هر‎چه درمان تنبلی چشم بیشتر به تأخیر بیفتد، احتمال به‎دست آوردن بینایی کامل، کمتر است و والدین نقش مهمی در پیشگیری از تنبلی چشم کودکان دارند.
کد خبر: ۱۳۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵ 05 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، بر‎اساس بسیاری از تحقیقات پزشکی، تنبلی چشم یکی از علل نابینایی و کم‌بینایی است که باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

آمارها نشان می‎دهد که شیوع آمبلیویی در جهان دو تا پنج درصد بوده که در ایران شیوع این بیماری 1.4 درصد است، اما باید آگاه باشیم که تنبلی چشم با تشخیص به‎موقع قابل درمان است و اگر به‌موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را کم‎بینا و نابینا می‎کند.

رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز، در دوران جنینی تا 10 سالگی ادامه دارد و حداکثر رشد آن تا سه‌سالگی است، چشم بعضی از کودکان سالم و طبیعی به‎نظر می‎رسد، در صورتی که از دید کافی برخوردار نیست و باید در این زمان حساسیت والدین نسبت به پیشگیری این امر بیشتر شود.

هر چه درمان تنبلی چشم به‎تأخیر بیفتد، احتمال به‎دست آوردن بینایی کامل، کمتر است، به‎طوری که پس از هفت تا 10 سالگی، درمان هیچ تأثیری در بینایی ندارد.

* تشخیص به‎موقع عامل پیشگیری از تنبلی چشم است

رئیس اداره بهزیستی میاندورود با اشاره به تنبلی چشم در کودکان، گفت: از عوامل پیشگیری تنبلی چشم، تشخیص به‎موقع آن است و از آنجایی که بسیاری از عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، در این‎صورت باید با مراجعه به چشم‌پزشک اقدام کنند.

سیدمرتضی موسوی بیان کرد: والدین باید آگاهی داشته باشند که چشم کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان در زمان‎های مختلف معاینه شود.

وی به مراجعه کودکان نزد پزشک برای مشکلات بینایی تأکید کرد و ادامه داد: اگر کودکی انحراف چشم دارد، والدین باید به محض تشخیص این بیماری، فرزند را نزد پزشک برده تا تحت درمان قرار بگیرند.

موسوی به نقش والدین درباره پیشگیری از مشکلات کودکان اشاره کرد و رعایت اصول بهداشتی را پیش‌زمینه شیوع انواع بیماری‎ها دانست و بیان کرد: والدین با رعایت اصول بهداشتی و آگاهی از بیماری‎های کودکان می‎توانند به پیشگیری و کمک به کودکان بسیار موثر باشند.

رئیس اداره بهزیستی میاندورود تصریح کرد: والدین باید کودک خود را قبل از دبستان سه‌بار در سنین سه تا چهار ماهگی، دو تا سه سالگی و پنج تا شش سالگی برای معاینه نزد چشم‎پزشک ببرند.

وی تنبلی چشم را بی‎علامت دانست و اضافه کرد: تنبلی چشم هیچ علامتی ندارد اما در صورت مشاهده از علائمی نظیر اختلال بینایی، ظاهر غیرطبیعی مردمک چشم، قرمزی چشم و حوادث چشمی، کودک را به چشم پزشک برده تا مورد معاینه قرار گیرد.
پیشگیری از تنبلی چشم باید در همه کودکان در سنین زیر پنج سال مورد سنجش بینایی قرار گیرند، زیرا در تنبلی چشم علائم مشخصی وجود ندارد و در مواقعی کودک از دید کافی برخوردار نیست، در این صورت خانواده‌ها نقش مهمی در پیشگیری از این امر دارند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار