آیت‌الله علم‌‌الهدی:
امام جمعه مشهد گفت: آنهایی که به آمریکا و انگلیس لبخند می‌زنند برای اینکه فکر می‌کنند چند صباحی یک اقتصاد رایج داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹ 02 December 2015
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در مراسم اربعین حسینی در جمع پرشور زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی اظهار کرد: برترین سخن خواندن زیارت اربعین است، آنچه باید در این محفل به آن توجه کنید برداشت از این زیارت است.

وی با بیان اینکه صفوان جمان این زیارت را نقل کرده است، گفت: امام باقر(ع) به وی زیارت عاشورا و امام صادق(ع) نیز زیارت اربعین را به او آموختند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در این زیارت سه فراز وجود دارد، فراز نخست حسین‌شناسی، فراز دوم یزیدشناسی و فراز سوم تعیین موضع و موقعیت شیعه امروز در برابر این دو شناخت است که اگر بتوانیم این مطالب را درک کنیم و واقعیت این سه نکته بر ما روشن شود، اربعین حسینی را درک کردیم.

وی با اشاره به اینکه در قسمت حسین‌شناسی زیارت اربعین می‌گوید «من معتقدم که امام حسین(ع) ولی و حجت بالغه الهی خداوند است»، گفت: مولفه اصلی حسین‌شناسی این است که حضرت خون «مهجه» خود را برای مقابله با جهل مردم از دست داد، آخرین سرمایه وجودی بدن انسان یعنی خون بسته داخل کبد است و اگر بنا شد انسان همه وجود، خون خود و حتی «مهجه» خود را بدهد برای اینکه بندگان خدا را از سرگردانی و گمراهی نجات دهد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه همه مشکلات جامعه از روی نادانی و بی‌بصیرتی مردم است، تشریح کرد: مردم وقتی راه‌شناس نباشند، گمراه می‌شوند و ملعبه یک عده عناصر فرصت‌طلب قرار می‌گیرند که تمام زندگی مردم را در رهگذر این عیاشی‌ها استثمار خود می‌کنند.

علم‌الهدی ادامه داد: وقتی مردم راه‌شناس و آدم‌شناس نباشند، بر این مردم، عناصر یاغی قدرت‌طلب مسلط می‌شوند و سرنوشت مردم ملعبه قدرت طلب‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه فقرها و بیچارگی‌ها در طول تاریخ به دلیل تسلط یک عده فرصت‌طلب بود که از بی‌بصیرتی مردم استفاده کردند، اظهار کرد: تمام طاغوت‌های دوران دنیا دنبال این هستند که مردم جاهل و سرگردان شوند تا بر مردم سرگردان بتوانند مسلط شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: لذا وقتی بنا شد کسی بیاید و به مردم بصیرت دهد، با او مبارزه می‌کنند، مردم در آن جهل و بی‌بصیرتی قرار می‌گیرند و سرنوشت آنها را جانیان زورمند و زرمند در دست می‌گیرند.

امام جمعه مشهد با طرح این پرسش که حالا تا کجا باید ایستاد تا مردم بصیرت پیدا کنند و از جهل نجات یابند؟ افزود: تا کجا باید جنگید؟ تا جایی که امام حسین(ع) جنگیدند و مهجه خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه هنگامی که مردم در جهل خود سرگردان شوند، به این معنا که ندانند دنبال چه کسی باید راه بیفتند و ندانند چه کسی را بر سرنوشت زندگی سیاسی و اجتماعی خود مسلط کنند، اگر مردم به این سرگردانی برسند دقیقا میدان وسیعی است برای آدم‌های فرصت‌طلب، تصریح کرد: فرصت‌طلب‌ها می‌‌توانند در این موقعیت از همه چیز مردم بهره‌برداری کنند زیرا این مردم گمراه و سرگردانند.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در کار خود موفق بود، اظهار کرد: در تاریخ، انقلاب‌گر پیروزمندتر از سید الشهدا(ع) پیدا نمی‌کنید، هر کسی در دنیا حسین‌شناس است از این مساله گمراهی نجات پیدا کرده است زیرا تاریخ، هیچ مکتبی مانند شیعه و انقلاب‌گری مانند حسین‌بن علی(ع) و پیروز نداشته است.

وی با اشاره به مولفه دوم یعنی یزیدشناسی، تاکید کرد: یزید یک شخص و یزیدی یک جامعه بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در جریان کربلا صف 120 هزار نفره دشمن در مقابل 120 نفر قرار گرفت، گفت: آن صف 120 هزار نفره مردم کوفه بودند که نظامی نبودند بلکه شغل‌های مختلفی داشتند و به کربلا آمدند.

وی با بیان اینکه در همه ملت‌ها یزید و ابن‌زیاد وجود دارد، افزود: سوال مورد بحث، جامعه یزیدی است، این جامعه چه کسانی بودند و مولفه این جامعه که بود؟ اگر ما امام حسین‌شناس بودیم اما اگر یزیدی‌شناس نباشیم ما را فریب می‌دهند.

وی اضافه کرد: یزیدی شناسی دقیقا در مقابل حسین‌شناسی موثر است، یزیدی کسی است که دنیا بتواند او را گول بزند زیرا دنیا دنبال رفاه، پول و شهوترانی زیادتر است و آخرت با انسانی است که از نفسانیات و پول‌های حرام بگذرد.

امام جمعه مشهد با اشاره به فرازهای زیارت اربعین و عبارت «مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا» که سه مولفه دارد، افزود: 120 هزار نفری که در کربلا جنگیدند، دشمن امام حسین(ع) و حضرت علی(ع) نبودند بلکه چون زندگی آنها وابسته به این بود که بتوانند زندگی خود را توسعه دهند و در رفاه باشند آرم حسین‌کشی را گرفتند.

وی تبیین کرد: آنهایی که در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند، دنیا آنها را فریب داد و تمام مسیری که در دنیا گذرانده بودند را به چیز بی‌ارزش و بی‌قیمت فروختند و با آخرت خود معامله کردند، در حالی که آخرت پهنه ابدیت در کمال لذت بهشت به سر بردن است اما آن افراد تمام اینها را با یک بهای بی‌ارزش معامله کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر بنا شود ما نیز فریب دنیا را بخوریم و آخرت خود را با ثروت معامله کنیم، در آن صورت یزیدی می‌شویم.

وی با بیان اینکه حال باید چه کرد؟ افزود: در خاتمه زیارت اربعین موضع خود ما نیز روشن است، ما به حضرت سلام می‌دهیم و نتیجه می‌گیریم که در ابتدا باید به حزب شما بیاییم، هر مسیری که بوی حسین(ع) می‌دهد و هر نقطه‌ای که حرکت حسینی است به دسته شما بیاییم، یعنی در آن نقطه‌هایی که در عرصه سیاست داخلی و خارجی جبهه شما به جنگ با جبهه یزید رفته است، من در دسته شما داخل شوم.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: نکته دوم این است که هر چیزی را که شما گفتید اطاعت کنیم و در هر موقعیت اجتماعی و سیاسی بینش خود را با آموزه‌ها، معارف شما و با کسی که مظهر شما در جامعه بیان می‌کند، تنظیم کنیم.

علم‌‌الهدی به مولفه سوم نیز اشاره کرد و افزود:‌ خاصیت سوم این است که بسیجی باشیم یعنی همه چیز ما آماده است که در خط شما باشیم و من نیز بذل مهجه کنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام حسین (ع) افسانه نیست، اربعین قصه و داستان نیست و تاسوعا و عاشورا مراسم نیست بلکه جریان فطری است که باید در این جریان موضع خود را روشن کنیم و مسیر و راه حرکت خود را تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه این میدان باز است، تاکید کرد: آنهایی که به آمریکا و انگلیس لبخند می‌زنند برای اینکه فکر می‌کنند چند صباحی یک اقتصاد رایج داشته باشند و کسانی که جان خود را در دست گرفتند، شما درک می‌کنید و بینش دارید و مشخص است کدام حسینی است و کدام یزیدی.

امام جمعه مشهد در پایان یادآور شد: مولفه حسینی را امام صادق(ع) در زیارت اربعین مشخص کرده است آیا می‌خواهید تماشاچی باشید؟ تماشاچی نباید باشید و نباید کنار بایستید و تماشا کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار