معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه ۱۵۰۰ شرکت دانش‌ بنیان در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۵۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵ 07 January 2016

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت می‌کنند.

به گزارش تسنیم ،دکتر علی وطنی در جلسه هم اندیشی شرکت‌های دانش بنیان استان همدان با بیان اینکه استان همدان 106 هزار دانشجو دارد، اظهار داشت: چهار هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های استان همدان در مقطع دکترا و 13 هزار نفر نیز در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

وی افزود: تعداد یک هزار و 500 عضو هیئت علمی در سطح دانشگاه‌های استان همدان مشغول فعالیت‌های علمی هستند که تعداد بالای دانشجویان و اعضای هیئت علمی یکی از مزیت‌های علمی استان همدان محسوب می‌شود.

معاون توسعه فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اینکه یک شرکت دانش بنیان در ایران روزانه چهار میلیارد تومان فروش دارد، تصریح کرد: منابع زیرزمینی مانند نفت به عنوان منابع تجدید ناپذیر مطرح هستند، اما منابع وابسته به علم و فناوری تجدید پذیر هستند.

وی بیان کرد: ایران رتبه نخست منابع و ذخایر گازی را در جهان به خود اختصاص داده اما جایگاه ایران در حوزه فناوری کجاست و آیا رتبه اول را دارا هستیم.

وطنی با بیان اینکه از پنج عنصر هیدروژن، اکسیژن، کربن، گوگرد و ازت هفت میلیون فرایند شناسایی شده است، عنوان کرد: برخی از این محصولات برای افزایش کیفیت نیاز کمی دارند و شاید یک محصول در دنیا فقط یک تن مصرف شود، اما تمام صنایع به این فناوری‌ها وابسته هستند.

وی با تأکید بر اینکه ما از ثروت فکر نتوانسته‌ایم ثروت ایجاد کنیم، بیان کرد: در فکر ما قطع درختان و افزایش اراضی برای کشت و داشتن آب زیاد به عنوان منبع درآمد مطرح است و به فکر تولیدات دانش بنیان نبوده‌ایم.

معاون توسعه فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: در سال 2014 در شهر مشهد 500 میلیارد تومان محصولات چینی وارد شده تا به عنوان سوغات مشهد به فروش برسد.

وی با طرح این سؤال که در استان همدان به استثنای لالجین، آیا محصولی به عنوان سوغات شهرهای زیارتی در سبد سوغاتی آنها قرار گرفته است؟ گفت: چرا باید چین با فاصله 10 هزار کیلومتری بتواند بازار سوغات شهرهای زیارتی ایران را فتح کند؟

وطنی با بیان اینکه نگاه ما به فازغ‌التحصیلان دانشگاهی همیشه تهدیدی بوده است، تصریح کرد: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به عنوان سرمایه اصلی کشور یک فرصت هستند و تهدید نیستند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید لیست واردات و صادرات را نگاه کنیم، بیان کرد: وقتی سخن از صادرات غیر نفتی است بحث محصولات پتروشیمی و میعانات گازی است که به نفت وابسته هستند.

وی بیکاری فارغ‌التحصیلان را ظلم دانست و تأکید کرد: همدان دومین استان به لحاظ کمترین نرخ بیکاری در سطح کشور است که این نشان می‌دهد این استان در تولید نقش سازنده‌ای دارد.

وطنی افزود: تحصیل 13 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به معنای 13 هزار پایان نامه است که باید از این طرحه‌های دانشجویی حمایت چراکه دانشجویان با طرح‌های خود می‌توانند مشکلات را حل کنند.

وی گفت: استان همدان کریدور کشور برای صادرات به کشورهای منطقه محسوب می‌شود و این شرایط جغرافیایی برای همدان فرصت است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان همدان در قیاس با دیگر استان‌ها قابل قبول است، بیان کرد: سهم شرکت‌های دانش بنیان در ایجاد اشتغال مستقیم کم بوده اما در اشتغالزایی غیر مستقیم زیاد است.

وی با اشاره به اقلیم و آب و هوای خوب استان همدان، عنوان کرد: استان همدان رتبه نخست سیب زمینی در کشور را به خود اختصاص داده که باید فناوری به کمک کشاورزان بروند تا با کاهش هزینه‌های تولید، بهره وری و سود را افزایش دهند و سیب زمینی تولید شده را فراوری و صادر کنند.

وطنی با اشاره به مزیت‌های نسبی استان که در سطح کشور رتبه نخست تا سوم را دارند، گفت: از مزیت‌هایی که دارای رتبه نخست تا سوم هستند به عنوان پایلوت در استان همدان حمایت می‌کنیم تا به مرحله صنعتی شدن برسد و بعد در سطح کشور توسعه یابد.

وی با بیان اینکه استان همدان رتبه دوم تولید سبزیجات و صیفی‌جات را در کشور به خود اختصاص داده، تصریح کرد: بحث کشت، داشت و برداشت سبزیجات هنوز به روش‌های سنتی انجام می‌شود و باید با کمک فناوری به سمت روش‌های مدرن حرکت کرد.

معاون توسعه فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه دو هزار 700 گونه گیاهان دارویی شناسایی شده است، گفت: استان همدان می‌تواند به عنوان پایلوت تولید عصاره گیاهان دارویی با ارزش در حوزه دارویی با کمک شرکت‌های دانش بنیان وارد شود و ما از این طرح حمایت می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان ایران به روسیه که یکی از کشورهای توسعه یافته جهان است و همچنین به کشور چین که مهد گیاهان دارویی است، این محصول را صادر می‌کنند.

وطنی بیان کرد: هر وقت علم را به فناوری و تبدیل فناوری به تجاری سازی، می‌توانیم موازنه صادرات و واردات کشور را به نفع صادرات افزایش دهیم که به تولید ثروت در کشور می‌انجامد.

وی از آمادگی معاونت توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا خبر داد و تصریح کرد: از آن دسته اساتیدی که در حوزه گسترش مرزهای دانش طرح دارند حمایت می‌کنیم چراکه شاید این طرح‌ها 20 سال طول بکشد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: شرکت‌های بزرگی چون "اپل"، "گوگل"، "فیس بوک" و غیره همه از بستر علوم انسانی هستند که بر فنی و مهندسی سوار شدند و نباید نسبت به علوم پایه بی تفاوت باشیم و توسعه علوم انسانی را اشتباه بدانیم.

وی به ایجاد اکو سیستم دانش بنیان اشاره کرد و گفت: آمادگی ایجاد اکو سیستم در استان همدان به صورت پایلوت داریم اما باید بدانیم که حتی در امریکا نیز هیچ اکو سیستمی مشابه "سیلیکون ولی" وجود ندارد، چراکه اکو سیستم‌ها باید براساس آمایش سرزمین و ظرفیت‌های هر منطقه طراحی و اجرا شود.

وطنی توصیه کرد که از خلق مزیت غافل نشویم و بیان کرد: با استفاده از خلق مزیت می‌توانیم از مزیت‌های نسبی بهره‌مند شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه در سال 92 فقط دو شرکت دانش بنیان در سطح کشور داشتیم، عنوان کرد: تعداد این شرکت‌ها در سال 93 به 156 و در سال 94 تاکنون به یک هزار و 500 شرکت افزایش یافته است.

معاون توسعه فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان در سال 93 بیش از هفت هزار و 600 میلیارد تومان فروش داشتند، گفت: در سال 93 این شرکت‌ها از 60 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی و 15 هزار میلیارد تومان معافیت گمرکی استفاده کردند.

وی بیان کرد: هدفگذاری شرکت‌های دانش بنیان در کشور رسیدن به 20 هزار شرکت است


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار