البته علیرغم اعلام آماده بودن گزارش، هنوز اقدام جهت دریافت آن صورت نگرفته است.
مشکلات حدود ۸۰۰ کارگر و خانواده‎های‎شان در ماه‌های پایانی سال

در پایان انتظار می‎رود هزینه اختلافات بین کارفرما و پیمانکار بعد از ۹ سال کش‎وقوس، به شهروندان تحمیل نشود، البته در حال حاضر سرنوشت حدود ۸۰۰ کارگر و خانواده‎هایشان نیز با این پیمان گره خورده و کارگرانی که چندین ماه حقوق معوقه دارند، چشم‎انتظار تعیین تکلیف پروژه قطار شهری کرج هستند تا با نزدیک شدن به ماه‎های پایانی سال، ابرهای تاریک ناامیدی بر زندگی‎شان سایه نیندازد.

گزارش از فرشته خاکپور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار