معاون تشکل‌های کشاورزی تعاون روستایی کشور در جمع کارگزاران نظام صنفی کارهای کشاورزی استان :
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: فقط ۱۹ درصد از کشاورزان استان در نظام صنفی عضویت دارند/ تشکل‌ها اگر ضعیف باشند کارها به خوبی انجام نمی شوند/ نباید بهره برداران بخش کشاورزی را درگیر بورکراسی‌ اداری کرد
کد خبر: ۱۶۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۷ 17 January 2016

ü معاون تشکل‌های کشاورزی تعاون روستایی کشور: دغدغه عمده کشاورزان تولید محصول و بازار فروش آن است/ در حوزه اطلاع رسانی باید بسیار کار شود به این دلیل که بسیاری از کشاورزان با نظام صنفی آشنا نیستند

ü مدیر تعاون روستایی استان: از مجموع 79 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان 16 هزار نفر عضو نظام صنفی کشاورزی هستند

ü مدیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی خراسان جنوبی: اگر قرار است همه بهره‌برداران بخش کشاورزی عضو نظام صنفی شوند باید توجه خاصی به این صنف بشود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: فقط ۱۹ درصد از کشاورزان استان در نظام صنفی عضویت دارند، در حالی که بدون همکاری کشاورزان برای عضویت در تشکل‌های صنفی، وظایف حمایتی بهینه و در زمان مناسب انجام نخواهد شد.

هاشم ولی پور مطلق در جلسه نظام صنفی کارهای کشاورزی استان با بیان اینکه این تعداد عضویت در استان به دلیل شرایط اقتصادی کشور پایین است، اظهار کرد: محدودیت‌های موجود در بخش تشکل‌ها، فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی را محدود می کند.

وی سپس افزود: در سال آینده تلاش می کنیم تا حتی المقدور قالب و روند تشکل‌های کشاورزی را احیا کنیم و مشکلات عضویت را برطرف کنیم تا در آینده بالغ بر 50 درصد بهره برداران بخش کشاورزی در تشکل‌های نظام صنفی عضو شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: تشکل‌ها اگر ضعیف باشند کارها به خوبی انجام نمی شوند و باید آنها را قوی کرد تا بهره برداران بخش کشاورزی باور کنند که کارهای تشکل‌ها برای کمک به آن‌ها است و برای رسیدن به اعتماد مشترک باید دبیران نظام صنفی شهرستان‌ها کشاورزان را در کنار خود داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه دبیران نظام صنفی نباید مسائل شخصی خود را درگیر کارهای دیگر کنند، گفت: نباید دغدغه‌های شخصی را درگیر کار مردم کرد و در این راستا نظام صنفی شهرستان‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند.

ولی پورمطلق با اشاره به اینکه نباید بهره برداران را درگیر بروکراسی‌های اداری کرد، بیان کرد: مدیریت شرکت‌های آبوران قرار است به نظام صنفی واگذار شود و یک برنامه ی مدون در این خصوص ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید به دنبال تامین اعتبارات بخش کشاورزی به خصوص در شرایط فعلی دولت بود، افزود: اعتبارات استان از سال 83 تا سال 93 برای بخش جهاد کشاورزی حدود 178 میلیارد تومان بوده است.

تناقض آماری در همه بخش‌ها وجود دارد

معاون دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نیز با اشاره به اینکه دانش جدید به بخش کشاورزی خیلی ورود پیدا نکرده است، گفت: تناقض آماری در همه بخش‌ها به خصوص بخش کشاورزی وجود دارد.

مرتضی ادیب افزود: ایران با کمبود بارندگی مواجه است و بارندگی‌ها نیز بر اساس میزان باران یکسال نیست و این ویژگی‌های طبیعی سبب کمبود آب در کشور شده است . در بعضی از مناطق نیز فرسایش خاک باعث شوری آب می شود.

معاون دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه بخش کشاورزی از دانش روز دور مانده است، گفت: بخش کشاورزی ما به صورت معیشتی است و تناقض آماری در همه بخش‌ها به خصوص بخش کشاورزی مانمع از آن می شود که برنامه ریزی ها به درستی انجام شود و نتیجه بدهد. برخی هدر رفتن آب و تبخیر آن را هم به بخش کشاورزی ربط می دهند.

وی با بیان اینکه 4 میلیون و 30 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی کشور وجود دارد، عنوان کرد: دولت برای جلب مشارکت مردم در بخش کشاورزی الزاماتی دارد و از مشارکت مردم در راستای تحقق اهداف بخش کشاورزی استفاده خواهد کرد.

معاون دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه مردم در قالب تشکل‌های مختلف به جهاد کشاورزی کمک می کنند، گفت: از سال 88 نظام صنفی کشاورزی کار خود را آغاز کرد و از این زمان یکسال صرف عادی سازی نظام صنفی شد.

عضویت ۷۰۰ هزار نفر در نظام صنفی

ادیب با بیان اینکه اکنون بیش از 437 نظام صنفی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در 13 شهرستان دیگر نیز نظام صنفی ایجاد خواهد شد و بیش از 700هزار نفر در نظام صنفی عضو هستند که 500هزار نفر از این تعداد پروانه دریافت کرده اند.

به گفته وی برای نظام صنفی 29 وظیفه تعریف شده است و نظام صنفی به عنوان یک چتر حمایتی بخش کشاورزی در حال فعالیت است و در حوزه شهری دغدغه یک واحد صنفی مصرف کننده و مشتری است و دغدغه عمده کشاورزان تولید محصول و بازار فروش آن است.

ادیب با توجه به اینکه تاکنون 270 شغل در کشور کدگذاری و شناسایی شده است، اظهار کرد: پروانه فعالیت بسیار مهم است به این دلیل که در برخی از شهرستان‌ها کشاورزان می توانند با این پروانه‌ها بیش از یکصد میلیون تومان وام دریافت کنند.

وی بیان کرد: نظام صنفی 5 سال است که فعالیت می کند و طبق قانون 20 درصد از صادرات میوه در بخش کشاورزی به بیمه افراد تعلق می گیرد که در سال 93 بیش از 14 میلیارد تومان از این درآمد برای بیمه 12 هزار نفر در کشور استفاده شد و حدود 100هزار نفر تحت بیمه اجتماعی در کشور هستند.

دغدغه نظام صنفی رساندن تسهیلات به دست کشاورز باشد

ادیب به فراهم نشدن زیرساخت‌ها برای نظام صنفی اشاره کرد و گفت: باید به این مسئله توجه بسیاری شود و دولت سه کار عمده هدایت و نظارت و حمایت دارد و در حوزه اطلاع رسانی باید بسیار کار شود به این دلیل که بسیاری از کشاورزان با نظام صنفی آشنا نیستند.

معاون دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه نظام صنفی برای ادبیات مشترک و کارهای مثبت در کشاورزی ایجاد شده است، تصریح کرد: نظام صنفی بر اساس قانون ایجاد شده است تا در بحث بازار و تجارت محصولات کشاورزی فعالیت داشته باشد و دغدغه نظام صنفی باید این باشد که تسهیلات به دست خود کشاورز برسد.

افزایش 35 درصدی بهره‌برداران بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی برای عضویت در نظام صنفی

مدیر تعاون روستایی استان هم گفت: 19 درصد از مجموع بهره‌بردران بخش کشاورزی استان عضو نظام صنفی هستند که می‌خواهیم میزان آن را به سطح 35 درصد طی امسال افزایش دهیم.

اسفندیاری با بیان اینکه در تمام 11 شهرستان استان نظام صنفی وجود دارد افزود: امسال در بخش نظام‌های صنفی کشاورزی در استان چندین جلسه برگزار شده و مجمع نظام صنفی امسال در شهرستان خوسف برگزار شد، همچنین فردا جلسه نظام صنفی در شهرستان فردوس برگزار می‌شود.

اسفندیاری با بیان اینکه از مجموع 79 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان 16 هزار نفر عضو نظام صنفی کشاورزی هستند، یادآور شد: این تعداد 19 درصد از مجموع بهره‌برداران را تشکیل می‌دهند که می‌خواهیم میزان آن را به سطح 35 درصد در سال جاری افزایش دهیم.

عضویت ۱۶ هزار کشاورز استان در نظام صنفی کشاورزی

مدیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی استان نیز با اشاره به عضویت فقط ۱۹ درصد از بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در نظام صنفی کشاورزی گفت: راه‌اندازی نظام صنفی کارهای کشاورزی در استان با تأخیری دوساله نسبت به استان‌های دیگر انجام شد که دلیل این تأخیر عدم پذیرش این جایگاه از طرف مسئولان قبل بود. اما هم‌اکنون این نظام با همکاری مسئولان نسبت به سایر استان‌ها قدم‌های خوبی برداشته است.

مدیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی خراسان جنوبی افزود: از ۷۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان تاکنون نزدیک به ۱۶ هزار نفر آن‌ها عضو نظام صنفی کارهای کشاورزی شده‌اند.

کریمدادی با تأکید بر اینکه اگر قرار است همه بهره‌برداران بخش کشاورزی عضو نظام صنفی شوند باید توجه خاصی به این صنف شود، عنوان داشت: علاوه بر این، نیاز است قدم‌های مثبتی برای سازمان‌دهی بخش کشاورزی برداریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار