از تازه های نشر مؤسسه فرهنگی میرداماد گرگان با یادی از دو فرهنگی فقید پیشکسوت گلستان مسیح ذبیحی و قدیر گوکلانی رونمایی شد.
کد خبر: ۱۵۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴ 02 January 2016
به گزارش پنجشنبه ایرنا از دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان استاد حوزه علمیه قم در این آیین که در موسسه میرداماد برگزار شد گفت: اگر بخواهیم دو معجزه پیامبر (ص) را نام ببریم یکی قرآن و دیگری اخلاق است هر چند قرآن را به عنوان معجزه پیامبر (ص) نام می برند ولی در بعضی آثار از اعجاز اخلاقی هم نام برده اند.
سیدمجتبی نورمفیدی در ادامه گفت: موسسه میرداماد با بیش از یک دهه فعالیت با تدبیر و هدایت مؤسس دوراندیش و بزرگوار مسیری را شروع کرده که برگرفته از سیره پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت است.
وی از انتشار دو کتاب توسط موسسه فرهنگی میرداماد خبر داد و گفت: یکی کتاب 'از مرگ تا قیامت' که تألیف آیت اله سیدکاظم نورمفیدی است و با بیان ساده و روان نکات ارزشمند مربوط به برزخ و قیامت را بیان می کند و دیگری کتاب دانشنامه گلستان که دایره المعارف مربوط به گلستان در زمینه های مختلف استان است.
مدیر موسسه فرهنگی میرداماد نیز گفت: از کتبی که امروز از آن رونمایی شد کتاب ظهر آدینه شامل خطبه های نماز جمعه سال های 60 و 61 آیت اله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان است.
احمد خواجه نژاد افزود: کتاب دومی هم که امروز رونمایی شد کتاب صولت خاندان صولی تألیف تقی حسینی گرگانی است.
مسیح اله ذبیحی در چهارم فروردین ماه سال 1308 در روستای زیارت گرگان دیده به جهان گشود.
وی مقدمات علوم را نزد پدرش خواند و سپس تحصیلات جدید را در گرگان آغاز کرد و به خدمت اداره آموزش و پرورش گرگان درآمد.
ذبیحی تحقیقات تاریخی خود را از سنین نوجوانی آغاز کرد و سرانجام در سال 77 در سن 28 سالگی، نخستین بازتاب تحقیقات خود را با کمک علمی مرحوم سیدابوالقاسم امیرلطیفی به نام سالنامه فرهنگ گرگان به چاپ رساند.
از دیگر خدمات وی این بود که برخی از اسناد و نسخه های خطی گرگان را در اختیار دکتر منوچهر ستوده و دکتر ایرج افشار قرار داد و آن دو این اسناد و نسخه ها را منتشر کردند.
ذبیحی سال 1356 در سن 48 سالگی هنگام عمل جراحی قلب در لندن چشم از جهان فرو بست.
کتاب های گرگان نامه، استرآبادنامه، گرگان زمین و همکاری در تالیف از آستارا تا استارباد از جمله آثار اوست.
قدیر گوکلانی هم در سال 1314 در گمیشان متولد شد، تحصیلات ابتدایی خود را در این شهر آغاز و تحصیلات دبیرستان را در بندرترکمن و گنبدکاووس به اتمام رساند.
مرحوم قدیر گوکلانی را می توان پدر آموزش و پرورش کلاله و از چهره های شاخص فرهنگ دشت گرگان نامید.
خانه او همیشه مامن اهل فرهنگ و ادب بود و تا آخرین لحظات زندگانی خود دغدغه آموزگاری داشت. کتابخانه غنی شخصی او در کلاله همیشه به روی اهل تحقیق و پژوهش و دانشجویان باز بود.
او سرانجام در 25 تیر ماه امسال دارفانی را وداع گفت.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار