دی ماه جاری نخستین شناور چوبی گردشگری کشور جهت فعالیت در جنگل دریایی حرای قشم به آب اندازی خواهد شد.
کد خبر: ۱۵۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰ 23 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم داشت: یکی از مهمترین اهداف ژئوپارک قشم احیای سنت ها و فرهنگ های بومیان ساکن در مناطق تحت مدیریت ژئوپارک قشم است.

حمیدرضا محسن پور بیان کرد: در این راستا برنامه ریزی های جامعی در خصوص اصلاح وضعیت فعلی خدمات رسانی به گردشگران متناسب با فرهنگ منطقه تدوین شده است.
 
وی گفت: یکی از مهمترین این طرح ها، بکارگیری شناورهای چوبی سنتی منطقه به جای شناورهای فایبرگلاس در فعالیت های گردشگری است.

به گفته مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم ، هم اکنون تعداد زیادی از بومیان روستاهای اطراف جنگل های دریایی حرا با استفاده از شناورهای فایبرگلاس نسبت به گشت زنی گردشگران در این منطقه دریایی اقدام می کنند.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: قصد داریم شرایطی را فراهم کنیم تا با جایگزینی شناورهای چوبی استاندارد به جای شناورهای فعلی، علاوه بر ایجاد جذابیت بیشتر برای گردشگران زمینه های احیای فرهنگ ها و سنت های قشم را نیز فراهم کنیم.

وی اذعان داشت: همچنین استفاده از شناورهای چوبی سازگاری بیشتری با محیط زیست دریا دارد و آسیب کمتری را به طبیعت وارد خواهد کرد.

محسن پور خاطرنشان ساخت: در این راستا از دو ماه گذشته عملیات ساخت شناور چوبی ویژه گردشگری در جزیره قشم آغاز شد.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه بیانات خود با اشاره به اینکه هم اکنون عملیات ساخت این شناور به اتمام رسیده است، گفت: طی ماه جاری این شناور برای فعالیت در جنگل دریایی حرا به آب اندازی خواهد شد.

به گفته وی، بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در مراسم به آب اندازی این شناور چوبی، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان حامی اصلی پروژه، حضور خواهند داشت.

مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد جزیره قشم با بیان اینکه به منظور ساخت این شناور مبلغ 100 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است، متذکر شد: این اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد قشم به طور کامل تامین و به منظور ساخت شناور هزینه شده است.

محسن پور در ادامه یادآور شد: این شناور چوبی از امکانات بهتری در مقایسه با شناورهای فایبرگلاس برای راحتی بیشتر گردشگران برخوردار است.

وی اظهار داشت: امیدواریم پس از به آب اندازی این شناور چوبی سایر قایقداران فعال در امر گردشگری با الگو برداری از آن ، نسبت به تعویض شناورهای خود اقدام کنند.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم یکی دیگر از مهمترین مزیت های بکارگیری شناورهای چوبی در قشم را احیای این صنعت دیرینه در جزیره قشم عنوان کرد و گفت: با احیای این صنعت علاوه بر احیای سنت های خلیج فارس، اشتغالزایی مناسبی نیز برای بومیان این جزیره که دانش ساخت شناورهای چوبی را در اختیار دارند، به وجود خواهد آورد.

وی اذعان داشت: ترغیب قایقداران برای جایگزینی شناورهای چوبی به جای شناورهای فایبرگلاس جز برنامه های ترویجی ژئوپارک قشم محسوب می شود که امیدواریم در یک بازه زمانی مناسب شاهد اعمال این طرح توسط بومیان جزیره باشیم.

مدیر اداره ژئوپارک قشم اظهار کرد: آموزش بومیان روستاهای اطراف ژئوپارک قشم در بخش های مختلف نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته به تدریج این دوره های آموزشی برای بومیان به ویژه جوانان برگزار خواهد شد تا بتوانیم با حفظ موازین زیست محیطی و رعایت فرهنگ وسنن حاکم بر خلیج فارس از گردشگران ورودی به ژئوپارک قشم استقبال کنیم .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار