مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت:کاوش‌های باستان شناسی در منطقه شادیاخ نیشابور ساماندهی می‌شود.
کد خبر: ۱۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۱ 30 March 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی رجبعلی لباف خانیکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نیشابور اظهار داشت: منطقه شادیاخ یکی از گنج‌های پنهان نیشابور است که برای کاوش آن منابع مالی محدودی داریم.

وی افزود: در همین محل موزه صحرایی شادیاخ، عمارت اشرافی کوچکی را داریم که تاسیسات مختلف چون مطبخ، حمام، ریخته‌گری، آب انگورگیری، تالار بارعام و انواع تزئینات و گچبری را شاهدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: به‌دنبال انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای پیشبرد امور کاوش شادیاخ و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در نیشابور هستیم.

لباف خانیکی با بیان اینکه نیشابور همه چیز دارد ولی چیزی که بیش از همه چیز دارد و می‌تواند معتبرترین برند باشد تاریخ نیشابور است، تصریح کرد: مطابق اسناد امکان حیات از حدود هفت هزار سال پیش در نیشابور وجود داشته و جوامع پیشرفته‌ای در دشت نیشابور حضور داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نقطه به نقطه دشت نیشابور از محوطه‌های تاریخی پوشیده است اما رسوبات بینالود و حوادثی چون زلزله‌ها و تخریب‌ها موجب دیده شدن جاهای بسیار محدودی شده است و به‌طور مثال می‌توان گفت که به‌صورت اتفاقی مجسمه‌ای مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد را یافتیم.

لباف خانیکی تصریح کرد: مساحت شهر کهن نیشابور حداقل سه هزار و 500 هکتار و مطابق برآورد استاد باستان‌شناسی کشور تا 15 هزار هکتار برآورد شده است.

وی تصریح کرد: حداقل 25 روستا در محدوده تاریخی شهر کهن نیشابور قرار دارند که هر کدام به نوبه خود با گودبرداری و آبگیری زمین‌های کشاورزی در تخریب محوطه‌های تاریخی چون تپه آلب‌ارسلان که شناسنامه و هویت تاریخی کشورمان هستند نقش دارند و باید از امحای لکه‌های تاریخی شهر کهن جلوگیری کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در کتب تاریخی در بیان عظمت مسجد ابومسلم مربوط به حدود سال 130 هجری قمری مطالب عجیبی نوشته‌اند که می‌توان به سرستون‌ها و کنگره طلایی آن اشاره کرد، افزود: در عکس‌برداری هوایی منطقه مسجد ابومسلم مشخص شده و با حداقل دو متر خاک‌برداری می‌شود به آن دست یافت.

وی افزود: علاقه مندیم که در بحث کاوش‌ها به کاخ مسعود غزنوی برسیم که استاد ابوالفضل بیهقی آن را در کتاب تاریخ خود به زیبایی تمام ترسیم کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار