محمدامين صالحی نژاد
کد خبر: ۱۵۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵ 23 December 2015
اين روزها شاهد ثبت‌نام كانديداهاي محترم انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري هستيم و يك‌بار ديگر تب انتخابات در كشور بالا گرفته. باز هم جناح‌بندي‌ها آغاز شده و تنش‌هاي اجتماعي سياسي ميان جناح‌ها و احزاب، گاه تا درون خانواده‌ها نيز كشيده مي‌شود. و اما تفاوت انتخابات پيش رو...

در دهه گذشته تبليغات كانديداها به نصب پوسترهاي تبليغاتي و برپايي ضيافت‌هاي رنگين در ستادهاي انتخاباتي محدود مي‌شد و فضاي تبليغات كاملا حقيقي بود و به تبع آن، نظارت بر تخلفات تبليغاتي كانديداها نيز آسان‌تر بود. در سال‌هاي بعد كانديداها فيلم تبليغاتي خود را به صورت وسيع در شهر توزيع مي‌كردند و در دوره‌اي نيز ارسال انبوه پيامك مرسوم شد.

شبكه‌هاي مجازي از اواخر دهه 80 در ايران رونق گرفت و از ايميل و چت‌روم و وبلاگ، به سايت‌هاي مجازي مانند كلوپ و فيس‌بوك رسيد و اكنون نيز در دوره اوج استفاده از شبكه‌هاي مجازي تلفن‌هاي همراه هستيم.

تلگرام، اينستاگرام، واتس‌آپ و بسياري شبكه‌هاي مشابه، به ابزارهايي جديد و رايگان در دست كانديداها و هواداران آنها تبديل شده و شاهد استفاده گسترده تبليغاتي كانديداها از اين ابزارها براي تبليغات هستيم، آن هم پيش از موعد. حال بماند كه افرادي نيز با استفاده سوء از اين فضا به سلاخي شخصيت رقبا نيز مي‌پردازند.

برخي افراد با ورود به فضاي مجازي و ايجاد كانال‌ها و گروه‌هايي به هواداري كانديداي مورد علاقه خود اقدام مي‌كنند. تا اينجاي كار مشكلي وجود ندارد (بماند كه اين كار بايد در موعد قانوني انجام شود و وزير كشور نيز اعلام كرده كه تبليغات پيش از موعد در فضاي مجازي نيز تخلف محسوب مي‌شود). مشكل آنجا آغاز مي‌شود كه افراد با استفاده نادرست از اين فضا به تخريب ديگران و يا توهين و افترا بپردازند تا بلكه چند راي بيشتر جمع كنند. انتشار مدارك و اسناد محرمانه و يا تصاوير خصوصي افراد به بهانه رقابت انتخاباتي به هيچ وجه اقدام شايسته و قابل پذيرشي نيست و هيچ توجيهي براي آن وجود ندارد؛ حتي اگر اين كار از سوي هوادارنماها انجام شده باشد.

استفاده از فضاي مجازي آدابي دارد و اين آداب شامل تبليغات انتخابات نيز مي‌شود. جداي از قانون و مقررات تبليغات، آداب برخورد انساني و اجتماعي حكم مي‌كند كه:


*اسرار محرمانه و شخصي افراد را منتشر نكنيم

*با ارسال پيام‌هاي متعدد ايجاد مزاحمت نكنيم

*از تخريب شخصيت ديگران و تهمت زدن پرهيز كنيم

*از اسامي و عكس‌هاي شخصيت‌ها و شهدا سوء استفاده نكنيم

*هر مطلبي درباره افراد را به سرعت منتشر نكنيم و پيش از انتشار اندكي تامل كنيم

*تنها به نشر اهداف و برنامه‌هاي كانديداي مورد علاقه خود بپردازيم

*به پيام‌هاي ديگران واكنش سريع نشان ندهيم

*هوشیارانه عمل کنیم و هر حرفي نزنيم، چون شاید در آینده تاثیر منفی داشته باشد

*آبروي ديگران را بازيچه تبليغات انتخاباتي نكنيم

*اگر در گروهي عضو شديم كه افراد آن را نمي‌شناسيم و از اهداف گروه مطلع نيستيم به سرعت از آن خارج شويم

*در انتقاد از كانديداي رقيب انصاف را رعايت كنيم

*موجب ترويج خرافه‌پرستي و شايعه نشويم
و در مجموع فراموش نكنيم كه اين انتخابات نيز مي‌گذرد؛ پس همه چيز را فداي انتخابات نكنيم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار